Annons:
Etikettföl
Läst 3217 ggr
Tusen
3/26/15, 11:39 PM

När sluta dia?

En fråga till alla er rutinerade russuppfödare. Vi har ett snart ettårigt russ som fortfarande går med sin mamma. Mamman är inte dräktig och vi vet inte om han skall betäckas i år. Måste vi skilja på stoet och hennes unge för att ungen skall sluta dia eller kommer stoet att se till att ungen slutar så småningom ? När skulle det i så fall ske? Hur länge kan ett sto ge sin av komma mjölk? Kommer stoet eller fölet att sluta utan mänsklig påverkan? Någon som har testat detta tidigare?

Annons:
Katti
3/27/15, 12:00 AM
#1

När jag var ung hade jag häst i ett stall där det bland annat bodde ett russto med föl. Fölet diade tills hon såldes när hon var tre år!

Jag tror absolut inte att det är skadligt för någon av dem, under förutsättning att fölet tränas att vara ensam ibland. Annars kan det bli riktigt ångestladdat den dag det blir nödvändigt. Men det har ju egentligen inte med diandet att göra.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Reko
3/27/15, 5:38 AM
#2

#1 Jag har samma erfarenhet från ett nordsvenskt sto. Vänjs inte fölet av så mjölkproduktionen slutar kan det pågå i flera år.

Qalaspuff
3/27/15, 6:21 AM
#3

På våra hästar har det varit olika, min kallblodstravare och hennes avkomma fick gå åtskilda några veckor på sommaren för att stoets mjölkproduktion skulle minska, åringen fortsatte dia lite sedan när vi släppte ihop dem men det dröjde inte alls länge innan stoet började säga ifrån. Skadligt är det väl knappast, om något kan det vara svårt att hålla stoet i hull om en 1-2-åring diar. En del ston sköter det helt själv och börjar säga ifrån när fölen är runt året, men som sagt, det är olika för olika ston. Om ni har möjlighet kan ni ju skilja på dem t.ex. under sommarbetet så som vi gjorde, eller bara vänta och se om stoet sköter det på egen hand.

MagganS-B
3/27/15, 6:29 AM
#4

Min 2-åring tar en slick då och då, den enda som det är lite jobbigt för är mamman! Skadligt är det absolut inte!

silarp
3/27/15, 9:01 AM
#5

min fölunge är "förtappad" och har varit mycket sjuk stora delar av sitt första halvår, därav vänjer jag inte av henne alls.. Mamman är extremt lättfödd och skulle nog kunna dia för fullt året runt utan att förlora ett uns kroppshull…
Fölet kan vara själv utan både mamman och dom andra hästarna både i hage och box, ,, tyvärr tror jag inte det kommer så mycket numera, men det där får dom sköta själva, och jag ska inte betäcka om i år, inte som jag planerat nu iaf.

Tusen
3/27/15, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Detta sto har fått föl tidigare och då har det bara gått ett par tre dagar innan fölet slutat dia (våra föl får gå länge med mamma, minst 10 månader), så det är inga problem med att skilja dessa åt. Däremot tänkte jag mest på om jag skulle kunna strunta i att lägga mig i detta. Men då väntar jag och ser vad som händer. I höst är sista chansen för fölisen att dia. 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: