Annons:
Etikettallmänt
Läst 3449 ggr
Svartur
2015-03-02 08:00

Kan ett russ passa mig? (liten vuxen)

Jag letar nu häst för körning och ridning. Körde förr och det är så himla kul. Men vill samtidigt även kunna rida på samma häst (turer i skogen). Rida nån gång i veckan och köra mestadels (hobbykörning i skogen). Jag är inte för stora hästar. Har alltid varit för ponnyer och ridit islandshästar. 

Går nu i tankarna om att skaffa mig ett inkört/inridet russ. 

Är 162cm lång och väger 58kg. Funderar över om jag är för stor och bör leta annan ras? 

Har googlat lite och verkar som det finns vuxna i min storlek som rider russ? Medans vissa verkar mena att det är helt fel?

Har hittat ett russ som är 125 och grövre i typen. Kan det fungera för mig eller bör jag satsa på ännu större?  

Hade gärna sett lite bilder på vuxna ryttare och russ (med info om längd, vikt på ryttare och mankhöjd på hästen).

Annons:
silarp
2015-03-02 09:26
#1

Har samma uppfattning som du, fast tvärtom! Jag har alltid haft stor häst, från ung ålder… sedan hittade jag en ponny till barnen, och så är jag fast SJÄLV i russträsket! jag är "jätte"lång, 169 och lååånga ben, och väger 52-54 kg, och jag har tidigare "bara" ridit in mina russ… efter 3 års ålder..
Men mitt egenuppfödda ungsto som är uppåt 129, har jag ridit både in, och även ut en hel del på nu, hon verkar totalt obrydd över min vikt, och är mycket stadig och lätt på foten med mej på.
jag har därav faktiskt ändrat mej ang. att vara "tvungen" att ha en större ponny…
Jag HAR en NF också, men rider MYCKET hellre det unga o orutinerade russet, eftersom jag känner mej mycket tryggare på henne! Rider dock inte jätteofta, men upp till två ggr per vecka nu innan hon fyllt fyra.
Nu är hon dräktig, och då har jag märkt att hon blivit stönigare, så jag rider inte alls längre… jag har börjat köra in henne istället!
Russ är helt perfekta som små vuxna människors ponny också! Har du hittat ett trevligt russ som du upplever bär upp dig bra, så satsa på det! Om russet mest burit små barn tidigare kan du ju träna upp den genom körningen och försiktig ridning, innan du drar iväg på långturer eller tyngre träningspass!

Lycka till!
(Återkom gärna med bild o mer info!!)

sandra75
2015-03-02 12:46
#2

Jag  - vuxen ryttare - 160cm lång och ca 52kg :p rider russ - känner mig lite lång/opropertionelig  ibland men hon är så rolig att rida så jag skulle inte vilja byta henne mot en större ponny.  jag varierar mycket med skogs körning/tömkörning & har även ett par små barn som rider henne.

MagganS-B
2015-03-02 13:23
#3

Det enda man skall tänka på är att inte rida russ förrän dom är fyra år!

nika85
2015-03-02 15:01
#4

#3 Menar du att vuxna inte ska rida russ under 4 år eller generellt?

Jojjan97
2015-03-02 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Nu är inte jag vuxen så men jag är 165 cm lång och väger 57 kg och jag rider mitt russ på 128cm. Jag både hoppar, dressyrar, uteritter och galoppjobb och han går jättebra med mig på. Nu är han visserligen en grov modell men många russ kan ibland behöva en lite större ryttare som rättar till dem lite i sina hyss ;) Så jag ser inget problem med att du skulle rida ett russ!

http://johannasfotografier.weebly.com/


Svartur
2015-03-02 20:30
#6

Tack för alla svar! Låter som ett russ kan vara något för mig trots allt :)

#5 av: Jojjan97 

Oj, du ser verkligen ut att höra hemma på den hästen. Ser ju precis lagom ut! Får jag fråga vad det är för sadel du har till russet? Märke och storlek? Verkar vara svårt att hitta en kort sadel,  och som man som  vuxen får plats i. Men ser ut att passa både dig och hästen bra.

Annons:
Jojjan97
2015-03-02 22:02
#7

#6 Åh tack så mycket! Vi köpte honom när han var 6 mån så det var en chansning på hur stor han skulle bli men vi hade tur! Jag är så glad att jag kan rida honom, plus att han bär ryttare väldigt bra så han skulle nog klara några kilon till vid lättare ridning! :)

Jag har en Claridge house allroundsadel i syntet, 16". Den passar både mig och pållen bra! Köpte den på hööks för något år sedan men tror ej dom säljer den längre. Kolla om någon säljer en sådan begagnad, jag rekommenderar den starkt!:)

http://johannasfotografier.weebly.com/


silarp
2015-03-03 08:42
#8

kan även rekommendera  Knights dressyrsadel, jag har valt en 16,5 då jag har mycket långa ben, och samt att jag vill använda den även till min NF, då jag rider så sparsamt på mina hästar…
Jag har wide, och den upplever jag sitter fint på bred ganska rak russrygg…
Jag kan hålla med #3 om att man helst inte ska rida in russ före 4 då dom växer långsamt och länge, men detta känner jag gäller MÅNGT fler raser och hästar också. Jag väljer själv att "rida in" mina russ från 2,5, men då med små barn på 10-15 kg på ryggen… OM DOM ÄR MOGNA för det. Jag gör inte heller som många gör, en "klassisk" inridning, utan hoppar upp och sitter lite barbacka några gånger första halvåret. har ett grimskaft och låter dom skritta 50 meter vi något tillfälle barbacka sedan, och sen testar jag att ha en sadel emellan om det passar, osv… jag tar det lite som det kommer, och har inga tidsplaner eller strikta mönster som jag följer. … Därav mindre press och lång tillvänjning.

Svartur
2015-03-03 11:21
#9

#7 av: Jojjan97

#8 av: silarp

Tack för era sadeltips! Hur lång är anl.ytan på dessa sadlar och vilken rumpstorlek får plats i dom (36, 38, 40 osv?) Passar rak eller svängd rygg? Har du bild på den sadeln du nämner när den ligger på ponnyn,  Silarp?

silarp
2015-03-03 14:27
#10

har inte mätt på anläggningsytan faktiskt, använt den mest på NF en och har inte ett enda foto! Jag upplever den som ganska kort. Jag kan se om jag kommer ihåg att fota framöver. Jag sitter bra i den som har storlek 36, och väldigt långa ben. Upplever att den passar bättre på rakare ryggar. Jag har en stubben också, rex som är 16 tum, till russen, sitter också ok, men jag sitter som en KRÅKA i den…

Jojjan97
2015-03-03 16:14
#11

Jag har inte heller mätt anläggningsytan men jag har stl 34-36 och sadeln är kanske litelite för stor för mig om man ska vara petig men jag trivs jättebra i den. Hästen har ingen manke så har xvid i bom om jag inte missminner mig!

http://johannasfotografier.weebly.com/


Upp till toppen
Annons: