Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4243 ggr
LeeKnow
2015-02-24 19:47

Proteinbrist?

Hur vet man att en häst har proteinbrist? 

Mina ponnies och även min systers varmblod är lite insjunkna i flankerna. Unghästarna ser även ut som "päron" alltså magen/buken är stor men frammåt är de ganska smala.  Jag har fått lära mig att båda dom här sakerna betyder att hästen har proteinbrist. 

Allihopa går tillsammans i hagen och får 4-5 kg morgon, 4-5 kg lunch och ponniesarna får 1.5 kg kvällsmat (kommer ökas när träningen ökas), varmblodet får ca 4 kg kvällsmat. Utöver det får allihopa havre. 

Ponniesarna tränas ca 3-4 dagar i veckan beroende på om jag orkar efter skolan, unghästen: 6 km.  Gamla russet: 6-10 km.  

Min syster säger att det är för att hon (unghästen) precis är inkörd och inte har muskler, men vet inte om jag ska tro det, speciellt inte eftersom gamlingen också är lite insjunken.

Vad ska man ge och hur mycket? Mera hö eller nåt annat? Hört att Lusern ska ha mycket protein, men hur mycket ska man ge av det isåfall? 

EDIT: Har ingen analys på höet. Försöker få mamma att fixa det.

Annons:
LeeKnow
2015-02-24 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på unghästen. Syns inte så bra men det är alltid nåt :P

StuteriSolo
2015-02-24 20:01
#2

Utan analys på grovfodret kan man inte säga någonting, det går inte att se på höet vad det innehåller. Generellt kan man säga att om det är sent taget innehåller det förmodligen lagom med energi och för litet protein, men man kan aldrig få en riktig foderstat utan analys. Ett skolbokshö ska innehålla 7 MJ och 40 SRP, så när du får analys har du något att gå efter 😃

LeeKnow
2015-02-25 15:08
#3

Nej det vet jag, men ser man på hästarna att de har proteinbrist då borde man väl få "fixa" det även fast man inte har nån analys? :p Måste man förresten ha analys på varenda höbal eller räcker det med en?

MagganS-B
2015-02-25 15:47
#4

#3 Om man har småbalar så plockar man ut ett antal, ex.-vis 10 stycken och tar en bit av varje, då får man ett medelvärde.

StuteriSolo
2015-02-25 17:43
#5

Man kan bara gissa om de har proteinbrist, om man tränar och de inte bygger muskler t.ex, eller om de aldrig går upp i hull trots ordentligt med foder. Men man vet inte vad man ska komplettera med och hur mycket om man inte har en analys. Kvoten mellan MJ och SRP ska ju ligga på 6 för normalt underhållsbehov, den kan ju vara helt galen och bli ännu knasigare om man ger något man tror de behöver och det inte blir rätt. Det tar minst två veckor innan man kan se en förändring när man har ändrat foderstaten, och efter sex veckor är man säker på om det blev rätt eller inte. Det är långa intervaller när man har med hästar att göra, och är det växande unghästar som tränas så behöver de rätt foder för att det ska fungera bra. Så länge de har bra hull får de i sig nog med näring( en cm hull över revbenen, är de tunnare behöver man vara mer noga)

sjofreden
2015-02-25 21:17
#6

Jag har en gång lärt mig att insjunkna flanker KAN beror på att hästen inte dricker tillräckligt och att det är vanligt på tävlingshästar och nyligen igångsatta unghästar som inte hunnit anpassa sig till sitt nya behov…. Kan det vara något att tänka på kanske? Unghästar som är bukiga skulle jag nog överväga avf prov på om det ej är gjort. Proteinbrist förekommer och min unghäst hade det när hon började tränas på riktigt. Det var mest tydligt (tyckte jag iaf) över ryggen. Ryggraden stack liksom upp utan att hästen var mager över revben och kors tex. Håller med ovan, analysera höet om möjligt Lycka till!

Annons:
Linnea
2015-02-25 21:34
#7

#2 7 MJ och 40 smb rp= kvoten är 5,7. 7/42 eller 8/48 ska det vara (kvot=6) men detta är egentligen för höga värden om hästarna ska få i sig tillräckligt med ts.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: