Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1365 ggr
Miica
1/17/15, 11:57 AM

Ang avelsvärdering för hingstar

Hej allihopa!
Tänkte höra om det är ngn som har mer koll på det här med avelsvärderingarna för hingstar.
Jag vet att för några år sedan så gick det att visa hingst både på våren och hösten, varför plockades det bort på hösten?
Kan till viss del förstå att man missar en betäckningssäsong men är det enda anledningen?


Annons:
Tusen
1/17/15, 12:05 PM
#1

Jag tror det är till stor del en kostnadsfråga.

Miica
1/17/15, 12:26 PM
#2

Men borde det inte gått att tex samarbeta med shetlandsföreningen på hösten? Eller vilka sitter i nämnden för russhingstar?


MagganS-B
1/17/15, 2:49 PM
#3

Under något år kunde man visa hingst på hösten, och då även 2-åriga hingstar. Är borttaget! Hoppas Pernilla Jobs kan klargöra det hela!

Reko
1/17/15, 4:50 PM
#4

#2 Jag tycker du ska framföra dina åsikter till föreningen centralt. Just nu samarbetar vi med ardenner och nordsvensk i södra Sverige men det är inte hugget i sten. Jag har varit med så länge att jag har varit på hingstoremieringar då alla raser var med och det var premieringsplatser över hela Sverige. Jag hade hellre sett hingstpremieringar på fler platser men då krävs samarbete över rasgränserna. Shetland är pigga på hingstpremieringar på flera platser och vid olika tidpunkter. AVNs ordförande är även där Morgan Johnsson så det vore inte så svårt om man ville.

Miica
1/17/15, 7:18 PM
#5

Men vilka är mer med i AVN? för dom är väl tre inom russ också?
Frågan är om man verkligen får gehör även om jag framför de?


Reko
1/17/15, 8:03 PM
#6

#5 Jodå, de är fler men det är lite olika. Domarna är ganska få så det borde gå att få till. Om tillräckligt många tycker som du så blir det så. En motion i frågan så kommer det upp på årsmötet i vår.

Annons:
Cara-Mia
1/17/15, 9:13 PM
#7

Tycker att shetland har ett bra upplägg. Man visar på föruttagning och går man vidare till"finalen" så betalar man mer på plats och går vidare. Allt sker på samma dag

Miica
1/17/15, 11:59 PM
#8

Det hade gett det hela fler möjligheter till att visa åtminstone! Någon som vill hjälpa mig med en motion?


Lena90
1/18/15, 10:34 AM
#9

#8 Marica ta upp det med Östruss så kan du få hjälp med motionen :) Jag undrar om det inte måste gå igenom lokalföreningen med?

Carpe diem!

Miica
1/20/15, 1:00 PM
#10

Så kanske det är! :D Men när är Östruss möte då?


Lena90
1/21/15, 9:52 AM
#11

Årsmötet är den 14 februari. Vi har styrelsemöte nu den 24 så jag kan ju nämna till dem om motionen då :)

Carpe diem!

Upp till toppen
Annons: