Annons:
Etikettavelshingstar
Läst 2719 ggr
Linnea
10/20/14, 11:52 AM

Godkända i andra länder?

Läste precis en tråd där det stod att bara en svensk hingst är godkänd i Norge. Låter för mig väldigt märkligt. Eftersom SvRaF är moderförening för russen borde ju alla russ som godkänts av denna vara automatiskt godkända även i andra länder som använder samma rasstandard och förfarande vid godkännande. För att få hingstar i tex Danmark godkända måste där ju (vad jag vet) finnas med en representant för SvRaF och då borde ju hingsten vara godkänd även i Sverige. Om ett land föder upp russ och där landets förening inte samarbetar med SvRaF i fråga om godkännande, alltså att man godkänner hingstar på ett annat sätt, tex med annan rasstandard, borde man öht sälja russ i avelssyfte till det landet? För rasens skull då alltså för då förlorar man ju en individ som då istället används i avel som inte följer SvRaF's rasstandard. Om det nu är så att Norge tex också har en svensk representant på plats på avelsvärderingar så varför är då inte dessa hingstar automatiskt godkända här och varför är inte de svenska hingstarna automatiskt godkända där (om dom inte redan är det)?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
isla
10/20/14, 12:42 PM
#1

De hingstar som godkänns i Norge är godkända för svensk avel om en "svensk representant" är närvarande men som jag förstått det så är inte alltid så fallet.

Linnea
10/20/14, 12:50 PM
#2

Då borde där ju alltså finnas mer än en sån hingst? Eller?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

StuteriSolo
10/20/14, 12:58 PM
#3

Det är ju inte så många russhingstar i Norge, så det kan vara helt möjligt att det bara är en sådan. Kan ju också menas de som godkänts i norge, är man intresserad av någon speciell hingst får man kolla upp statusen på den :D

isla
10/20/14, 1:03 PM
#4

Detta kanske inte är OT men kanske inte heller riktigt svar på din fråga, men jag googlade och hittade en tråd om detta från 2011, där Jerker, som jag tycker verkar ha bra koll på detta med norska hingstar, skrev följande: "Så här har jag förstått det. Om den utländska russhingsten blev godkänd på en avelsvärdering där en rasrepresentant från SvRAF närvarade kan avkommor efter denna hingst registreras i huvudstamboken(den svenska). HAr inte en rasrepresentant varit närvarande(tyvärr vanligt i Norge) så kan avkomman endast efter individuell prövning föras in i den svenska stamboken. Vad denna individuella prövning innebär och om det någån gång gjorts vet jag dock inte." Trådens länk: http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4daed4b988f47226cd000d9a-hingstar-godkanda-i-andra-lander

PernillaJ
10/20/14, 1:50 PM
#5

Det finns nio gotlandsruss hingstar avelsgodkända i Norge 2014, enligt Norsk Ponniavlsforenings hemsida, http://www.ponniavl.no/artikkel.aspx?id=53

  • Fantastic NG 064

  • Ibiqus NG 021

  • Isilon Alassë NG 057

  • Kettlas NG 033*

  • Laser Ess NG 034 - död 2013, men ändå med i katalogen?

  • Lojstas Starlight NG 054

  • Mosedragets Facio NG 01 (420)

  • Viktor NG 055

  • Ymer NG 044 (516)

* På grund av att Kettlas kårades i Norge utan deltagande svensk rasledamot kan hans avkommor endast grundstambokföras i Sverige efter särskild prövning.

Avkommor till de övriga hingstarna ovan får grundstambokföras i Sverige. Stoägaren bör alltid kontrollera att hingsten har betäckningstillstånd innevarande år! Observera också reglerna kring CEM smittsam livmoderinflammation, med krav på provtagning, vid förflyttning av avelsdjur över landsgränserna.

Den norska hingstekatalogen bifogas i detta inlägg som en pdf-fil.

Linnea
10/20/14, 1:55 PM
#6

Då var det alltså mer än en då. Hur många av dessa är svenskfödda? Har dom avkommor i Sverige också?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
PernillaJ
10/20/14, 1:59 PM
#7

#6 Mosedragets Facio är danskfödd, Viktor är norskfödd, de övriga är svenskfödda. Mosedragets Facio 420 och Ymer 516 är även riksstambokförda i Sverige (Facio har dock aldrig verkat i svensk avel) och har avkommor registrerade i Sverige, se Blå Basen.

Linnea
10/20/14, 2:09 PM
#8

#7 Tack!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Reko
10/21/14, 12:06 PM
#9

Men om jag har förstått länken i #4 rätt så är det under förutsättning av man åker utomlands med stoet för att få det betäckt. Kommer hingsten hit måste den visas på avelsvärdering i vanlig ordning.

"Som svar på frågan i #0, "Ett sto från Sverige betäcks med hingst godkänd i t.ex Finland. Avkomman föds i Sverige.", skulle jag säga att under förutsättning att hingsten under betäckningsåret har finskt betäckningstillstånd, att betäckningen sker i Finland och att stoet själv är grundstambokförd (premieringsberättigad) är det inget problem att grundstambokföra avkomman i Sverige. Avkomman får visas på utställningar och avelsvärdering (fast om det är ett hingstföl krävs att även modern är riksstambokförd för att sonen ska vara premieringsberättigad)."

VeronicaP
10/24/14, 2:57 PM
#10

#9 Tänk på att de måste CEM testas

ryttarn
10/24/14, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Om allt går vägen kommer jag att åka till Norge med Troll Twix 4504 för beteckning med Isilon Alassë NG057. Enligt de uppgifter jag fått är avkomman stamboksberättigad på samma sätt som om jag betäckt med en hingst godkänd i Sverige. Däremot kan "Lasse" inte åka över gränsen och betäcka ston i Sverige utan att först godkännas vid avelsvärdering (personligen tycker jag detta är väldigt märkligt)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
10/26/14, 7:56 PM
#12

Men du måste nog ta Cem prov . Pga smittorisken om jag har förstått reglerna rätt Kan inte riktigt säg om de ska ta på båda eller bara stoet eller avkomman, är inte så insatt i det.

Upp till toppen
Annons: