Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1956 ggr
ryttarn
3/12/14, 9:15 AM

Avelsvärdering Wången

Med en vecka kvar av anmälningstiden kan jag konstatera att det bara är 15 hingstar anmälda. Av dessa är det enbart två Russ(mina två). 

Är intresset av att visa hingst så otroligt lågt i södra-/mellannorrland?

Vore ju väldigt trist om denna möjlighet försvinner igen. För min del har jag 50 mil till Grevagården så möjligheten att "bara" behöva köra 30 mil till wången vill jag ju inte förlora……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Lina-P
3/12/14, 9:46 AM
#1

Känns mer som att det inte finns så många hingstar… :/ Samma med ston. (dom ston som finns används i någon verksamhet) 

Namnlöse fick sina första avkommor nere i skåne -11. (bortsett från den jag fött upp själv då) Då har han endå varit godkänd sedan -05 -06 typ..

Tinula
3/12/14, 12:27 PM
#2

Med det i åtanke känns det ÄNNU konstigare att "vi" inte kan få en avelsvärdering här nere i Skåne, jag har ca 40 mil till Grevagården så det är en rätt bra bit härifrån med. Här finns många russ, föds många russ och visas många russ. De senaste åren har det visats relativt många hingstar från Skåne, och det hade säkert visats fler om det inte varit så långt att åka.

VeronicaP
3/12/14, 4:12 PM
#3

Vad jag har förstått det som så är det svårt att hitta bra hästar långt upp i landet och därför vi här söderöver får sålt våra  långt upp i landet ;)

Reko
3/12/14, 5:00 PM
#4

Många anmälningar kommer på slutet så jag är inte bekymrad förrän anmälningstiden gått ut. Hur många måste det vara anmälda för att det ska gå runt? #2 Jag tycker du ska motionera till Gotlandsrussets årsmöte om fler premieringsplatser. Det hade varit bättre med tre endagars förrättningar spridda i landet istället för en tredagars förrättning på ett ställe.

garrilina
3/13/14, 10:22 AM
#5

#3 Svårt att hitta bra hästar uppåt i landet? Tror inte att det är sämre hästar uppåt än neråt i landet. Däremot är vi inte så många uppfödare norr om Dalälven.

#1 Tror det kommer till några till.                                        Anordnades en i Umeå i fjol också då avståndet till Boden och Östersund blir långt för de boende mitt i. Fler platser tror jag är en fördel som gör att fler visas kostar ju en del att anmäla och så en lång resa på det gör att det blir kostnad för bl.a. boende också.

Anemona
3/13/14, 11:02 AM
#6

Det här är en viktig attityd och målsättningsfråga för de som ska staka ut vägen för russaveln i framtiden.

Om vi vill ha en större bredd och få fram och visa fler hingstar så är det fler och framför allt närmare till dessa möjligheter som krävs! 

Det är alltid billigare att flytta människor än hästar inte bara ekonomiskt utan även i ett miljöperspektiv.

Vill vi ha en aktiv avel i Norrland så behöver vi tänka om för att stimulera detta. Russintresserade i Norrland kan samlas, diskutera frågan och komma med förslag. Fysikst i mindre grupper på olika ställen, eller digitalt.

Annons:
VeronicaP
3/13/14, 12:55 PM
#7

#5 De är så de säger till mig när de ringer , så de är inte mina egna ord utan de jag får höra varje gång de ringer uppifrån.

ryttarn
3/13/14, 1:03 PM
#8

#7 Jag har å andra sidan köpt flera av mina stjärnor norrifrån som Jubla II(RIP), Troll Twix, Jaritza, Mercan, Josephine. Det där handlar mer om att den svenska mentaliteten är att ingen tror att det finns bra hästar i närheten.

Under mina år i Värmland sålde jag inte en enda häst lokalt(lånade ut ett par), men flera både norrut, söderut, västerut och österut. Så tesen att ingen blir profet i sitt eget "land" tror jag stämmer väldigt väl.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
3/20/14, 6:02 PM
#9

Kul att det fyllt på med två meriterade russhingstar!

Reko
3/21/14, 7:27 AM
#10

Nu ramlar de in, sista anmälningsdag i dag. Synd att Stärn Scots mamma inte är stambokförd. Det betyder att han inte blir godkänd hur bra han än är. Frågan är om ägaren vet om det?

ryttarn
3/21/14, 9:04 AM
#11

Följande russhingstar är hitintills anmälda. Sista dagen idag så om fler vill till så är det hög tid.

Giganten 30-05-0510 

Hingst född 2005 hos ACL Stuteri AB, Vislanda, Sverige 
Färg och tecken: Brun 

eTyson II 536, uRussi 3085, ueCedrik 275

Isilon Mithrandir 30-10-0204 

Hingst född 2010 hos Stuteri Isil, Jerker Klang, Västra Ämtervik, Sverige 
Färg och tecken: Brun 

eTejas Monljus 540, uJariza 3873, ueKanel 442

Kålmans Polar J:r 30-01-7794 

Hingst född 2001 hos Pia och Stefan Dalarve, Stånga, Sverige 
Färg och tecken: Fux 

ePolar 415, uBusiga Berta 3400, ueHerman 266

Ratatas Raimon 30-05-0096 

Hingst född 2005 hos Christina Nörby, Kolmården, Sverige 
Färg och tecken: Brun 

eTejas Monljus 540, uTejas Riska 3936, ueDrömprinsen 460

Stjärn Scot 30-10-0092 

Hingst född 2010 hos Lina Sjöholm, Knivsta, Sverige 
Färg och tecken: Brun, Vhip 

eGumino 607, uLina Scot 30-04-0173, ueJunisorken 484

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
4/1/14, 12:12 PM
PernillaJ
4/1/14, 1:22 PM
#13

Jag lägger in katalogen till avelsvärdering Wången 2014-04-13 här i tråden också.

Lycka till allesamman 🙂

Annons:
rebeccajansson
4/1/14, 8:41 PM
#14

Kanske är helt fel ute men bör inte Kålmans Polar Jr stam vara av stort intresse elr har jag fel? Den är ju väldigt gammal sedan kan jag väl inte svara på om den är välrepresenterad elr ej. Tänkte mest på Petrik 302 & Marcolo 238 samt Olle V 129 som finns på hans moders sida.

ryttarn
4/1/14, 9:12 PM
#15

#14 Kålmans Polar Jr är intressant ur en massa olika perspektiv. Men eftersom mamman inte är stambokförd så kan han inte bli godkänd. Vet inte hur möjligheterna med dispens ser ut……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Carpedium
4/1/14, 10:39 PM
#16

#15 Busiga Berta mamma till Kålmans Polar Jr är stambokförd med värdebokstav B så visst kan han bli godkänd , däremot är inte Sjärn Scots mamma Lina Scot stambokförd.

ryttarn
4/1/14, 10:53 PM
#17

#16 Oups, blanda ihop det där……☺️

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Helena-Bergstrom
4/21/14, 9:55 AM
#18

Jag har inte sett att det rapporterats några resultat från Wången så här kommer russens resultat. Men reservation för något fel.

Isilon Mithrandir  77889=39p

Stjärn Scot 77887= 37p

Giganten 66678=33p

Ratatas Raimon 87877=37P ej veterinärt godkänd

Kålmans Polar J:r 99788=41p Godkänd till 2017

123cm mkh 16cm i skena

Ett Stort Grattis till uppfödare och ägare till Kålmans Polar J:r!!

VeronicaP
4/21/14, 8:21 PM
#19

#18 Vet du vad det var veterinären påpekade ?

giffan
4/21/14, 9:07 PM
#20

#19 Roterad testikel har jag hört så han ska kastreras tyvärr.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
VeronicaP
4/21/14, 10:27 PM
#21

#20 ok, men får de inte ha roterat alls ? , tänket på att han kollades ju 2011 (tror jag det var) och då gick igenom veterinärt .

giffan
4/22/14, 12:17 AM
#22

#21 har faktiskt ingen aning alls om hur det är med det där. Vi får vänta på att Jerker dyker in här och ger oss svar. 🙂

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
4/22/14, 8:47 AM
#23

Palle hade bägge testiklarna roterade. Roterade testiklar är kassations anmärkning vilket innebär att Palle blir valack vilken dag som helst. Huruvida dessa var roterade 2011 eller om sådant kan ske senare tvistar de lärde. 2011 var han ändå 6 år och borde varit "stabil" i detta hänseende. Sedan ansåg även Ulf(veterinären på wången) att han hade så små testiklar så risken var uppenbar att han skulle vara infertil, precis som sin helbror Tejas Musseron.

Problemet är ju att bägge var roterade, enligt andra veterinärer är det både ovanligt och mycket svårare att upptäcka. Vi hade samma sak på vår kallblodshingst, men det upptäcktes inte förrän han kastrerades. Detta trots att det var en mycket rutinerad veterinär, så enkelt är det inte.

När man tittar på Palles skadehistorik bakåt och de problem han har haft periodvis med bakbensaktionen är det nog ganska sannolikt att hans testiklar varit roterade ganska länge, men detta är ju ren spekulation och givetvis ingenting som går att bevisa. Roterade testiklar kan vara ganska smärtsamt att springa med.

Nu blir iaf Palle Valack och kommer förhoppningsvis bli ännu grymmare på tävlingsbanorna än han varit hittills. Min bästa kompis är och kommer han alltid att vara även om han inte är hingst, men vist finns det en sorg i att inte få några nya "småpallar", det skall inte förnekas.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
4/22/14, 11:44 AM
#24

# Tack för svar Jerker. Ja små testiklar brukar ju inte vara bra att de har, sen har jag hört olika om det där med roterade och deras fertilitet, hade varit kul om de hade forskats lite om det .

Tycker veterinärerna på Shetlands sidan har varit duktiga på att känna om de är roterade eller ej och jag kände det själv även på en av mina unghingstar men den gick att *rotera* tillbaka. Kanske lättare när man har flera att jämföra mellan Blinkar.

Upp till toppen
Annons: