Annons:
Etikettfärger
Läst 5444 ggr
Tusen
2013-09-28 20:52

Dominanta och recessiva anlag?

Är lite nyfiken på vilka färger som är dominanta respektive recessiva. 
Någon som är bra på detta får gärna svara.

Vilket råder mellan svart och brun?

Mellan gul och svart?

Mellan mellan gul och brun?

Fux är väl alltid recessivt?

Alltså om man har homozygota anlagsbärare i samtliga fall. 
Jättenyfiken!

Annons:
PernillaJ
2013-09-28 21:32
#1

Om vi bortser från svartbrun (anlaget At) finns bara tre grundfärger: brun, fux eller svart. Hästens grundfärg styrs av olika kombinationer av dominanta (stor bokstav) och recessiva (liten bokstav) alleler, enligt enkel mendelsk nedärvning. "E/e" står för Extension, genen som styr baspigmentet till röd eller svart. "A/a" står för Agouti, genen som kontrollerar utbredningen av svart pigment.

En brun häst har alltid (minst) ett "A" och ett "E", kan ha fyra olika genkombinationer:

AAEE (homozygot brun, lämnar bara brun)
AaEE (brun, kan lämna brun och svart men aldrig fux)
AaEe (brun, kan lämna brun, fux och svart)
AAEe (brun, kan lämna brun och fux men aldrig svart)

En fuxig häst är alltid "ee", kan ha tre olika genkombinationer:

AAee (fux, kan lämna brun och fux men aldrig svart)
Aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart)
aaee (fux, kan lämna brun, fux och svart)

En svart häst är alltid "aa", kan ha två olika genkombinationer:

aaEE (svart, kan lämna brun och svart men aldrig fux)
aaEe (svart, kan lämna brun, fux och svart)

En häst med grundfärg svart har antingen anlagen aaEE eller aaEe, och det är klart att man skulle kunna säga att en svart häst som är aaEE är homozygot för både aa och för EE. Men den är inte homozygot i den betydelsen att den enbart kan lämna svarta avkommor, på samma sätt som en homozygot brun häst bara kan lämna bruna avkommor. En svart häst med aaEE kan lämna svarta eller bruna föl, beroende på partnern - men aldrig en fuxavkomma.

En fux kan vara AAee, Aaee eller aaee, och man kan använda samma resonemang som ovan. Det finns inga homozygota fuxar i den betydelsen att hästen enbart kan lämna fuxiga avkommor. Att fuxregeln "fux + fux blir alltid fux" gäller beror på dubblering av recessiva anlag, och inte som hos en homozygot brun som har dubbla dominanta anlag (AAEE).

Tusen
2013-09-28 21:42
#2

#1 Med homozygot menar jag att hästen har dubbla anlag för färgen ifråga.
Om jag fattat rätt så är brun dominant över svart som är dominant över fux.
Men vad gäller för gult anlag?

Måste båda föräldrarna bära det gula anlaget för att de ska bli gult föl eller kan det bli någon annan variant på just det anlaget? (Jag tänker på den färg som t.ex. Tyfon har)

PernillaJ
2013-09-28 21:43
#3

Gulanlaget som du också frågade om är ett modifierande färganlag som är semidominant. Gulanlaget kan inte hoppa över en generation eller ligga dolt. Om hästen är anlagsbärare så syns det. Gulanlaget modifierar grundfärgen så att en brun häst som har ett gulanlag blir gulbrun, en fux med ett gulanlag blir isabell och en svart häst med ett gulanlag blir gulsvart (kan vara knepigt att se skillnad på just svart/gulsvart ibland). Gulanlaget i dubbel uppsättning ger en häst som är blåögd gräddvit, vilket ser ut som det låter. Ett russ som är blåögd gräddvit (kallades förr felaktigt för albino) är inte premieringsberättigad.

Om du vill avla en gulbrun, isabell eller gulsvart häst måste alltså (minst) en av föräldrarna ha (minst) ett gulanlag. En blåögd gräddvit häst är homozygot för gulanlaget, CrCr, och kommer alltid att ge ett gulanlag till avkomman.

Tusen
2013-09-28 21:57
#4

#3 Vad är det som avgör om ponnyn blir gulbrunt eller brunt, då? Eller blir alla föl efter hästar med gult anlag, gula på något sätt?

Katti
2013-09-28 22:57
#5

Är en förälder gulbrun och en brun så får hälften av avkomman (statistiskt sett!) gulanlaget. Det är bara om den ena föräldern är blåögd gräddvit som alla avkommor får anlag för gult. Det gula anlaget tillkommer alltså utöver de anlag som ger svart, brunt eller fux enligt inlägg #1.

Är blåögd gräddvit samma färg som på en del raser kallas för cremello?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Tusen
2013-09-28 23:02
#6

#5 Då är alltså det anlaget varken dominant eller recessivt då? Mer som ett skäckanlag eller skimmelanlag (för andra raser då, naturligtvis)

Annons:
Katti
2013-09-28 23:28
#7

Det kallas semidominant eftersom det ser olika ut som heterogent och homogent (i det här fallet är det ju de heterogena vi vill ha). Dominant eftersom det alltid syns om det finns!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

PernillaJ
2013-09-29 07:59
#8

#4 Det är slumpen som avgör, det genetiska lotteriet. Om du kollar i föllistorna efter hingstar som har gulanlaget ser du att ungefär hälften av avkommorna har fått det, resten inte: antingen-eller. Statistiskt sett fifty-fifty. Syns bäst i föllistorna till hingstar som har många avkommor, t ex Tyfon 617 som du nämnde.

#5 Blåögd gräddvit är den officiella svenska benämningen för hästar som har dubbelt gulanlag, och förstås en översättning av "blue-eyed cream". Det är ofta svårt att med blotta ögat avgöra vilken grundfärg en dubbelgul häst har, därför används normalt blåögd gräddvit som ett samlingsnamn.

Det råder litet olika bud om vad de blåögda gräddvita ska kallas om man sorterar upp dem på grundfärgerna.

  • blåögd gräddvit på brun grundfärg = perlino, pärlvit
  • blåögd gräddvit på fux grundfärg = cremello, gulvit
  • blåögd gräddvit på svart grundfärg = smoky black eller smoky cream, rökvit eller sotvit
Tusen
2013-09-29 08:54
#9

Tack för alla svar! Rätade ut alla mina frågetecken.

#8 Pernilla. Har du några bilder på de olika varianterna på blåögd gräddvit? Visste inte ens att det fanns så många varianter.😊

lil-sis
2013-09-29 11:05
#10

Det är inte alltid så lätt att se vilken variant av CrCr man har. Jag hade en pärlvit men hon var så ljus att hon såg ut som en gulvit. Ett gentest visade att hon även hade ett anlag för avblekbar Skimmel, som alltså blekte ut även den gula färgen. Hon hade tom små melanom på de klassiska ställena. Ska rota fram bilder från unghäst till vuxen.

Tusen
2013-09-29 11:53
#11

#10 Ett russ?🤔 De finns ju inte ens skimmelanlag i rasen.

PernillaJ
2013-09-29 20:22
#12

#2 "Om jag fattat rätt så är brun dominant över svart som är dominant över fux" Jag får inte rätsida på hur du menar, hurdå dominant, kan du utveckla?

#9 Google är din vän. Finns massor av sajter, mest på engelska, t ex Morgan Colors.

#10 Tror det är en connemara - eller?

Tusen
2013-09-29 21:23
#13

#12 Jag menar att om man har homozygota individer där den ena är svart och den andra är brun så blir fölet brunt. Brunt råder över svart.  Sen antar jag att samma gäller för svart och fux. Eller är det inte så?

Annons:
PernillaJ
2013-09-30 07:30
#14

#13 Det låter som att du i ett försök att förenkla blandar ihop fenotyp och genotyp. Fenotyp är det du ser, det yttre resultatet av genotypen - medan genotyp är det som döljs i arvsmassan.

Homozygot betyder att de båda allelerna i ett genpar är lika. Men du kan inte sätta likhetstecken mellan homozygoti och dominans. En häst kan lika gärna vara homozygot för två recessiva alleler.

Tänk inte att en grundfärg dominerar över en annan (fenotyp), utan tänk att "A" dominerar över "a" och "E" dominerar över "e" (genotyp).

Du kan lita på att en häst som är AAEE alltid kommer att lämna avkomma med grundfärg brun, eftersom den alltid ger ett "A" och ett "E" till avkomman. Och som sagt, "A" dominerar över "a" och "E" dominerar över "e"…

I och för sig kommer kombinationen aaEE (svart) + aaee (fux) alltid att ge svart avkomma (alla föl blir aaEe svart). Men kombinationen aaEE (svart) + AAee (fux) kommer alltid att ge brun avkomma (alla föl blir AaEe brun).

Tusen
2013-09-30 07:42
#15

#14 Ja det var lite så jag försökte förenkla det.🙂
Det sista du skrev om att fux och svart i den uppsättningen du skrev, alltid ger brunt är lite spännande,tycker jag. Det var en ny lärdom.
Tack för svaren.

ryttarn
2013-09-30 20:46
#16

Nu ska vi se om jag tänker rätt…….

Jag fick i somras två gulbruna föl eArn de Gothia. Den ena är  inga konstigheter för där är mamman brun(Jubla II), troligen AAEE. Det andra stoet är dock svart (Jaritza). Tänker jag rätt då att Jaritza bör vara aaEE? Arn har ju ett Cr anlag så då skulle det innebära att fölet i fråga har AaEe  Cr, eller?

Om jag nu tänker rätt borde det alltså innebära att Isilon Nirmë, som Jaritzas hingstföl heter, skulle kunna ge samtliga tre grundfärger samt gulanlag till ev avkommor, givetvis beroende på stoets uppsättning.

Väldigt intressant detta med färg, men inte helt enkelt……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Katti
2013-09-30 21:07
#17

Ja, han måste vara AaEe Cr. Jaritza kan vara aaEE eller aaEe baserat på ovanstående information.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ryttarn
2013-09-30 21:23
#18

"17 Så bra, då hängde jag med i alla resonemang :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

lil-sis
2013-10-04 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#12 Jo Connemara.

lil-sis
2013-10-04 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och 11 år senare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: