Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1564 ggr
Reko
2012-08-24 14:54

Hingstpremiering i mellannorrland?

Jämtlands distrikt av Föreningen Nordsvenska Hästen är på hugget och vill få till en hingstpremiering i mellannorrland då de har ett antal unghingstar som ska visas i vår. De har motionerat i frågan, skrivit till SH om saken och ligger på för att få lite närmare till hingstpremiering. Därför undrar de om det kan tänkas komma några russhingstar om det blir av. Känner ni till några russhingstar som planerar att visas i vår?

Annons:
PernillaJ
2012-08-25 09:14
#1

Bra initiativ av jämtarna, hoppas de kan få gehör. Jag tyckte det var jättetråkigt när hingstpremieringen på Wången lades ner.

Antal anmälda gotlandsruss hingstar till hingstpremieringen på Wången de senaste åren:

  • 2010, 6 st (Björksta Eddie 644 gdk)
  • 2009, 3 st
  • 2008, 5 st
  • 2007, 6 st (Pelle-Russ 611 gdk)
Reko
2012-09-15 12:28
#2

Jag tror att tanken är att hingstpremieringen ska ligga närmare kusten då det är där det finns hästar i större mängd. Det känns lite bakvänt att åka till Wången som var den tidigare platsen. Här närmare med styrelsen i FNH Jämtland. http://www.nordsvensken.org/552.php

garrilina
2012-09-15 23:01
#3

Låter bra med ett kustalternativ

Reko
2012-09-26 13:56
#4

http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4e9c796888f472500001969d-avelsvardering-2012?participating-3

Är det andra som är i samma sits som den här trådskaparen? Det är nu det är hög tid att tänka till och kanske få till en premieringsplats i mitten av Sverige.

Reko
2013-01-25 16:39
#6

Och så här har en jämtländsk nordsvenskuppfödare uttryckt sig på ett annat forum:

Idag har SH offentliggjort ytterligare två premieringsplatser på sin hemsida. Utöver sedan tidigare klara Grevagården, Axevalla och Gotland så är nu också Umeå och Boden med på listan.

Här i Jämtland har vi under den gångna hösten lagt ner stor möda på att presentera ett geografiskt centralt placerat alternativ med Wången som adress. Ett omfattande arbete har lagts ner för att inventera antalet presumtiva visningshingstar av olika raser inom Dalarna, Gävleborg, Västernorrland och Jämtland under de närmaste tre åren. Alla dessa hingstar kommer naturligtvis inte fram till visning men det finns samtidigt en del luckor i vår inventering där vi inte har fått svar från vissa rasrepresentanter. dessutom har SH´s förteckning en del brister vad gäller uppdateringar. Vår inventering gav 11 st 3-åringar och 14 st äldre hingstar till årets avelsvärdering samt 15 st respektive 17 st 3-åringar till de två kommande åren. SH ansåg dock att detta inte var tillräckligt.

Vi har även förhandlat fram en ekonomisk balans för arrangemanget med dels Wången men också externa sponsorer. Inte heller detta övertygade SH´s styrelse. I sammanhanget kan nämnas att premieringarna i Boden enligt uppgift har gått 20 - 25.000 kr back varje år.

Vi har i vårt förslag också påtalat att Wången troligen är en av landets mest lämpade och kompletta anläggningar för ändamålet vad gäller visningsplats, utrymmen för veterinärbesiktning, publik, stallar, mat och logi. Av ovan nämnda funktioner lämnar de andra premieringsplatserna en hel del i övrigt att önska.

Från Grevagården till Umeå är det 90 mil att åka medan det mellan Umeå och Boden är 29 mil. Avståndet mellan Boden och Wången är 62 mil och från Wången till Grevagården är det 68 mil.

Hur många hingstar kommer man att lyckas samla till premieringen i Boden? 5 st???

Man blir givetvis förbannad på SH och dess förtroendevalda och undrar ju hur (om) de tänker. Att ingen av dem bor längre norrut än Bergshamra är ingen ursäkt men troligen en orsak.

Med detta vill jag ifrågasätta huruvida SH egentligen verkar för en aktiv hästavel i HELA landet.

Annons:
Reko
2013-10-21 17:24
#7

I helgen var jag på avelsseminarium för de nordsvenska och glädjande för de norröna kommer det bli avelsvärdering på Wången 13 april. Domare och lokaliteter är bokade allaredan. Se nu till att anmäla era hingstar och sprida informationen att möjligheten finns. Möjlighet finns för alla raser som brukar kunna visas på Gotland och Norrbotten förutom ardenner som tvunget ska till Grevagården. Drabbar inte så många men hårt för den det drabbar.

ryttarn
2013-10-22 00:11
#8

Underlättar ju enormt mycket för mig. Jag har två stycken russin som jag tänkt visa i vår. Eftersom jag utgår från Bollnäs så ligger ju Wången 20 mil närmre än vad Grevagården gör. Sedan kan jag tycka att Sundsvall hade varit ett bättre alternativ…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: