Annons:
Etikettvi-gratulerar
Läst 4061 ggr
Reko
3/27/12, 9:14 AM

Hållbara russ!

Annons:
PernillaJ
3/27/12, 9:37 AM
#1

Jättekul, grattis Russi!

Länk till härstamningen i Blå Basen

Tusen
3/27/12, 9:42 AM
#2

Här en länk till en annan pigg 35-åring.

Tiddeli f. 1977

murkla
3/27/12, 9:44 AM
#3

Tänkte på var de valigt förr att de blev blandning Welsh Mountain i Russ. ?????

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Reko
3/27/12, 9:59 AM
#4

#3 På 50-talet användes två olika welshhingstar i russaveln för att begränsa inaveln. Den första welshhingsten fick fång så därför togs det in en welsh mountain. Det är därför det kan hittas en skvätt welshblod i många russ i dag.

MagganS-B
3/27/12, 10:44 AM
#5

# 3 Som "reko" säger, det var inte "vanligt", men ännu finns många russ som har Criban Daniel eller Revel General i blodet…..Hingsten Charlie som är pappa till Russi (ovan), lämnade många diplomston, inte alltid av russtyp enligt mitt sätt att se! Visa anser att det är nästan livsfarligt att köpa russ med welshinslag, men har dom en gång blivit godkända som "russförstärkare" så får man ju acceptera det. Procenten i dag är nästan försumlig eftersom det gått många generationer sen dess.

[Russ-park]
3/28/12, 8:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Jag tyckar inte det var fel att innsätte Welch i avelen - alternativet var ju stor risk för innavel …

Vi må komma i håg att Gotlandsrusset som ´race´var nära att uddö i tidarne förutt.

Stambokens nr. 1 Khediven var av Knapstrupper stam ( ? ) och nr. 2 Olle var e en ´liten syrisk hingst´ u ett Fäsrsingsto ( ? ) …

Före stambökernes tid ( >1800-tallet ) var race-avel inte så avgörande och att russet har bevarat sitt särprägel är nog för att de levade och blev sorterat under särskildt tuffe villkor på Gotland.

Annons:
[Russ-park]
3/28/12, 8:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Russets nära släkting är ( enl. genetisk test ) The Shetland Pony.

**Citat fra en stor genetisk test af 43 tamheste-racer ( uddrag ) :
The Gotland Russ showed closest relationship to the Shetland Pony in an analysis of genetic relationship among 43 domestic horse breeds. Two other British Pony breeds also are on the same branch with the Gotland Russ.
E. Gus Cotran, Department of Veterinary Intergrative Biosience, College of Veterinary Medicine and Biomedical Siences, Texas A&M University, College Station, Texsas, USA.

**

Exmoor Pony

Connemara Pony

Polish Primative Horse ( Den Europæiske Skovhest )

Shetland Pony

Gotland Russ

PernillaJ
3/28/12, 8:55 AM
#8

#6 "Stambokens nr. 1 Khediven var av Knapstrupper stam ( ? ) och nr. 2 Olle var e en ´liten syrisk hingst´ u ett Fäsrsingsto ( ? ) …" Khediven 1 var efter en arabhingst "Böösens arab" (ev Halim ox) och undan ett färsing-sto, alltså ett lantras-sto från Färs härad i Sjöbo-trakten, Skåne. Färsingstoet bör ha varit tigrerad. Olle 2 var ett korsningsexperiment, han var efter en "syrisk hingst från Aleppotrakten" som lånades till Skåne från Berlins zoo (en spekulation är att Olles pappa var av samma ursprung som dagens kaspiska hästar). Olles mamma var ett russ-sto från en starkt inavlad flock vid Liffride i Stånga. Se stamboken, band I.

#7 Welshponnyn ingick tyvärr inte bland raserna i Dr. Cothrans studie, annars hade det varit spännande att se var i träddiagrammet welsharna hade hamnat i relation till russen.

[Tjiwi]
3/28/12, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Inte 35 ännu men väl 33 år!!

Grus 363 i vintras! Kyss

MagganS-B
3/28/12, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Inte så konstigt att det finns släktskap mellan russ och engelska ponnyer….Vi exporterade massor av russ till Englands och Skottlands kolgruvor under 1800-talet, några måtte väl ha rymt och fått föl…..Flört

Min Divina 654 blev 31 år och 8 månader. Hon hade 12 föl…..Hon är mormor till Deli Ess!

[Russ-park]
3/28/12, 9:45 AM
#11

#8 Tack Pernilla …

Då fik jag ordning på Khediven och Olle  …

bj / dk

[Russ-park]
3/28/12, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Om hållbarhet också är ´bruks´ då har vi den glädje att se 2 veteraner i  Dansk pony-travsport 2012:

Djingis Kahn e Ripadals Bylon 346 u Kicklan 2074 - 25 år !

Ernst Rasken e Hero 324 u Regatta 2740 - 21 år !

Både är raske och friske …

Foto av Djingis Kahn & Melani Stoltz - Dansk Mester monté 2010/11

entill
3/28/12, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tiddeli 2588 fyller 35 år den 12 maj i år. Hon har bara fått 4 levande avkommor (en låg fel och dog i fölningen) Först Vicki Viking ELIT-prem. sedan Trojka Viking 440, A-pem. Tinka Viking diplomsto och 2-min.travare och Tösen Viking diplomsto. Ingen dålig samling, men för få avkommor för att Tidde skall kunna avkommevärderas, hon blev dock AB-prem för sina utställningsmeriter, betyder vär att hon är prem GI. Vi köpte henne för 30 år sedan. Hon har levt i ett samboförhållande med Fridhems Jonatan 401 i 24 år (han är nu 28 år), som även är far till 3 av hennes avkommor. Verkligen ett strävsamt gammalt par.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
silarp
3/28/12, 12:21 PM
#14

#13 bättre liv kan man knappast få i hästvärlden va?? Så långt samboförhållande med samme karl i alla år! (inte ens många människor som slår det!!!)

Kul att se alla russ som blir så gamla, då vet man att man har många år kvar med sina russin om man har lite tur…. svindlande att tänka att MAN SJÄLV isåfall kommer vara i runda slängar 65 år när mina isåfall uppnår era russ ålder…. (fast jag tvivlar på att jag själv, och mina russ nånsinn blir gamla….vi kommer nog stanna i ålder om nått år eller så…! Obestämd)

MagganS-B
3/28/12, 3:42 PM
#15

Den här tar nog rekordet i alla fall…..inget russ, men ändå!

murkla
3/28/12, 11:29 PM
#16

Tack så mycke för svaren… #9  Vilken fin bild på Grus

Och de övriga…

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Upp till toppen
Annons: