Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 40652 ggr
ryttarn
2012-02-27 11:53

Behandling mot Pälsätare?

Var in på apotekets hemsida och hittade den här artikeln:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/Sidor/Hast_Hudopals_Ohyra_Loss.aspx

Blev lite förvånad när det stod att det inte finns något godkänt lusmedel för häst i Sverige. Om så är fallet, vad har ni som råkat ut för detta för "huskurer".

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
bicolor
2012-02-27 12:15
#1

Mina grannars shettisar fick detta och jag köpte champoo mot löss och ohyra åt dom på en tävling samt så beställde jag en flaska till över nätet.

om man säljer det så borde det ju vara lagligt ellerhur!!????

VeronicaP
2012-02-27 12:34
#2

Jag använder Etoal men de är snart slut tyvärr , de får ju inte tillverkas längre och inte säljas .

Finns något medel som är för kossor som börja på B , kommer inte just nu ihåg vad det heter men det är kanon bra både mot löss och pälsätare

ryttarn
2012-02-27 13:07
#3

Pratade med min veterinär precis. Hon använder numera Advantage Vet. Det är egentligen för hund men fungerar utmärkt även på häst. förpackningen är på 4x4 ml(för stor hund) och hon rekomenderade 8 ml(två pippetter) i mankammen och 4ml (1 pipett) i svansroten för ett russ. Viktigt att man får ner det i huden och att det inte fastnar i pälsen. Det fina i kråksången är att det är receptfritt……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jennie_A
2012-02-27 13:27
#4

Jag har råkat ut för pälsätare en gång på en häst och då fick jag följande kur av vår veterinär: schamponera med des.schampo (tex hexocil), behandla med Switch samt avmaska med ivomec. Det funkade!

bell
2012-02-27 13:32
#5

Syrran behandlade sin med switch på veterinärens inrådan.

VeronicaP
2012-02-27 13:39
#6

#3 Hur är det med karensen på det ?

Annons:
passis
2012-02-27 13:41
#7

#5 Vad jag vet är inte Switch heller lagligt längre.

Jennie_A
2012-02-27 13:50
#8

#7 Lagligt är det, men dock inget medel som man behandlar med mot löss ("officiellt") utan det är mot knott / fästingar.

ryttarn
2012-02-27 14:21
#9

#6 Ingen aning….. Den som är drabbad hos mig är en tvååring så karensen är inte så viktig. Men dra iväg ett mail till Rickard så får han undersöka saken. Problemet är ju att det är ett medel som officielt inte är till häst……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

binis
2012-02-27 14:27
#10

Etoalpuder går fortfarande att köpa om man använder det till jaktiller.

janehellen80
2012-02-27 14:34
#11

#10 nej det säljs inte mer över huvudtaget, inte ens till illrar…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ryttarn
2012-02-27 14:34
#12

#10 Enligt kemikalieinspektionen drogs tillståndet in 2010…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-02-27 14:40
#13

#12 Yapp men de fick sälja de som var kvar i butikerna :) fattar inte varför de bästa medlen ska försvinna ;)

Ja få se vad han svarar , annars får man väl använda Switch för där är ju ingen karens på det

Annons:
ryttarn
2012-02-27 14:46
#14

#13 Vad min vet sa så har switch ingen större verkan på pälsätare, däremot bra effekt på blodsugande löss.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Impulz
2012-02-27 14:48
#15

#14 Switch har då fungerat utmärkt för flera jag har pratat med mot pälsätare och det körde även vi när vi fick hem en ponny med det.

passis
2012-02-27 15:24
#16

Vad jag vet är Switch också borttaget som tillåtet medel och bara det som finns i lager får säljas ett par månader till. Passa på att bunkra om ni brukar använda det.

VeronicaP
2012-02-27 15:50
#17

#16 Vad har du läst det ?

VeronicaP
2012-02-27 15:55
#18

Står inget om att de skulle tas bort på apoteket ens ju

Jag hittade det på pharmaxims sida .

Vad fan rent ut sagt hålle de på med när alla medel försvinner ???

passis
2012-02-27 16:16
#19

#17 I Börjes nya katalog stod att Switch bara säljs till juni, och på Kemikalieinspektionens hemsida nånstans stod det att medlet inte längre är godkänt.

ryttarn
2012-02-27 16:21
#20

Konstaterade lite uppgivet att detta med fri konkurens på apoteken är ett jv sattyg. Apoteksbolaget har "vzlt" att inte ha Advantage i sitt sortiment. Efterssom man bor på landet har man ju inte så många apotek att välja på….. morr…..

Men som tur är hittade jag en nätbutik som har. Någon som har erfarenhet av Apovet.se

http://apovet.se/hund/fasting-och-ohyra/advantage-vet-over-25-kg-receptfritt/

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
2012-02-28 08:22
#21

# 20 Tror Jerker att Apovet är det gamla "Djurapoteket"!

Dessutom så finns visst Advantage med i Apoteksbolagets sortiment! Gå in på Apoteket.se så får du se: http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hund_Hudopals_Ohyra_Allmant.aspx

Jag var "djuransvarig" på mitt Apotek, och jag har känslan av att i alla fall hos oss hålls fortfarande, fast jag slutat, ett mycket bra sortiment!

Att inte alla medel är registrerade och godkända för häst är en annan sak, men en veterinär kan rekommendera det i så fall! Då är det den veterinärens ansvar!

Mot löss och pälsätare! Tvätta först hästen med ex.-vis varmt vatten med lite såpa (eller nåt annat skonsamt) i så att ytspänningen försvinner, behandla sedan med Switch. Då kommer det in till huden ordentlig!

Tessan08
2012-02-28 08:35
#22

Vi använde Etotal på vår när han fick löss vid drygt 10 månaders ålder, det var 2009 och vi köpte det till vår "iller" på Granngården. Vi "sprayade" honom med pulvret i manen o svansen vid två tillfällen med en veckas mellanrum och lusarna dog o försvann :) Switch har aldrig varit någon favorit hos mig, haft hästar som fått "brännskador" av det, kanske var de hudkänsliga men vill inte använda det igen. Någon som vet om även Ultra Shield kommer tas bort?

Faradiba
2012-02-28 10:41
#23

Jag har också använt Etotal till vår "iller"

Fungerade snabbt och enkelt.

ryttarn
2012-02-28 10:41
#24

#21 Det som jag talade med på de två apotek som jag var in på i Karlstad informerade mig om att Advantage Vet var en produkt dom inte fick/kunde ta hem, den var "rödmarkerad" i datasystemet. Sedan finns det ett till apotek(innom apoteksbolaget) i Karlstad som är mer djurinriktat, dom kanske kan/får ta hem det. Men det ligger i andra änden av stan o då jag inte hade bil så fanns det ingen chans att åka ut o kolla.

Nu har jag, på vets inrådan, bestält Advantage Vet på Apovet.se så det lär ligga i brevlådan imorgon.

Switch använder jag inte om det finns andra alternativ. Ett bekämpningsmedel av sådan klass att skydsföreskrifterna är lika långa som bibeln känns inte rätt. Behandlar jag alla tre grabbarna i den hagen så vet jag ju dessutom att dom får i sig en hel del av det då dom står och kliar varandra ganska mycket.

Jag återkommer med erfarenheterna av Advantage Vet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-02-28 12:17
#25

Jag var på Lantmännen idag och hon i kassan hade för sig att de fick sälja Etotal igen till Illrar , jag hann inte kolla om de hade det men ska göra det nästa gång jag är där nere :D

Linnea
2012-02-28 12:30
#26

Jag använde Flusa till mina när dom hade löss, är till kor egentligen. Det funkar bra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
2012-02-28 15:19
#27

# 24 Rödmarkerad = Restnoterad! I alla fall i det gamla systemet! Och då kan man ju inte beställa! På Apotekets hemsida kan man beställa det!

Annons:
binis
2012-02-28 16:24
#28

Etotalpuder går iallafall att köpa på grangården hos oss. Grannen köpte det till sina (höns) jaktillrar förra veckan.

ryttarn
2012-02-28 18:03
#29

#27 Kan säkert vara så, jag redovisade bara vad dom sa till mig…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Elshira
2012-02-28 18:32
#30

Jag har köpt hem Flusa som #26 nämner, och hade det till min kanins mjällkvalster (inte blodsugande, så det torde vara ungefär det samma som pälsätarna…?) efter rekomendation. Det fungerade kanon!

När jag satt och läste om det såg jag att flera använde det till sina hästar istället för switch vid vanlig använding som flugmedel i.af. =) Det är egentligen till för kor (samt får), men det skiljer ju inte nämnvärt på ko och häst direkt :P Tror dock man skulle ta lite mindre än doseringen för en ko bara.

Betydligt billigare med, och dessutom bara 7 dagars karens på kött (till skillnad från t.ex absorbine som har livstids, fast det får väll inte säljas längre det heller tror jag)!

Så jag tänkte använda resten som blev kvar (skulle ju ha 2-3 droppar till kaninen…) till hästarna i sommar och se om det kan få de hemska knotten och i bästa fall bromsarna att vika hädan…

Hakuna matata!

janehellen80
2012-02-28 20:20
#31

Dom sa till mig på granngården att dom får sälja dom som finns kvar men det går inte att köpa in mer ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Lena90
2012-02-29 08:12
#32

#30 Även Flusan har dom tagit bort nu :( Sista så kallad försäljningsdag var vid års skiftet nu tror jag. Kollade på min granngården igår och mycket riktigt gapade den hyllan tom.
Riktigt tråkigt tycker jag. Dels för att det funkade jätte bra för mina "kor" och dels så finns det inget annat liknande för bönderna nu som dom kan använda tills sina kor i sommar = korna får leva med insektsplågan och det finns inget medel för att lindra det.
Den sista tiden switch säljs så får väl även bönderna bunkra upp med medlet till sina "hästar".

Men jag hoppas dom kommer in med något annat insektsmedel istället för dessa som dom tar bort. Tycker synd om djuren som behöver det annars.

Carpe diem!

VeronicaP
2012-02-29 08:45
#33

#32 Ja jag läste någonstans att de kommer att bli en plåga för kossorna nu , de är ju inte klokt och vi som har så många andra regler när de gäller djurhållningen men bra medel att ta väck löss och annan ohyra på djuren verka inte vara så viktigt

Lena90
2012-02-29 08:49
#34

#33 Precis läste det med. Förstår inte hur dom tänker där på Kemikalieinspektionen, om dom ens lämna någon liten tanke till dom stackars djur som kommer plågas i sommar.

Carpe diem!

Annons:
Linnea
2012-02-29 10:52
#35

#30 Får inte absorbine ultra shield säljas mer? Jag skulle ju testa den på min häst.. Vad ska jag nu använda.. Har eksemtäcke på men det räcker inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

StuteriSolo
2012-02-29 14:13
#36

ultrashield får säljas om någon har kvar, men butikerna kan inte köpa in mer.

det är mycket ohyra som blivit resistent mot de medel som funnits, men att det inte finns något alls kvar längre är ju inte kul, speciellt inte om man får pälsätare.

Linnea
2012-02-29 15:07
#37

Eller har en häst med eksem…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elshira
2012-02-29 15:30
#38

#32 Flusan också! Men var sjutton…

Ja då finns det nog inte mycket kvar att göra…

Jag har iofs tänkt att prova MJ's hästsalva (som man även ska kunna använda som flugmedel), så får väll hoppas på den som flugmedel…

Annars får man väll börja köpa hem hjorthornsolja igen. Det är ju inte förbjudet i sverige vad jag vet (var det under ett tag, men tror förbudets tog bort om de inte satt in ett nytt då). Men man får köpa från danmark eller liknande.

Fast man kan väll säkert hitta typ flusa osv i danmark med, om det inte är EU-direktiv. Men det är det väll inte…?

Hakuna matata!

VeronicaP
2012-02-29 15:32
#39

MJ hästsalvan är bra tycker jag men mig veterligt är ju inte den kollad mot ST och dopingen så den vågar man ju inte använda på tävlingshästarna

Elshira
2012-02-29 15:37
#40

Här är förövrigt en lista med alla flugmedel - när de skall sluta säljas osv. Herre gud, samtliga flugmedel jag kunde nämna i princip kommer att tas bort!

http://www.kemi.se/Documents/Forfattningar/KIFS/K11_1.pdf

Hakuna matata!

Lena90
2012-03-01 19:16
#41

#40 Nej!!! Gråter Suck, förstår inte varför dom måste ta bort alla dessa på en gång?

Carpe diem!

Annons:
ryttarn
2012-03-01 21:40
#42

Idag fick jag advantage vet med posten. Ska bli intresant att se hur det fungerar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Linnea
2012-03-08 14:48
#43

Lite mer uppmuntrande läsning, här är alla medel som fortsättningsvis är godkända.

Mer info finns här: kemi.se/skyddahasten

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

karisma
2012-03-08 15:17
#44

# 43 Men inga av dessa tar löss eller pälsätare funkar inte på fästingar heller Har stor sorg när inte Flusa finns mer såg att en del har SSwitch kvar man får ta en runda och lagraObestämdSkrikandesGråterRynkar på näsan

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ESJE
2012-03-12 10:11
#45

#42 Hur har det gått? Tycker du att Advantage har hjälpt din ponny, har kliandet upphört?

Linnea
2012-03-12 10:18
#46

#44 Finns inga godkända lusmedel för häst och har inte funnits dom åren jag haft häst (6 år).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ryttarn
2012-03-12 13:30
#47

#45 Lite tidigt att utvärdera ännu, det verkar vara bättre men dom skall få en andra omgång idag. Enligt vet skulle man ge två omgångar med 10 dagars mellanrum då min 2 åring var ganska illa ansatt. Men det känns som att det är bättre, men nu fäller dom ju som tokdårar så det är svårt att alltid gissa vad som är vad….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ESJE
2012-03-12 19:36
#48

#47 Okej, tack för info. Vore intressant med en utvärdering längre fram, om inte annat bra att veta till ett annat år.

Annons:
ryttarn
2012-03-12 19:44
#49

#48 Absolut, och jag lär återkomma i ärendet….. Mitt problem var delvis att jag aldrig haft sådana här gynnare tidigare så det tog lite tid innan jag förstod vad det var. Råkar man ut för det igen så lär man vara mer observant.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

tajet-lene
2012-03-13 09:07
#50

Det er det samme i Norge. Det finnes 2 midler (såvidt meg bekjent) til hest -men disse virker heller dårlig. det ene er switch -det andre er noe man må vaske hele hesten med..

Derfor må vi få vår veterinær til å skrive ut midler beregnet på storfe..

Ove-D
2013-04-01 11:02
#51

Det bästa är kanske att ringa till veterinär och se vad de rekommenderar(?)  Då kanske det går att få ut något receptbelagt oavsett om det är till iller, ko, hund (eller häst?)…

IdaAnnie
2013-04-01 13:32
#52

Till vår fjording skrev veterinären ut ett recept på något jag tror heter baotycol. Det var nu i vinter så det går ju fortfarande att få tag på.

JuliaC
2013-04-01 19:26
#53

I Danmark findes et effektivt middel.🤓

Det hedder Derrisic… Kan købes uden recept…

http://www.danishagroshoppen.dk/shop.php?action=varekort&varenr=806

[SE* Qjou´z]
2014-03-29 19:51
#54

Lite dum fråga kanske från en som är novis, men om jag köper en häst med detta är det ett kvalster? så smittar jag ner övriga hästar i stallet…är det vanligt bland Russ att få detta eller är det allmänt att få det bland alla raser?

Har haft häst i många år men aldrig hört talas om detta och har då New Forrest…

VeronicaP
2014-03-29 20:38
#55

Alla hästar kan få det

Annons:
Zirah
2015-12-26 16:23
#56

Gammal tråd men vad ger ni idag om ni får pälsätare?

Kan bara en individ i en flock drabbas?

StuteriSolo
2015-12-27 11:57
#57

Ja, bara en kan drabbas, de gillar inte alla pälsar 😃 Jaghar haft två som delade box där den ena drabbades men inte den andra.

Zirah
2015-12-27 15:51
#58

#57 Behandlade du båda?

Vilket preparat kan man ge idag?

Annette
2015-12-27 23:30
#59

Jag behandlar med Etotal trots att det endast får användas för löss på jaktillrar. 

Jag behandlar bara de som drabbas även om de delat box. Precis som #57 skriver så tycks de föredra vissa typer av päls så det är oftast samma ponnyer som får pälsätare medan andra klarar sig.

StuteriSolo
2015-12-28 09:11
#60

Nej jag behandlade bara den ena,  Etotal är det jag har använt, nu har jag inte haft pälsätare på någon på väldigt många år, klippning fungerar också, då försvinner deras mysiga bo.

trolldalen
2016-12-21 10:23
#61

Har fått pälsätare på ett dräktigt sto. Bara hon drabbat av alla tio hästarna. Många år sedan vi hade pälsätare på någon och då behandlade jag med Etotal, bra  och effektivt, men har tyvärr ingen pulver kvar längre.

Har pratat med veterinären idag och han skulle kolla upp och återkomma då han inte visste.

Någon som vet någon kur? vad används idag till pälsätare? Har uteboxar och kan inte tvätta henne mitt i vintern, vi har kallt.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

PernillaJ
2016-12-21 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

#61 Har du testat Absorbine Ultrashield? Den innehåller pyretin och permetrin som mördar ohyra. Finns att köpa på t ex Granngården, receptfritt.

Annons:
silarp
2016-12-22 09:24
#63

grönsåpa skulle tydligen täppa till näsan på de små liven.. men det är väll inte så trevligt att gå inkletad i de mitt i vintern…. skulle sitta i ett halv dygn eller nått… innan man tvättade , o sen upprepas…

Upp till toppen
Annons: