Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 4594 ggr
Cara-Mia
2012-01-12 12:22

Bruksprov

Lite undringar över bruksprov.

Finns det någon åldersgräns på ryttaren som visar hingsten? Övre/undre? Eller ska det bara se propitineligt ut?

Annons:
Cara-Mia
2012-01-13 21:41
#1

Nån som vet nåt om ålder???

VeronicaP
2012-01-14 01:41
#2

Tror inte de är någon ålder på ryttaren

Tusen
2012-01-14 17:08
#3

Är ganska säker på att det inte är någon åldersgräns. Proportioneligt möjligen.

[Tjiwi]
2012-01-14 18:24
#4

Det är INGEN åldersgräns, men det är trevligt om det ser propotonerligt ut!

Cara-Mia
2012-01-15 18:35
#5

Tack för svar!

Cara-Mia
2012-02-29 20:08
#6

Nu undrar jag lite igen…. eller rättare sagt Waldemars ryttare vill ha ett ordentligt svar.

Exakt hur rids bruksprover, volter osv i alla gångarter eller? Får man ha spö? Ge gärna en ordentlig beskrivning.

Annons:
VeronicaP
2012-02-29 20:53
#7

DET brukar vara volter fyrkantsspår vänd snett igenom , det är den som håller i bruksproverna som talar om hur du ska rida eller köra

Spö får man ju ha när man kör så de får du säkert när du rider med

Tusen
2012-03-01 09:10
#8

När jag red ett bruksprov (för 100 år sedan) så skulle hästen sadlas och sedan ridas i alla gpångarter med ryttare på en volt i båda varven. Sen var det klart. Jag hade spö då hästen inte var så mycket riden (hon var 4 år med föl) så jag behövde spöet att lägga till för att hon skulle ta rätt galopp.

Reko
2012-03-01 13:30
#9

#6 Kopierat från SvRaf:s hemsida, plan-och riktlinjer:

24.10 Bruksprov

Bruksprov skall utföras vid avelsvärderingen av 4-åriga och äldre hingstar som är exteriört och veterinärt godkända. Om ägaren så önskar får 3-årig hingst avlägga bruksprov. Provet

utföres på tid och plats som anvisas av arrangören. Bruksprovens ändamål är bl a att kontrollera hingstens temperament, gångarter under ryttare eller körd framför fordon.

Hingst visas valfritt riden eller körd. En medhjälpare ska användas vid uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning. Egen utrustning skall medföras. Nämnden ska utföra en funktionskontroll. Uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning sker inför nämnden. Nämnden äger rätt att avbryta proven av allmän säkerhetssynpunkt.

Ridning

Utrustning                - hingsten skall vara betslad med tränsbett av vedertagen typ.

                                 - hjälptyglar e dyl är ej tillåtna

                                 - lindor eller damasker är ej tillåtna

Genomförande         - hingsten skall ridas enskilt i samtliga gångarter i båda varven, enligt  

                                   domarens anvisningar

- hingsten skall kunna göra halt och vara stillastående.

Körning

Utrustning                - hingsten bör köras för 1- eller 2-axlat hjulförsett fordon, släde försedd 

                                   med skaklar dock tillåten.

                                 - hjälptyglar är ej tillåtet.

                                 - betsling enligt vad gäller ridning.

Genomförande         - hingsten skall köras enskilt i skritt och trav i båda varven, enligt 

  domarens anvisningar. Kusken ska sitta på fordonet.

- hingsten ska göra 2 halter och vara stillastående.

Beräkning

Följande moment skall bedömas och protokollföras:

a                    uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning

b                    igångsättning

c                    halter

d                    temperament, samarbetsvilja och lydnad

Domaren värdesätter respektive bedömningsmoment a – d med poäng mellan 1 – 10. Totala poängen läggs ihop och divideras med 4. Erhållen genomsnittspoäng skall (för godkännande) bli lägst 5, ingen delpoäng under 4. Försök till uppsittning/anspänning får ej pågå i mer än 5 min.

Cara-Mia
2012-03-01 14:01
#10

#9 Har läst det men det var bra att du la in det här.

Men frågan om man får ha spö kvarstår??

VeronicaP
2012-03-01 14:02
#11

Ja de får du  eftersom det inte står någonstans att det inte skulle vara tillåtet :D

Cara-Mia
2012-03-01 22:15
#12

# 11 tack! Om hon nu behöver ha det….

silarp
2012-11-19 20:14
#13

puttar på den här tråden med lite tilläggsfrågetecken…
När jag kör med min gigg framför 4 årig hingst, kör jag i terräng, mot/medlut en "bana" eller på ridbana? Hur ser det ut runtomkring? Alltså jag tänker på hur nära kommer andra ej provutförande ekipage, mig som kör själva provet?

KAN jag välja att rida mitt prov OM jag skulle kunna/vilja detta, när jag är oproportionerligt lång, (169 och högt "klöven"!) MEN " rätt smal och lätt".??..(53 kg..)

Annons:
[Tjiwi]
2012-11-19 20:34
#14

Du spänner för på plan mark,i ridhus eller utomhusbana, kör i skritt och trav i båda varv samt gör två halter och spännerifrån, det fixar du plätt lätt.

silarp
2012-11-19 21:04
#15

mmm… JAG…. men VISSA andra har LIIITE ståstillsvårigheter… mest det jag tänker på…

Reko
2012-11-20 10:31
#16

#13 Du anmäler väl till unghingstutbildningen och gör ett körbarhetsintyg för vagn? Eftersom det inte har funnits förut kan jag inte berätta hur det går till men det borde vara i terräng med med- och motlut.

#15 Du har ju flera månader på dig att träna! Ett bra tips är att köra hästen med ditraherande andra hästar runtomkring. Jag brukar köra hem till bekanta för att se hur han beter sig där och spänna för på främmande plats.

silarp
2012-11-20 10:36
#17

#16,, ja, det har jag redan gjort…
och tränar bland andra gör vi oxå… det är DÄR det lixom inte verkar lätta.. utan IBLAND funkar det bra, IBLAND mindre bra… Verkar lite styrd av sitt HUMÖR så att säga…
Han är körd regelbundet i 1,5 år…. inga problem med mot/medlut, ryggningar osv.. det är STILLASTÅENDET och ev för/avspänning som jag inte får till perfekt.. SJÄLV alltså.. kanske lättare när man får ha nån som är med o håller…

Reko
2012-11-20 11:52
#18

#17 Det SKA vara någon som är med vid för- och frånspänning, halterna ska han klara av på egen hand. Som sagt, du har flera månader på dig så det går säkert vägen då.

silarp
2012-11-20 12:13
#19

#18,, ja, jag tränar o tränar! Vet oxå att det ska va med nån då, men härhemma kör jag alltid själv, och FÖRSÖKER få honom till att vi ska uppnå nivån på att klara bruksprovet UTAN hjälp.. han ska ju kunna stå STILL, inte bara här, utan även vid lite miljöstörningar…
Tror grannarna o deras hästar snart är URLEDA på oss och vårat hasande fram o tillbaka förbi deras…

Cara-Mia
2013-01-24 22:36
#20

Vad är det som gäller ang utrustning vid körning? Måste man ha baksele? Vagnen bromsadeller obromsad?

Annons:
giffan
2015-01-22 07:35
#21

Puttar upp. Får man ha vanlig travsele och en vanlig travvagn? Eller måste man köra i lok/bröstsele?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
2015-01-22 08:03
#22

#21 Du får ha vanlig travutrustning.  Fast om ponnyn startat i t.ex. trav så räcker det som bruksprov och du behöver inte göra bruksprov på plats.
 Här är ett litet utdrag från hingstreglementet om enkelt bruksprov.

_"Hingst visas valfritt riden eller körd. En medhjälpare ska användas vid uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning. Egen utrustning skall medföras. Nämnden ska utföra en funktionskontroll. Uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning sker inför nämnden. "
_

_"Bruksprov får ersättas med företeende av bevis att hingsten genomfört officiell tävling eller kvalitetsbedömning enligt bruksprovets regler. Dock skall sådan hingst visas vid avelsvärdering det år då bruksprov skulle genomföras."
_

_Bruksprov kan bestå av ridprov, enkelt körpov eller särskilt körprov:
__Ridprov:
__Utrustning - hingsten skall vara betslad med tränsbett av vedertagen typ
__ - hjälptyglar eller dylikt är ej tillåtna
__- lindor eller damasker är ej tillåtna
Genomförande  - hingsten skall ridas enskilt i samtliga gångarter i båda varven enligt domarens anvisningar
_- hingsten skall kunna göra halt och vara stillastående

_**Enkelt körprov:,
**Utrustning - hingsten bör köras för 1- eller 2-axlat hjulförsett fordon. Släde försedd med skaklar även tillåten
__- hjälptyglar är ej tillåtna
__- betsling enligt vad gäller ridning
Genomförande  - hingsten skall köras enskilt i skritt och trav i båda varven enligt domarens anvisningar. Kusken ska sitta på fordonet
_- hingsten ska göra 2 halter och vara stillastående

Sen finns något som heter särskilt körprov. Mer om det kan du läsa i länken nedan.

Hingstreglementet med enkelt bruksprov pkt 24:10

KBI

Reko
2015-01-22 09:17
#23

#20 Nej, du måste inte ha bakdelen men det är en fördel om du ska göra KBI. Jag har alltid kört obromsat så jag vet inte om man får köra bromsat. Ring kördomarna och fråga!

Tusen
2015-01-22 12:27
#24

#23 KBI är inte samma sak som bruksprovet.

Reko
2015-01-22 15:12
#25

#24 Jag vet att det inte är samma sak. I Cara-Mias fråga står det inte om hon ska göra bruksprov eller KBI eller båda delarna, därav mitt svar.

Tusen
2015-01-22 19:56
#26

#25 Okej! Trodde du hade missat det. 😊

Upp till toppen
Annons: