Annons:
Etikettallmänt
Läst 13123 ggr
silarp
1/8/12, 6:18 PM

Russ födda 2009, 3 åringar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här startar jag en ny o fräsch tråd för alla russ som fyller 3 år 2012, här ser vi fram emot MÄNGDER av uppdateringar på dessa ponnys, och framförallt vad ni gör och bilder såklart!

Startar oxå upp med en "vardagsbild" på mina två 3 åringar, Hallon och Fridha, som åks på av ungarna, 7 och 5 år gamla.

Annons:
Lena90
1/8/12, 6:34 PM
#1

Kan berätta att jag tränade med Semlan (som jag kallar henne till vardags annars alias Aurora) idag att gå in i skaklarna och ställa upp lydigt, lite framsteg fick vi så lite mer träning så slipper man lyfta på rockarden :P

Har även plockat av däcken till rockarden som ska på reperation, dom hade en del torr sprickor så luften vill inte hålla sig på plats, så det blir byte på själva däcket.

Carpe diem!

kakan89
1/8/12, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har också ett russ född 09. Vi har inte gjort så där supermycket ännu. Är mest ute och promenerar och tömkör henne. Ska renovera min sulky så jag kan börja köra henne snart. Har en liten släde också men den kan jag visst inte använda i år..

Carpedium
1/8/12, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dallas tränas för start i ponnytrav!  Hoppas få honom till start i år !

Winner04
1/9/12, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vår Cocktail Skott börjar sin laddning mot årets säsong idag! Glad

Det är tänkt att hon ska starta i ponnytrav och vi hoppas på att få henne till start iår. Hon gillar att arbeta och blir helt lycklig när vagnen samt selen kommer fram!

teamanberger
1/9/12, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

här kommer en bild på min 09. jag och revina är på valla för ett prov varv på bana. ina ska bli in ponnytravare hade vi tänkt.

teammanberger.se <3REVINA<3

Nelliie
1/10/12, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nellie gör inte allt för mycket just nu, tömkör henne där jag vet att det inte är glingt. kärran får vänta lite, då underlaget är så dåligt överallt häromkring. hon har en sån enooooorm päls! skulle så gärna vilja klippa lite, men vet inte om det är alldeles onödigt?

Hur höga är era ponnys nu?

Annons:
silarp
1/10/12, 4:50 PM
#7

#6 klipp inte än! min ser MYCKET värre ut än din! henne klippte jag upp en trekant i bringan på i höstas, men där är utvuxet nu oxå… dom kan behöva det ett tag till, men framåt mars tänkte jag raka av mycket på min märr, för då ska jag börja köra lite mer tänkte jag! våra är ganska lika, fast min är nog lägre o tjockare!
(hon är ca 120-121 kanske ca) och det är hon som är th överst i tråden.
idag kan jag tyvärr inte infoga bilder heller.. jag vet inte om det är min dator som flippar ur… har lite fler annars…

SUCK för datorer…

silarp
1/13/12, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

testar igen,,, här är min Fridha

silarp
1/13/12, 8:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

…och en nytagen bild på Hallon

murkla
1/13/12, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mitrus har fått en envis förkylning som jag hoppas försvinner snart. Mitrus håller tydligen på att kliva ur kläderna som han inte får tränas. Han tycker att de är så roligt med att ta vagnen och vara ute.

Hoppas att han får de snart. Tog en bild förra året med trillan. Inte den finaste som han har lite svårt att stå stilla.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Lina-P
1/13/12, 1:12 PM
#11

#10 precis en sån där vagn skulle jag vilja ha! Så mysigt! =)

HelenaJohansson
1/13/12, 9:56 PM
#12

Jag var inne i ridhuset med min hingst Karpater idag och "jobbade honom på lång töm" och så är vi med på löshoppningsträningar. I tisdags åkte jag pulka efter honom. Ska spänna för honom för rockarden så fort jag får någon som hinner hjälpa mig….

silarp
1/15/12, 11:48 AM
#13

#12-hojja nästa gång du åker på löshoppning! kanske man kan komma in o testa med min oxå! ;)

Annons:
ErikaAndersson
1/16/12, 12:43 AM
#14

Är det möjligen OK om jag skriver lite om mitt sto här? Hon är inte född 2009, utan 2006, hon ska starta (förhoppningsvis) i år som första säsong. Vi har haft otur med henne då hon lyckades skada sig 3 ggr år 2009 & 2010 när vi försökte starta/kvala henne. 2010 betäckte vi henne & nu hoppas vi på start, räknar henne som en 3 åring då vi ska börja om från noll med Allt Glad

murkla
1/16/12, 11:08 PM
#15

#11. De var en smidig vagn kan jag säga.

Mitrus har yttligare åkt på mask. Nu när han är frisk från förkylningen.

Hoppas att han är frisk från allt till veckan då han ska åka till en familj som kanske ska köpa han.

Företsen vet ni hur högt russen hoppar på 3 årstestet?????

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Lisa-trollet
1/17/12, 4:21 PM
#16

Våra 3-åringar Vildros och Trollets Roxie är tömkörda ett par gånger.

#15 har för mig dom hoppar 80 cm på 3 års.

murkla
1/21/12, 10:56 AM
#17

#16 ok Tack.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

annelie-huskvarna
1/22/12, 6:26 AM
#18

Elvis är tömkörd och ska köras in nu under våren Glad  Annars är vi ute och går lite och har prövat lite trickträning med bugning. Till sommaren ska han sittas in, men själva inridningen får vänta tills han är 4 år, men jag kommer jobba honom från marken fram tills dess och köra honom med då så klart. I sommar blir det nog lite löshoppning oxå Glad

Elvis var 128 cm när han mättes i oktober.

Plupp73
1/22/12, 4:15 PM
#19

Vår lilla flicka f-09 e Tomtebos Enoc - Kurir G är inkörd, och vi kör henne ca 2 dagar/vecka med vagn, tömkör en dag/vecka och joggar någon gång i veckan. Tricktränar lite också, och lasttränar eftersom hon enbart har åkt transport själv utan mellanvägg innan.

Har börjat köra henne längre turer nu på några km, men inte varje gång. Vi tränar mycket på körning över träbroar och förbi olika typer av maskiner och miljöer, vi har ett naturbruksgymnasium precis om knuten, så det ger sig själv. Är inte så intresserad av att starta i trav, men har någon slags fokus mot att kunna starta i brukskörningsklasser på amatörnivå längre fram.

Vi börjar så smått leta efter en löshoppningskurs, men har ännu inte hittat någon som passar i tid. Har iofs tillgång till ridhus, så egentligen borde det inte vara så svårt att ta tag i det. Hade helst gått en kurs ihop med andra unghästar och ägare.

Vill gärna ha tips på bra och roliga övningar inom tömkörningen som passar denna nivå av hästutbildning. Läste den jättebra artikeln under körsport om inkörning, men vi behöver fler roliga vinklar och idéer…

Hälsningar från oss! (hann inte sätta in någon bild, men det kommer)

Plupp73
1/22/12, 4:18 PM
#20

Btw - en fråga:

Min ponnys uppfödare ville att hon skulle skos inför premieringen för att gå helt rent, hon är lätt ömfotad på hårda underlag som grus etc. Hur gör ni med det?

Jag är lite fundersam mot att sko unghästar eftersom det sägs kunna störa naturlig tillväxt, men känner att jag inte är så insatt i ämnet.

Annons:
silarp
1/22/12, 5:28 PM
#21

#20, jag tänker oxå sko mina 3 åringar inför premieringarna, man kan ju träna mer obehindrat då oxå, och så kan man ju ta av dom sedan om man vill.
Jag tror inte det stör, iaf inte om man inte har på dom året runt, när dom är 3 börjar man ju grejja mer, och då kan det nog vara bra med skor.
(vore kul med bild på din ponny, har oxå en efter enoc, men hon är 13 år i år!)

Plupp73
1/22/12, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack för ditt svar!

Ja, här är hon ute under körning runt områdena för Strömma naturbruksgymnasium. Fin vinterdag…

silarp
1/23/12, 6:54 AM
#23

va fin! hon är inte alls lik min märr som är efter honom, däremot påminner hon lite om DEN märrens DOTTER!

ryttarn
1/23/12, 11:40 AM
#24

Isilon Manwë har jag återupptagit tömkörningen med. Pga tidsbrist så körde det ihop sig för mig under 2011. Men han sköter sig bra och jag räknar med att ha vagn på honnom om ett par veckor. Sedan är han även anmäld till Hingstpremeringen på Grevagården så jag försöker även hinna med en del ledträning.

Isilon Manwë är eTejas Monljus 540 uJubla II 4268

Isilon Manwë är helbror till den i Norge godkända hingsten Isilon Alassë NG057

Planen är att han skall kvala i sommar, men vi får se hur han utvecklas. Jag tänker inte stressa fram något.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jarhultdenyngre
1/23/12, 1:41 PM
#25

Har tre st treåringar här hemma.

En hingst Gutenils, han är under inridning, går med skata mak framåt, ett litet steg i taget. Anmäld till hingstpremieringen på greva. 126 e Nino u Taquette

Sen har vi en Strateg som blev valack strax efter rådgivnade bedömningen i sätila. Han är både under inridning och inkörning. En väldigt bestämd herre som gärna sätter hårt mot hårt men ser positivt på arbete. (till salu, om någon känner sig manad) mankhöjd 122 e. Metod u. Panza

Sen har vi sist men inte minst ett treårs sto. Fåglabäcks Villemo som är hur klockren som helst! lite tråkig vid markarbetet för då är man lite sur o så där, men bara man kommer ut så kommer hon tillarbete direkt, o älskar att arbeta, inkörd med arbete på förbättring och "rotning" av körrutiner. under viss inridning. Mankhöjd ca 123 e Nino u. Gnistan

Samtliga tre ska förhoppningsvis delta i treårs test tillvåren och kommer visas på hingst respektive sommarpremiering..

silarp
1/23/12, 2:08 PM
#26

KUL OVAN! Vilket 3 års åker du på med ditt sto?? (premiering tänker jag på oxå…)

Jarhultdenyngre
1/23/12, 2:30 PM
#27

#26 Det beror på vart platserna blir, senast jag var på treårs test var jag med en i Tvååker, bra o trevlig plats utmärkt arr.

Sen samma år var jag med en i Nossebro, ridhuset var lite väl dammigt o mörkt, men i övrigt bra arr.

Sommar premieringen för stoet o valacken blir i Svenljunga.. Troligtvis.. Om inte blir det så blir det i Halland, Tvååker.. =)

Annons:
silarp
1/23/12, 3:15 PM
#28

AHA, tvååker kan ju vara alternativ, annars hade jag nog sneglat på nossebro oxå…. får se när datum och sådant dyker upp!
Svenljunga hade jag nog tänkt med märren oxå! Har aldrig varit där, vore kul med något nytt!

Plupp73
1/23/12, 6:17 PM
#29

Funderar på Gräfsnäs en aning…

HelenaJohansson
1/24/12, 8:50 PM
#30

Jag vill oxå åka på 3-årstest med min hingst Karpater. Vet bara inte hur jag får information om dem.

Körde honom med en liten kälke i dag. Har tränat "arbete på lång töm" för tränare, och det märktes idag. Han gick i form (unghästform) och var väldigt lyhörd och svängbar.

Han ska oxå visas på Grevagården. Kommer troligen inte att sko honom.

Har inte så brått med inridningen. Hoppas på att hitta en liten ryttare annars får vi göra det själva och då väntar jag tills han blir 4 år.

silarp
1/24/12, 9:37 PM
#31

#30, kanske vi kan leta 3årstest ihop såg nån länk-om det var här ovan, eller i en annan tråd, sparade iaf ner länken, och ska hålla lite kik…!

Har inte heller bråttom med inridning,,, Hallon har mest haft barn på ryggen kortare turer… han är inte överförtjust, men det funkar. Har bara suttit på honom själv korta stunder, tänker inte heller rida förrän senare i höst. Känner mig stor o tung, men jag såg i nån annan länk här att det söktes medryttare till ett russ, och att vikten på ryttaren skulle vara typ 50-55 kg (har jag för mig det stod) och då klarar jag det med marginal, så det ska nog funka! Skrattande (även om jag är lååång-el har långa ben…)

Har ökat träningen med Hallonet lite, och kör ca 2-3 ggr per vecka, (ca 4-6 km per tillfälle) utöver det så är han med på joggingrundor och är även bakomlöpare till nån av dom andra någon gång per vecka. Men allt man gör hänger ju på vädret den här årstiden! (har ieof easy boots till honom, men ändå, det är så vasst och hårt emellanåt!)

Fridhan har jag mjukstartat oxå, hon får vara med o jogga, och så drar hon ju bobåkande barn utöver sin körträning (som inte satts igång på heltid än) Hon skulle behöva mer, men det är tajt som det är med tid när Hallon fått sitt….

Jarhultdenyngre
1/24/12, 11:14 PM
#32

Länken som visar all info om Treårstest o kvallitets test är ungponny.se

Nusse87
1/25/12, 10:15 AM
#33

Jag har två 3-åringar hemma. En hingst, Hogin, han ska visas på avelsvärderingen på Grevagården, och sen ska han göra 3-årstest också, tror det kommer att bli i Nybro. Vi håller på med inkörning och lite förberedande inför inridning, sen är han  med på promenad och joggingturer Skrattande

Sen har vi ett sto, Glorias Drama, hon ska premieras och stamboksföras i sommar, sen ska hon gör 3-årstest. Hon håller också på att köras och ridas in.

Utöver dessa aktiviteter kommer det bli några utställningar också! Och sen har jag lite funderingar på att hitta ngn bra kusk som kan starta dem i något travlopp senare i sommar eller till hösten.

silarp
1/25/12, 12:14 PM
#34

tack för länken ovan #32! Och va kul att vi är ett antal här i tråden som kommer få ses på både greva och diverse 3årspremieringar i sommar, och även utställningar! SKOJJ!!!

Annons:
Snurrii
1/25/12, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Här är min egna uppfödning Eragon! (e.Parat u. Delta Dar ue. Darius Roll)

Inkörd sedan Augusti. Tränas inför en karriär inom travet. Jag kör honom 8-9 kilometer 3-4ggr i veckan i trav. Löshoppar honom någon gång ibland och även longerar eller tömkör för omväxlingen skull. Ska träna upp hans kondition ytterligare lite till innan vi börjar öka fartena och övar på snabbjobb och med intervaller.

Tanken är att han ska kvalas i sommar - **om han är redo! 
**Har även tänkt ställa ut honom i sommar någon gång. Han är dock valack, men tycker att det är kul att få en bedömning på honom då han inte är visad sedan han var föl och vart då belönad med 39p.

CarinaA
1/26/12, 8:31 AM
#36

Mormors Dunis e helios u dessan ue rip jecell, ca 125cm, körs ca 2-3 dagar i veckan ca 20-25min ! satsar på 3-årstest i bollerup till hösten, hon får åka med på travtävlingar som sällskap till storasyster Dis(rek. 1.57) ,förhoppningsvis kvala nån gång under året. Tandläkarbesök igår som  resulterade i att 3 kindtänder,1 framtand som fick lite hjälp att trilla av, 2 vargtänder togs väck o div hakar o skarpa kanter raspades bort Tungan ute, INGA som helst problem att stoppa i sig mat när hon kom hem  !

Lena90
1/31/12, 7:24 PM
#37

Igår körde jag för första gången på riktigt (= satt i rockarden) med Semlan Skrattande Vilken total lycka man känner när man kommer till den stunden ;) Rockarden är inga problem för henne. Däremot är hon en dam med en del egen vilja och ska testa hur långt hon kan gå med den :P När vi körde var hon pigg och framåt, med några trots inlägg. Så nu gäller det att få rutin på det hela :) Det största problemet för oss som jag ser det är att medhjälpare inte växer på träd :S Och dom växer ännu mindre nu i vinter tider så gångerna blir inte så många, man måste ju tänka på säkerheten framförallt.

Carpe diem!

Carpedium
2/4/12, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Idag har Dallas varit till Solvalla för att bekanta sig lite med miljön !

Winner04
2/4/12, 8:01 PM
#39

#38 Han är så fin! Ska bli spännande att se honom på banan Glad

Carpedium
2/4/12, 8:06 PM
#40

#39 Tack !  Han är väldigt snäll och klok också !  Ska bli så kul att se vad det blir av honom!  Glad

Lena90
2/6/12, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#38 Vad fin han ser ut :) Och stor :P

igår körde jag Semlan igen och denna gång med foto bevis ;) När man har fullt upp med häst och körning blir det tyvärr inte ofta man hinner ta någon bild :P
Denna gång skötte hon sig super :D Gick fram jätte bra och koncentrerat, man kunde inte varit nöjdare :P Innan har hon haft för sig att lägga tungan över betet vilket gör hela proceduren mycket värre, hela hon blir motsträvig och fjantig, denna gång lyckades vi komma på en lösning och tungan låg på plats och hon kunde koncentrera sig på uppgiften :) Mot slutet kunde även min medhjälpare sitta med i rockarden en bit :)

Carpe diem!

Annons:
silarp
2/6/12, 11:17 AM
#42

va fint! -och NÄ! , i början är det minsann ingen barnlek att få till fotobevis på framstegen!!! Men kul är det!

Carpedium
2/6/12, 2:15 PM
#43

#41 Tack!  Dallas är inte så stor, kanske runt 122 . Semlan ser fin ut också  och härlig färg !  Kul när hästarna gör framsteg och sköter sig !  Glad

Lena90
2/6/12, 4:55 PM
#44

# 42 & 43 Tack :D Ja det är så roligt när allt arbete lönar sig :) Denna gången var tredje hon gick med rockarden :)

#43 Han ser större ut tycker jag på bilden :P Fast det klart jämfört med min lilla så är alla över 120 stora i mina ögon :P

Carpe diem!

ErikaAndersson
2/6/12, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Ängdalas Spirello har blivit klippt, och hon har varit ute och fått springa lite 2 gånger, hon går på bra och har ett helt annat steg - mycket luftigare :) Skickar med en bild på henne.

Hon är fortfarande väldigt smal, men hon börjar få lite hull sen vi tog hem henne!

tejaspirmin
2/6/12, 11:21 PM
#46

#45 så jäkla snygg häst!

ErikaAndersson
2/7/12, 10:49 AM
#47

#46 tack! :) vi får hoppas hon kommer ut på banorna i år!

Teja-Bea
2/7/12, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Tejas Silvetryffel (e.Silverboy u.KRemla ue.Munter) kördes in i somras och har körts regelbundet under hösten.

Han är så fantastikt pigg och glad och ääälskar att få komma ut å springa! Skrattande

Han står just nu i träning hos #46 som kör honom.

Förhoppningen är att han ska komma till start i vår/sommar.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Winner04
2/7/12, 11:57 AM
#49

#48 Ska följa honom med spänning Glad

Så himla roligt med en till Silverboy avkomma på travbanan <3

Hur går det med träningen av era 3-åringar? När satsar ni på att kvala de?

Vår Cocktail Skott tränar på fint och ska börja tränas lite tuffare nu. Hon väljer själv när hon ska kvalas och vi får se när det blir :) Kakan är pigg och glad och älskar att komma ut o träna!

silarp
2/7/12, 12:21 PM
#50

kör inte alls särskilt hårt med mina 3åringar, bara såpass att de får bra motion och håller sig…(hyffsat) i form! Jag får ju inte starta förrän nästa år eftersom jag inte sysslar med trav, utan vanlig körning. Tänkte kanske rida in lite smått oxå, senare i vår/sommar/höst när det passar… alltså "på riktigt", mer än att bara ungarna åker runt i skritt o trav….

Mina får kanske åka med på något "bollrace" senare i vår, och så kör jag 2-4 ggr per vecka, 4-8 km per gång….

silarp
2/7/12, 12:22 PM
#51

måste oxå poängtera att #45 här uppe var jäääädrigt läcker!!!

Winner04
2/7/12, 12:31 PM
#52

#50 Vi tränar inte 3 åringar speciellt tufft heller.. Det jag menar är från att köra lite då och då till att köra mer regelbundet och lägga in lite mer intervall träning Glad

silarp
2/7/12, 1:06 PM
#53

aha! ja, det är nog lite mer upplägg överhuvudtaget om man ska syssla med trav tror jag! Jag "bara kör lite!"! Skäms

tejaspirmin
2/7/12, 7:45 PM
#54

#49 tryffel är precis som pappa! inte rädd, men försiktig! men oj vad de går när man kör!! full fart:) hoppas verkligen jag fixar de här så han får komma ut på banan, riktigt härlig häst! :)

Winner04
2/7/12, 8:04 PM
#55

#54 Låter helt toppen :) väntar med spänning! Glad

Annons:
teamanberger
2/8/12, 7:48 PM
#56

Har en fråga. när började ni köra in era 3-åringar??????

teammanberger.se <3REVINA<3

Winner04
2/8/12, 8:59 PM
#57

#56 vi körde in våran sensommaren 2011 Glad

silarp
2/8/12, 9:34 PM
#58

jag körde in min märr redan som 11/2, men då gick hon bara med selen i vagnen och så höll vi på varje sida, det sista då på hösten innan snön kom, satt jag i, och gubben ledde. Sedan tog jag upp det i mars 2011, när dom var knappt 2, och har sedan dess kört båda mina (nu 3 åringar!) regelbundet, MINST 2 ggr/vecka, den ena lite mer, den andra kanske i perioder lika mycket, men oftast kanske lite mindre….

ryttarn
2/8/12, 10:24 PM
#59

Väldigt olika beroende på hästens mentala status. En av mina -10 or började jag med för en månad sedan, sedan blir det ju inte riktig körning förrän frammåt hösten. Sedan har jag andra som jag inte börjat med förrän långt senare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jarhultdenyngre
2/9/12, 10:00 AM
#60

#41 Hur gjorde ni för att få tungan att ligga på "rätta stället"? Har samma problem med en av mina treåringar.. Bytte ni nosgrimma isf till vad? Tacksam för tips!

murkla
2/9/12, 11:01 AM
#61

Mitrus är påbörjad inridning nu och de verkar som de funkar väldigt bra.

Nu invätar jag bara att få höra om de vill köpa Mitrus som de snart har haft Mitrus på prov i en månad.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

teamanberger
2/9/12, 5:09 PM
#62

vi började köra in Revina  i juni 2011 lite smått men det blev lite krångligt eftersom hon la sig ner med vagnen.

teammanberger.se <3REVINA<3

Annons:
Lena90
2/9/12, 8:40 PM
#63

Jag började köra in min i början av sommaren tror jag, med tömkörningen.

#60 jag har en vanlig engelsk nosgrimma på henne, utan snokremmen på. Vi fick göra så att spänna nosgrimman så "hårt" att hon höll munen stilla, har inte haft den så spänd innan, den typ bara satt med och då kunde hon gapa och lägga över tungen. I och med att vi spände in den rätt mycket så fick hon inte chans att gapa och få över tungan och hon slutade ruska med huvudet, höll munnen stängd och stilla och mycket mer koncentrerad. Jag ska nu leta upp snokremmen och testa den på och då kan man kanske släppa något hål på grimman.

Carpe diem!

Plupp73
2/11/12, 7:49 PM
#64

Här är det kallt och halt nu, och vi tömkör och promenerar mest i halkan efterom Pollandra inte är skodd ännu. Har börjat lastträna henne med mellanvägg (efterom hon bara åkt ensam i heltransport innan), och hon SPRINGER in i transporten, med mig hängandes i grimskaftet… Vi ska boka kort i ridhuset bredvid och träna longering och tömkörning där istället. Kanske löshoppa, om vi får ändan ur vagnen.

HelenaJohansson
2/12/12, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Har varit på löshoppning med min 3-åriga hingst Karpater idag. Lyckades äntligen få honom på vettiga kort. Här kommer ett…

HelenaJohansson
2/12/12, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Här är en bild till..där han syns mer…

Nelliie
2/12/12, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Min tjej gör inte allt för mycket just nu, vi är ute och går, longeras lite lätt ibland, tömkörs och har åkt lite pulka efter. Det är så glingt överallt så vill inte ge mig ut på nått större med henne då.

Blev inga super bilder då mamma bara knäppte några fort!

silarp
2/12/12, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

ja… jag var ju där o skavde runt mina russin oxå… hade ingen som fotade, men fick några foton när vi kom hem igen, … på hallon o fridha då…

silarp
2/12/12, 6:47 PM
#69

hallonballon…

Annons:
silarp
2/12/12, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

och så bilden då kanske…

Nelliie
2/12/12, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Hon har världens överskottsenergi. springer som en dåre i hagen och studsar runt när hon kommer ut på nått!

silarp
2/12/12, 6:50 PM
#72

man kan få åka rätt fort i pulkan ovan då!!! hihiih!Skrattande

linnri
2/12/12, 9:48 PM
#73

Idag har Rebb fått sitt första mätintyg! 128,5 cm hög blev en något spänd och upprörd kille.

Då är det bara fortsätta träna inför eventuellt kval i slutet av februari!

Har tyvärr ingen färsk bild på honom, men kameran ska med till stallet nu när det blivit lite varmare ute! :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Plupp73
2/13/12, 2:48 PM
#74

Idag har vi äntligen fått ändan ur vagnen och skaffat säsongskort på ridhuset!! Stooor framgång! Så idag var vi där med Pollandra och longeringstömkörde på volt, och över cavalettibommar. Var där ca 15 min, men hon var helt slut efteråt - jättetrött. Förmodligen mycket intryck på samma gång, men hon tyckte det var roligt.  Nu skall vi ta tag i löshoppningen också, eftersom vi som sagt har ett ridhus inom 10 min promenad.

Lena90
2/13/12, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Mätte Semlan idag med mätstickan, försökte få det precis och mitten på manken (att bara hitta mitten och ens en manke är jätte svårt :S). Hon var 110 i mkh och 114 över rumpan :P Kan nog nästan säkert säga att jag har den minsta 3-åringen :P Nog räknat så är hon lite mer än 2,5 år (juli föl) :)
Ni som kan det här, brukar inte manken vara i jämnhöjd med korset? Alltså när dom är "färdigvuxna"? Eller tänker jag helt tokigt :P

Carpe diem!

ErikaAndersson
2/13/12, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Idag åkte vi pulka bakom spirello, hon skötte sig fantastiskt & höll sig lugn, hon får springa i paddocken & jag blir så lycklig att se henne då hon travar snabbt 9/10 gånger i stället för att galoppera, hon har fått sån lätt fin trav!
Här kommer en dagsfärsk bild på spännisenGlad

Annons:
silarp
2/13/12, 10:40 PM
#77

#76 är SÅ FIN!
den lilla ovan är verkligen LITEN!

Faradiba
2/14/12, 8:24 AM
#78

#28 SPA som brukar ha arrangemanget i Nossebro hade förra året sitt i Skålltorp, Axvall

Har en 09-a hemma, ett sto e. Qluring 610 u. Karismas lilla Anna 4029

Hon är tämkörd och vi ska snart sätta för vagn. Funderar på tre årstest med henne men hittar inget bra ställe att träna på då jag kan för lite för att hålla på själv, tycker jag iaf….

Finns det ngn runt Alingsås/Vårgårda så hojta Skrattande

silarp
2/14/12, 8:55 AM
#79

ja, jag tänker lite att det området kan funka,,, inte så långt och så… men jag hörde av uno bohman att man även kan åka på löshoppningar för honom, 5 st inskickade till honom protokoll från löshoppningar, så skriver han ut ett diplom. Det är nästan värt mer än att göra 3 årstestet… eftersom det då sammanställs av 5 st tillfällen…

Jag ska försöka åka på 5 st, men om det inte hålls häromkring, så tränar jag det jag kan häromkring, och ser om jag får plats på något 3 årstest…! Kul om det kommer några fler russin!

Har inte en susning om vad hästarna MER gör på ett 3 årstest, men har för mig att det är extriör bedömning och kanske något typ av bruksprov??

Håller ögonen öppna -så får vi tipsa ut här på forumet om vi hittar något trevligt i vårt område!

Plupp73
2/14/12, 4:08 PM
#80

Han håller löshoppningar för Strömma Hästsällskap i februari/mars. Tror att det var han. Dock tisdagar med start kl 17, vilket gjorde det omöjligt för oss…

[Tjiwi]
2/14/12, 8:25 PM
#81

# 79 Vad för diplom skriver han ut?? Det är väl ändå inget som kan jämnställas med treårstest??

På treårstest ingår det exteriörbedömning, löshoppning och gångartsbedömning.

silarp
2/15/12, 5:54 AM
#82

han skriver ut ett hoppdiplom tror jag han kallade det… han sade detta själv, -att det är "bättre" än 3 årstest, jag vet knappt vad det är, så jag kan inte yttra mej!

[Tjiwi]
2/15/12, 7:45 AM
#83

Tycker det låter konstigt! I vems regi då??

Annons:
silarp
2/15/12, 8:02 AM
#84

ja,,, lite knepigt tänkte jag… (inte för att det är LÄTT att hitta 5 av hans löshoppningar att åka på men…) det finns ju en andledning till att man åker iväg på 3 års…

Jag uppfattade det som att det är HAN som skriver ut dom, men jag trodde detta var något som alla visste utom jag.. så jag frågade inte för mycket…! Skäms

Lena90
2/18/12, 10:04 AM
#85

Körde en liten runda med Semlan igår :) Gick fint det mesta av vägen, tills vi kom till "byn" där det rinner en liten å igenom och vi körde runt så skulle hon fjanta och testa och stirra upp sig :P Ser ut som det har gått fyra hästar där hon har trippat fram :P Bra miljö träning är det iallefall. Sen när vi väl var på väg hem ja då slappnade hon av och gick fint igen :) En liten dam med humör är det, misstänker även att hon brunstar nu med :P

Carpe diem!

silarp
2/18/12, 2:12 PM
#86

hehehehe! ja, då vet du vart du ska bege dig för att få bra miljöträning! det brukar gå över om man är enveten och står på sej! :D

Lena90
2/18/12, 5:10 PM
#87

Japp den rundan är perfekt miljöträning :P Vi lär nog gå där runt ett antal gånger :P Förhoppningsvis längre fram när hon fått en del rutin kanske hon lugnar sig :)

Carpe diem!

linnri
2/25/12, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Rebb var idag inne på travbanan och gick sitt första provlopp. Gick som en dans, och han skötte sig jättebra! :)

Bilden lånad av Christina Hietanen

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Plupp73
2/26/12, 8:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Funderar på att anmäla till 3-årstest i Billdal, men inser att jag på något vis måste komma till skott med löshoppningen i så fall…detta att få ändan ur vagnen. Nu är vi i alla fall i manege varje lördag/söndag. Alltid någon framgång. Flört

silarp
2/26/12, 9:07 AM
#90

#89 vilken FIN!!! Vilket russ är det nu igen…?

Annons:
Lena90
2/27/12, 8:48 AM
#91

#89 Vilket fint russ :)

Igår lyckades jag komma ut med Semlan på en tur i det soliga vädret :) Jag och medhjälparen kunde båda sitta i rockarden och hon gick så lungt och fint och kämpade på med bägga oss :P (blev ju plötsligt lite tyngre med en till att dra men hon rörde inte en min för det). Var lite upp och nedför men hon klarade det galant :)
Håller på att fräscha upp min rockard lite :P Har målar ramen svart och ska måla bräderna med i en annan färg och sen ska det monteras lite reflexer och en svängel så småningom :)

Carpe diem!

Faradiba
2/27/12, 10:00 AM
#92

Fy, jag får ju panik när jag läser hur långt alla har kommit med sina…

Jag har iaf anmält till löshoppningskurs och påbörjat inkörningen så i tanken är vi igång….. Flört

Jättefina och duktiga unghästar alla har Skrattande

ryttarn
2/27/12, 10:45 AM
#93

Igår var Isilon Manwë för första gången i vagn på riktigt. Jag tömkörde först med vagnen men då det inte var några problem satte jag mig i. Ha är hur cool som helst och ett fantastiskt driv i steget. Så nu är det "bara" att fortsätta arbetet mot kval i sommar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2/27/12, 12:24 PM
#94

#92… Ta´t lugnt! Ingen panik!
(vilken är din 3 åring?)

Winner04
2/27/12, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Igår (26/2) fick vår Cocktail Skott besöka banan för andra gången.. Vi körde lugnt i det tempot hon ville så hon skulle få kolla på banan och hon skötte sig alldeles utmärkt.. Travade lätt under kvaltiden och det ska bli kul att se hur hon utvecklas Glad

Kakan, som hon kallas, är den invändige!

Faradiba
2/27/12, 3:10 PM
#96

#94 Karismas Lilla Berta har jag här hemma, en riktig sötnos och ett temprament som en gudinna Skrattande

Hon ska visas i Gräfsnäs till sommaren och göra körprov så vi har egentligen inte så bråttom….

Funderar ev på att betäcka henne också i sommar men det skulle ju vara kul att testa henne på banan med. Hon har ju Rusch som farfar… men det hinner vi väl ändå :)

silarp
2/27/12, 6:26 PM
#97

#96 ah! Du har ingen bild på henne ? (inte ovan iaf va…?)
Va härligt att hon har bra temprament, det är A och O!
Samma plan för henne som för min lillmärr då! KUL! Det här kan bli en spännande tråd i sommar!!!

Annons:
Plupp73
2/27/12, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

#90+91

Mitt russto heter Pollandra f-09 e Tomtebos Enoc 481 u Pollan 3617 e Kurir G. Det där var en sommarbild från inkörningen då hon var dryga 2 år, ursprungligen uppfödarens bild faktiskt. Hon är duktig på att ta kort, och har helt fantastiska bilder från när Pollandra var föl.

Igår åkte vi till manege igen, i halvtransport för träningens skull. Var andra hästar där också, vilket är bra träning för henne. Lastning och lossning fungerar bra faktiskt. Tömkörningen också. Det är det där med löshoppningen bara….att få till det.

Snurrii
2/28/12, 9:48 PM
#99

Eragon fick idag sitt första giltiga mätintyg! 122cm hög är min fina kille!

Jarhultdenyngre
2/29/12, 9:24 AM
#100

Nu har lite datum o platser trillat på ungponny.se ang treårstester..

Lena90
2/29/12, 9:58 AM
#101

#100 Super, verkligen på tiden :D måste kollas in :P

Igår efter jag hade kört Semlan en liten runda så testade jag att lasta i transporten som var hemma (Min svärmor hade kommit med sina hästar och vi hade ridit en runda).
Tog inte ens en halv minut sen stod hon inne :D Blev så nöjd med tanke på att hon inte har gått in i en transport sen i augusti :)

Bådar gott inför framtiden ;)

Carpe diem!

silarp
3/11/12, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

ja,,, här kör vi på med träningen inför avelsvärderingen med hallonballon, och fridha vilar sig mest i form… idag var vi dock på löshoppning igen, och jag fick några foton efteråt…

ryttarn
3/11/12, 4:06 PM
#103

Isilon Manwë (eTejas Monljus, uJubla II) är nu sedan några veckor i vagn och i full träning. Han överaskar mig possitivt varje gång jag kör honom. Han har ett steg som gör mig helt matt, så det skall bli väldigt kul att se när vi kommer till start…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Carpedium
3/11/12, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Igår var Dallas till Solvalla och fick sitt första mätintyg…124 cm hög !

Annons:
linnri
3/18/12, 12:47 PM
#105

En liten uppdatering på Rebban då .. han går långt under kvaltiderna utan press och har varit inne på banan kontinuerligt. ska fortsätta vara in ca 2 ggr/vecka bara för att han ska vänja sig vid att både åka transport och vara bland mycket hästar. enda är att han inte är fullt så koncenterad på att springa utan vill mest kolla på annat, men som sagt. övning ger färdighet! :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

murkla
3/19/12, 1:58 PM
#106

Mitrus gick igenom vetrinär besiktningen med inga fel hittades de kändes skönt . Så slutet av Mars så äger jag bara en ponny.

Han funkar bra i ridningen så att Mor och dotter kan rida ut samt tidigt och de går hur lungt som helst.. Han är en pärla som nästa beteersig som en 16 årig valack som inte har gjort något annat. och så är han bara 3 år.

Hur ska ni andra göra med era 3 åringar ska ni behålla dom ???

För mig räcker det att ha en ponny, Jag kan inte rida på men kan köra.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

silarp
3/19/12, 3:07 PM
#107

JA… jag ska ju behålla min fridha som är 3 såklart,,, Hallon ska visas på fredag på avelsvärdering… beslut tas efter det. Jag hoppas såklart…… hoppet är det sista som lämnar en!

Jag är oxå för stor för att rida särskilt mycket, men ungarna rider lite, och så kör vi!

Tänkte starta körtävling med dom nästa år iaf… ev redan till våren på bollrace…!

Plupp73
3/19/12, 3:22 PM
#108

Pollandra är avsikten att vi ska behålla, och sedan ta något föl på, men det blir senare funderingar. Har också planer på körtävlingar, tycker att det är en bra sportkategori, och körhästar håller ofta länge.

murkla
3/26/12, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Läger in några bilder på Mitrus från lördagens bruks ridnings träning i Rättvik.  Mitrus är riden i ca 1 , 5 månad bara.

kommer att lägga upp fler film o bilder på min hemsida , galleriet- bruks. Om ni vill se.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

murkla
3/26/12, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

kommer en till.

Mitrus såg ut som han tycket att de var nog skoj med att gå över bron, halt vid mellan koner, vända på liten fyrkan utan att trampa utanför, gå över bommar och lite cavalleti de har han gjort förut.

Mitrus blir en bra  allroud ponny. Vi skrev kontraktet i lördags så nu har han nya ägare.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Jarhultdenyngre
4/5/12, 5:20 PM
#111

Anmälde mina tre russin till treårs test idag. I tisdags var vi iväg med Villemo på hennes andra löshoppnings tillfälle och när höjden började närma sig 80 gjorde hon det snyggaste hoppet hittills. Drog upp frambenen jätte högt och fick bakbenen med sig i en jätte fin språngkurva! Jätte duktig!

Annons:
silarp
4/5/12, 5:21 PM
#112

vart ska du göra ditt 3 årstest??

teamanberger
4/5/12, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

revina har varit på valla 3 gånger. hon går 2,36.3 hemma men på bana 3.00.0:(

teammanberger.se <3REVINA<3

Jarhultdenyngre
4/6/12, 10:07 AM
#114

#112 Det blir hos Hallands häst den 5 maj, Platsen heter Runesten Varberg =)

silarp
4/6/12, 11:53 AM
#115

oj! va snart! …. jag sneglade på varberg,, ,men jag har minst 15 mil dit… kanske bättre jag avvaktar och kör iväg mina till hanaskede axvall istället… om jag får plats…!

Faradiba
4/6/12, 6:17 PM
#116

#115 jag ska till Hanaksede Skrattande

Varför skulle vi inte få plats?

silarp
4/6/12, 6:20 PM
#117

står emellan varberg o hanaskede…!
Ibland säger dom att det blir fullt så inte alla kan få göra det…..Kanske en lögn…

Faradiba
4/7/12, 9:07 AM
#118

Det är ju ett begränsat antal platser men anmäler man i tid så ska det inte vara några problem, precis som på utställningar Glad

Annons:
silarp
4/7/12, 11:15 AM
#119

aha…! då ska jag försöka besluta mej fort…! vet inte om jag har tillräckligt med träning heller,, bakom,, kanske bättre att ta augusti ändå…

Snurrii
4/7/12, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Min Eragon va på banan för första gången den 31/3! Han va lika snäll och okomplicerad som den ängel han är. Super snäll i alla lägen och vi hade inga som helst problem. Han sprang med öronen framåt och klockades på fina 2.30! Glad

Plupp73
4/7/12, 5:41 PM
#121

Det där med 3-årstest har jag lite ångest över. Löshoppade igår. Hon hoppar med jättefin teknik, men är lite osäker mentalt/tvekande, vilket gör att framåtandan inte är 100%. Men tekniskt är det riktigt fint annars.

silarp
4/7/12, 6:35 PM
#122

…. mina hoppar som bara DEN båda två,,, båda har god teknik och en OTROLIG fart, MEN är bara hoppade 2 ggr, och då TILLSAMMANS efter varandra,,, vilket ju KAN ha betydelse… får FÖRSÖKA få till träningstillfälle där dom kan få vara SJÄLVA inne, annars får jag bygga hemma….

Faradiba
4/7/12, 7:32 PM
#123

Berta var på sin andra löshoppning idag och fick även denna gång otroligt mycket beröm från tränaren Skrattande. Idag höjde han hindret lite för att utmana henne lite och hon formligen flög över 85cm.

Jag är himla glad över att jag hittat dessa träningstillfällen för att få tips och råd med hur jag ska göra. Jag är ju ingen hopp-människa….

Ska ta och träna lite fri gallop i bakvarv oxå Tungan ute

Tänkte ta lite kort men man kan ju inte vara överallt samtidigt! får ta med en fotograf nästa gång.

Lena90
4/7/12, 8:34 PM
#124

Jag hade tänkt i Nybro för mig och Semlan, är närmast oss :) Där är det den 8 september så jag har gott om tid att träna till det, har inte ens kommit ut propp än :P Har inte gjort det ännu med henne. Tänkte också ta henne till ett ridhus så hon får uppleva det någon gång innan med :P Är nästan lite nervös för det här med 3-års test, är första gången jag ger mig på det :P Har lite papper om hur det fungerar och har varit med på en clinic med Inger Karlsson (tror jag hon hette), den var mycket givande och lärorik. Men pirrigt är det ändå :S

Carpe diem!

silarp
4/7/12, 11:03 PM
#125

ja, jag är inte heller nån hoppmänniska (och därmed tror man ju inte man har några hoppponnysar heller!) men mina flyger oxå över 85 cm, och har tydligen bra teknik oxå, själv fattar jag inget…!

Tänkte försöka tajma nästa helgs sista löshoppning,,, men det är bibelutdelning oxå samtidigt för min 6 åring… så….. tja……… suck….

skönt att höra att ni andra inte är några superproffs heller iaf!!!

Annons:
Plupp73
4/8/12, 9:33 AM
#126

#125 - alltså jag hade med vår barnponny, som är pigg som en mört och mycket duktig på att hoppa, som dragplåster. Hon hängde på honom bra, men är inte så lättpeppad flockmässigt, vilket gör att hon oftast går i ett temp ett steg lägre än han - om du förstår vad jag menar. Våra andra ponnyer är extremt fartiga när man peppar upp dem, vilket gör att det går med fart och fläkt vid löshoppning.

Är inte helt van vid det här, och behöver tips på lösningar. Dock var detta första gången, och vi får de hur det känns nästa gång. Vi lade bara upp bommarna till 50 cm, för att hon säkert skulle "lyckas" varje gång. Vill ju att hon skall tycka att det är roligt!

Löslongerade före hoppningen i uppeppande syfte. Det är roligt att se hur ponnyerna kan ta ut sina steg i ett ridhus i trav och galopp.

silarp
4/8/12, 12:04 PM
#127

ja! håller med helt! Det är stor skillnad, och dom gillar ju att spida runt lite, det syns!!!

tejaspirmin
4/8/12, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Tejas Silvertryffel har vart på banan för första gången. han skötte sig kanon bra efter en lååång uppvärming på både banan och veterinärvolten. i själva "loppet" va han hur lugn o cool som hellst:) travade faktiskt på helt okej!

hemma tränar han på som vanligt, har börjat få följa med dom lite äldre hästarna ut på vägen o de är mycke roligare än o springa helt själv!

får massor av beröm för att han är så snäll o LUGN! stå själv i gången och ute när man spänner för/av vagnen är inte heller några problem:)

Tejas Silvertryffel är tillsalu!

mer info kontakta Bea Jakobsson

en ny huvudbild på Tryffel efter träning

silarp
4/9/12, 8:57 PM
#129

jahapp.,. så hade man anmält hallon o fridha till varbergs 3 årstest…. hoppas dom håller sig i fin form till dess, och att gräset inte hinner tokväxa !!!

Lena90
4/17/12, 6:06 PM
#130

Idag och igår har Semlan varit på äventyr hos min svärmor och löshoppat för första gången både igår och idag. Med godkänt resultat enligt mig :P Tog några varv innan hon fattade att här ska jag gå och hindrena var bara läskiga första varvet :) Vi satsade inte så mycket på höjd denna gång utan att hon istället skulle få in tänket och hur hon skulle göra vilket hon verkade fatta bra :) Och hoppa glatt gjorde hon med, var väl kanske 30-40 cm högt gissar jag och hon hoppar med god marginal över, vilket de brukar i början :P Bild lyckas jag såklart inte få till, kanske i framtiden ;) (Mätte henne igen idag med föresten- fortfarande 110 cm hög den skruttan :P)

Carpe diem!

ErikaAndersson
4/17/12, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Ängdalas Spirello kvalade i lördags på tiden 2.37 :) Äntligen!!

linnri
4/18/12, 9:14 PM
#132

#131, är den 3 år? : )

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
Carpedium
4/18/12, 11:24 PM
#133

# 131   # 132  Ängdalas Spirello är 6 år, så han har hamnat i fel tråd !

ErikaAndersson
4/19/12, 12:59 AM
#134

#132 & 133,
Om ni läser mitt första inlägg #14 så skriver jag om varför jag har ed henne här. Men ifall det inte är Ok så ta bort inläggen Glad

Plupp73
4/19/12, 4:36 PM
#135

Har nu suttit på Pollandra, utan någon reaktion alls. Hon vände på huvudet och undrade vad jag gjorde…Det var det, liksom.

SallisLindqvist
4/19/12, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Ai.Ka. Edenella, 3år sto från Finland :)

SallisLindqvist
4/19/12, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

och den andra bild

silarp
4/19/12, 7:40 PM
#138

#136-#137 jättefin!!!

linnri
4/21/12, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

idag har Rebb tagit ett stort steg i sin karriär som travponny. Kvalet klarade han gallant på 2.37, alldeles ensam på banan.
En oerhörd lättnad för mig, jag är så glad! :D

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
Plupp73
4/21/12, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Här är vi på första uppsittning och skritt, förra söndagen och idag. Skrittade runt i ridhuset idag. Fungerade också bra.Skrattande

Plupp73
4/21/12, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

…och idag…

MagganS-B
4/22/12, 9:48 AM
#142

# 136 + 140 Rider ni på 3-åriga russ?

Snurrii
4/22/12, 9:50 AM
#143

# 142 tänker detsamma.

linnri
4/22/12, 9:53 AM
#144

Brukar också rida på min 3 åring, då och då en liten stund för att han ska få göra någonting annat och för att småtjejerna i stallet ska kunna rida honom själv en vacker dag. Blir kanske 1 gång var 3:e vecka på sin höjd. Ogillar egentligen att rida, men som sagt för att han ska få tänka på annat händer det någon gång.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Snurrii
4/22/12, 10:06 AM
#145

#144 i stort sett allt du gör på hästryggen kan du göra från marken med rätt träning och kunskap. Att belasta 3 åringens ännu inte fullt utvecklade ryggmuskler är inget jag skulle utsätta min 3-åring för. Varför inte vänta till hästen är tillräckligt utvecklad och stark för dessa påfrestningar?

linnri
4/22/12, 10:31 AM
#146

var ju ingen som sa att han inte är arbetad från marken också .. anser att dom klarar av att ridas då och då, säger då inte att man ska rida ett hopp eller dressyrpass eller rida ett montéjobb. Utan mer lulla på. Sedan är det ju helt beroende på hur tung man är, och hur ponnyn är utvecklad. alltså från individ till individ. men det är ju bara min åsikt, och alla tycker vi säkert olika.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
silarp
4/22/12, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

ja, mina ungar rider till o från på mina 3 åringar (tidigare oxå för den delen, men då blir dom ledda och tösen väger 13 kg… alltså typ sadelvänjning…)
Nu har jag suttit på dom 2 ggr, och skrittat typ 100 meter… men det kändes inte helt hundra, så jag avvaktar nog med inridningen ett halvår eller ett år till… jag kör ju dom såpass mycket så det kan nog vänta känner jag…

Jag är så attans lång, även om jag inte väger så mycket (53 kg) så känns det klumpigt… Ä bortskämd med att rida på 165 häst… så… det får som sagt vänta!

Ungarna får dock fortsätta rida dom få gånger dom vill göra det, och det tror jag knappast skadar, utan mer tillvänjer kanske…
Här är 3 åriga Fridha med dotter 6 år (13,5 kg)

Snurrii
4/22/12, 10:47 AM
#148

#146 Jag har aldrig påstått att du inte arbetar din häst från marken, utan du sa att du gjorde det för att "han ska få tänka på annat ibland". Det jag menade va att de du gör uppifrån ryggen som du menar är " att tänka på annat", kan du göra från marken och slipper då den onödiga belastningen. Bara ett tips, inget illa menat. Alla gör som de själv vill.

MagganS-B
4/22/12, 12:38 PM
#149

Att små barn på upp till 20 kilo skadar ingen 3-åring, men det hjälper inte att "lulla", ryggmuskulatur och skelett är inte färdigt för att ridas på…..Har sett russ som varit tidigt ridna och ser ut som hängmattor när dom blir äldre, och dessutom kan dom få ont (ryggen ser vek ut på nån av bilderna)……Inte för att jag bryr mig, men jag bara undrade, alla gör ju efter sitt huvud! Har alltid tyckt, och fler med mig, att russ inte skall ridas förrän minst fyra år!

silarp
4/22/12, 1:28 PM
#150

#149, har oxå hört detta med 4 år! Jag tycker det är en katastrof inom "vissa" raser att rida in vid 2! Men man är ju ibland "tvungen"! Så var även jag när jag red in min saddlebred, vid 2,5 års ålder… man tvingas göra bruksprov på avelsvärderingen annars godkändes dom inte, och att köra en så ung o omogen häst var att beteckna som självmordsbenäget…. då rider man hellre…. tyvärr… för det är "lättare"  många gånger på de där raserna…

På russen tycker jag som sagt personligen att det går så bra att köra dom, så man MÅSTE ju inte upp på ryggen alls egentligen! Dom är sällsynt enkla att köra in, -tom kanske nästintill ohälsosamt tidigt redan vid 2 årsålder… 

Man får inte utnyttja deras snällhet o foglighet för mycket!

Plupp73
4/22/12, 3:07 PM
#151

SUCK!

Jag, 45 kg har alltså SUTTIT på, skrittat ca 50 meter, vilket är en ridhuslänga. Detta har hänt 2 ggr med en veckas mellanrum. Min ponny har inte haft någon på ryggen alls före tre års ålder, inte ens barnen, och så kommer det att fortsätta tills 4 års ålder. Har inte tänkt att rida in nu, utan satte mig för att nu pausa i ca 6 månader minst. Gör alltid så när det gäller allt, även inkörning. Börjar med ett steg, pausar, tar nästa steg, pausar osv. Kör och tömkör för övrigt. Är inte alls för att rida in ponnyraser innan 4 år, men att sätta sig på en ponny 2 ggr är inte samma sak. Hoppas att ni alla kan lugna ner er med dessa små rader… och jag lovar att jag inte kommer att uppdatera mer saker på iFokus i varesig ord eller bild.

Såg dock en stackars ponny (russto) som sålts 3 ggr på Hästnet på 6 månader och som under denna tid gick från "ohanterad" till inriden. Hon var då under 2 år.

silarp
4/22/12, 3:20 PM
#152

#151, jag tycker inte du ska ta allt personligt! Man får räkna med att få lite på "taffsen" lite nu o då när man uppdaterar här! Jag personligen brukar inte bry mig så nämvärt om det, alla har ju rätt till en åsikt, men man gör ju ändå som man själv vill! Jag berättade ju även att jag oxå har ridit (suttit på!) mina 3 åriga russ ! -i ungefär samma utsträckning som du, så jag borde ta åt mig lika mycket isåfall, vilket jag väljer att inte göra. Jag gör nämligen som jag själv vill-precis som du!
Jag tycker visst att du ska fortsätta lägga in info o uppdateringar, för det är jättebra att faktiskt inte alla gör exakt lika och tycker och tänker lika i allt! Det är detta vi lär oss av! Det sitter väldigt många här som är tysta läsare oxå får du ha i åtanke,,, många gör som du, många gör som jag, många gör som andra!

Jag håller med dig ang. det sista du skriver, har oxå uppmärksammat några sådana fall.. mycket mycket tragiskt…

Faradiba
4/22/12, 3:34 PM
#153

Nu har vi varit på vår sista löshoppningsträning med Berta. Bokade in medhjälpare så vi skulle kunna fota lite men glömmer naturligtvis kameran hemma :(

Berta får fortfarande mest beröm av alla och gör otroligt bra reklam för rase, då alla blir impad av att en så liten ponny "flyger" över hindrena och rättar tillsig helt av sig själv. Till skillnad då med halvbloden :)

Nu ska vi ta tag i inkörningen igen..

Annons:
Plupp73
4/22/12, 4:05 PM
#154

#152 Tack för ett mycket bra svar, och jag vet att jag överreagerade en hel del (har stått och stängslat i hällregn i flera tmmar och var stelfrusen och trött). Det är mest att folk har en tendens att låta som att man misshandlar sin ponny emellanåt, vilket gör mig väldigt trött. Det finns ju så många sätt att uttrycka sitt ifrågasättande på, men jag svarade på ett undermåligt sätt och ber verkligen om ursäkt för det.

Men oavsett det så tror jag på att låta ponnyn få ett utbildningssteg, och därefter få "tänka över" vad den upplevt. Därför var planen hela tiden att sätta mig på henne, för att hon sedan skulle få paus under hela sommaren eller längre. Det finns ju väldigt mycket annat att göra i motions- och träningsform. När hon körts in (grund) fick hon också en paus på 6 mån för att smälta det hon lärt sig.

När det gäller islandshästar finns det ju också många skolor; en del anser att hästen inte skall hanteras alls före 4 års ålder, och då ska man ta in den och sätta sig på den direkt. andra pratar om 5 år, och sedan ser man hästar som rids vid 3 år.

ryttarn
4/22/12, 4:51 PM
#155

Isilon Manwë har nu börjat köra intervaller. De första gångeerna körde vi i 3 minuters tempo. Succesivt har vi skruvat upp farten och igår gjorde han två 500 meters intervaller i 2.35-2.40 tempo. Börjar bli dags att ta med lillgrabben till banan för lite banträning. Planen är nu att han skall kvala någon gång i Juni/Juli beroende på när han är mebtalt mogen. Farten har han med råge men det är ju så mycket mer än fart som skall funka innan det är dax för kval.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

teamanberger
4/25/12, 8:58 AM
#156

på söndag ska revina åka till eskil och kvala.

teammanberger.se <3REVINA<3

Nelliie
4/25/12, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Har ingen kärra hemma så min tjej har faktiskt tagit det lugnt under en längre period nu. liten ryttare på 6 år har suttit på hennes rygg 2 gånger, inga problem. har dock inte gått nått större med ryttare på ryggen eller blivit riden "på riktigt". hon är inte redo än!

Får antagligen snart hem min rockard så vi kan börja köra lite smått. känner att jag har ingen panik, utan det kan få gå lite sakta framåt. hon blir 3 år i slutet på maj, så snart är hon det oxå! :)

Har ingen jätte ny bild, o bara när hon roar sig i hagen. o ja, hon är klippt.

Nelliie
4/25/12, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

… en till med hennes ALLRA bästa vän, till och med bättre än häst kompisarna!

silarp
4/25/12, 12:12 PM
#159

#158,,, det var ju den här har jag för mig som inte var så olik min fridha… nu ser iaf JAG en stor skillnad…. DIN häst är KANONFIN! Kyss

(fridha oxå, men inte i samma klass som din….-det man kan se iaf…)

giffan
4/26/12, 7:44 AM
#160

#156 vi ska oxå kvala på eskils. hur fort kan du köra? våran går nog kvaltide.n precis

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
HelenaJohansson
4/27/12, 9:59 AM
#161

*157 Ååå vad lik hon är min valack Karpater, han är oxå klippt. Vilket snyggt par de skulle bli. Hur hög är hon?

Jag ska ta tag i inkörningen nu på alvar efter hingspremieringen. Han har bara gått med vagn en gång och ingen har suttit på ryggen än (har inga småbarn).

tejaspirmin
4/28/12, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Tejas Silvertryffel visar här att han är lika snäll som farbror Tejas Pirmin o kan stå snällt med min systerson som bara är 4år! :)

Tryffel till vänster och  Pirmin till höger

kakan89
4/28/12, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Blir så glad av att se alla härliga russ!

Min Russlan är nu mer insutten och riden på två gånger men tyvärr har vi flyttat ifrån medryttaren så jag är på jakt efter en annan.

Men där emot har vi nu tagit tag i inkörningen ordentligt. Vagn är införskaffad så jag letetar egentligen bara sele vilket inte är helt lätt.

linnri
4/28/12, 9:53 PM
#164

imorgon börjar Rebbs tävlingskarriär på riktigt. första starten går av stapeln i Umeå .. och kan inte riktigt beskriva hur otroligt nervös jag är. undrar om jag ens kommer kunna sova i natt. han har även flyttat nu under veckan från Boden till Skellefteå då jag börjar mitt nya jobb på onsdag. snacka om händelserik vecka, men han har tagit flytten på bästa möjliga sätt och därför känner jag att det är helt ok att prova på och tävla också. :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Denna kommentar har tagits bort.
Lena90
4/30/12, 9:10 AM
#166

Igår fick jag uppleva nått jag aldrig hade sett innan :P Semlan tappade en mjölktand :P
Jag såg när jag höll på att fylla på vatten till hästarna och stod och vaktade slangen med hästarna som sällskap när Semlan gäspar och jag ser då på över käken på framtänderna en tand som står rakt ut typ. Jag helt ställd och förvånad öppnar munnen på henne och tittar närmare och ser då denna lilla tand som jag gissar hängde kvar i en liten remsa tandkött och står rakt ut. Det hela såg jätte komiskt ut :P Jag tänkte att det var bäst att låta den va så får den sköta sig själv tanden och mycket riktigt när jag tog in dem lite senare så hade den lossnat och hon hade kvar en liten glugg :P Jag försökte se efter den nya tanden och tror att jag såg antydan till en ny :P
Om jag inte är helt fel ute så byter väl hästen tänder vid runt 2,5 års ålder så det hela var helt naturligt :) Och lite häftigt :P

Carpe diem!

linnri
4/30/12, 11:56 AM
#167

I travdebuten blev Rebb 3a på tiden 2.33. Stolt matte! :D

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
kakan89
4/30/12, 10:08 PM
#168

Härligt nr #167!

#166 Jag såg tänder som lossna var och varannan dag i vintras på Russlan. De ser ju som sagt ganska roliga ut med guggarna :)

silarp
5/13/12, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

För någon månad sedan harvade vi "ridbanan" med vår Fridha, det ser inte särskilt tungt ut kanske, men jag kunde inte själv sedan, dra av harven med däcket på av banan.. så ganska tungt är det ändå….
Därav fick hon inte dra så jättelänge, men större delen hann vi faktiskt harva över, det är inte så stort…

Nelliie
5/13/12, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Nellie sköter gräsmattan hemma i sommaren iallafall… ;) haha!

#169 vilken finis, våra är minsann lite lika faktiskt!

silarp
5/13/12, 8:34 PM
#171

ja! dom är lika… -fast din är normal, och min är tjock. grov. rund…. öh.. fet.Skäms
Nä, kanske inte fet längre, men grov i typen tydligen…

Miica
5/14/12, 4:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Även jag har nu åter igen en 3 åring här hemma!
Cronas Arn flyttade hit för ca en vecka sen. Skall köras in och förhoppningsvis komma till start! Ska bli kul o se vad han har att ge då han har ett riktigt fint steg när han rusar runt i hagen =)


Plupp73
5/14/12, 5:36 PM
#173

#172 Grattis!

Har läst om honom, och han verkar vara en riktigt rolig ponny med framåtanda/pigghet, låter som ett bra körämne. Viktig hingst med sin stam!

Carpedium
5/16/12, 2:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Dallas på Solvalla 12 Maj !  Foto: Carina Ainerud.

Annons:
Fidelia
5/19/12, 8:46 PM
#175

Idag har Impreza E:Granit U:Fidélia UE:Denilson varit på 3-årstest på Ökna. Hon lyckades samla ihop 48p på gångarter och 51p på hoppningen och fick därmed dubbla talangutmärkelser Glad.

Vi har tränat löshoppning lite under våren. Dessutom är hon satt för vagn några gånger. Så nu släpps hon på bete några veckor innan vi återupptar inkörningen.

LouiseS
5/19/12, 9:05 PM
#176

#175 Grattis! Först Lloyd och nu Impreza, vilka talangfulla russ du har hemmaGlad

Fidelia
5/20/12, 8:39 PM
#177

#176 Tack! Ja det är 100% utdelning Glad

kakan89
5/20/12, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Grattis!

*kl*

Vi var häromdagen och miljötränade lite inför sommarens premieringar. Russlan skötte sig kanonbra! Brydde sig inte alls om de andra hästarna utan focuserade mest på mig!

Lena90
5/22/12, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

Så härligt det är att se hur det går framåt med alla era små russingar :)

Igår var Semlan och jag ute på en tur i det varma strålande vädret :) Går så bra att köra henne, hon är så snäll och arbetsvillig :) Har börjat introducera henne och min fjording Locka i deras sommarhage, jätte gott med massa gräs :P Får bara hålla koll på lilla magen, lite extra gör inte mig så mycket, men inte för mycket :P

Jag är så nyfiken av mig ;) Ni med ston, är det några här som kommer betäcka sina tre åringar nu i sommar? Jag hade kunnat om jag velat men jag kommer avstå denna sommar och satsa på nästa år då hon blir 4-åring. Jag tycker själv att Semlan inte är redo för den rollen och behöver utvecklas och mogna mer i kropp och knopp. Istället kan vi satsa på premiering, tre års test och utbildning till nästa sommar då jag just nu bara har KBI:t planerat då :)

Carpe diem!

silarp
5/22/12, 10:49 AM
#180

jag har släppt mina treåringar ihop.. dvs Hallon och Fridha (se ovan). Vågar bara HOPPAS att det ska bli fölis, för TVÅ 3 åringar som båda har en del att lära när det gäller det här med fölproduktion ska man kanske inte lita ALLDELES för mycket på…  Har gjort mitt 3årstest, och tränar just nu lite pararllelt med betäckningen så smått inför 3årspremieringen och bruksprovet.

Tänker nog försöka göra 4årstestet/kvalitén nästa år, om det passar och funkar dvs,,,, Iaf Hallonet, -Fridha KANSKE får föl, så där får vi se…Hon är dock väldigt väl utvecklad fysiskt (tycker jag iaf), och är körd över ett år. Hon har fått ta det väldigt lugnt hela vintern, så hon får sitt lilla rejs nu istället…

Hallon får mer eller mindre stå nu, iaf i början på sommaren, honom har jag kört ganska mycket hela hösten och vinter/vårvintern.

Nyfiken på hur ni andra gör..??

tejaspirmin
5/22/12, 2:10 PM
#181

förhoppningsvis ska Tryffel kvala på eskilstunas dubbelhelg! nu har vi tränat lite mer hemma och han har blivit mycke stabilare och lugnare! travar på riktigt bra så nu hoppas jag verkligen att den lilla killen klarar sig :)

Annons:
Vilgot
5/24/12, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Vi var iväg på treårstest med vår Korsgårdens Muffins i lördags i Ökna. Hon skötte sig jättebra, speciellt med tanke på att vi hade en resa på fyra timmar dit.

Hon hade endast testat på att löshoppat någon gång innan och aldrig i ridhus.

Vi tömmkör henne och  hoppas väl på att snart kunna få vagn på henne, den tycker hon tyvärr är lite läskig, men vi jobbar på :)

Bild från löshoppningen hemma någon dag innan treårstestet.

Fidelia
5/24/12, 10:17 PM
#183

#182 Med den långa resan och de förutsättningarna är det en bedrift för en 3-åring att gå klass 1. Kortet visar helt klart att hon kan hoppa Glad

Vilgot
5/24/12, 10:27 PM
#184

#183 Tack så mycket, vi är som sagt väldigt nöjda med henne och hur hon uppförde sig.

Såg vilka fina poäng er Impreza fick, stort grattis! Glad

ginher
5/29/12, 8:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Leasar Guldhagens Eros som nu är 3år.
Han klarade kvalet med några sekunder tillgodo på Gävles heldag då han tyckte att han inte behövde anstränga sig mer än att jogga Tungan ute hehe

kakan89
5/29/12, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

#180 I och med att jag knappt har gjort så mycket med inkörningen nu i vår så har jag tagit tag i det nu. Jag har inte haft någon medhjälpare och då blir det att man struntar i det istället men nu har jag både medhjälpare sele och rejäl vagn så nu ska det hända saker! Tanken är att hon ska va satt i vagn ordentligt till hösten.

Nelliie
5/31/12, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Nellie har nu precis fyllt 3år, rockarden är påväg hem igen efter att en har lånat den och snart ska vi börja lite smått igen!

Hur höga är era i dagsläget och hur ser eran träning ut?

Nelliie
5/31/12, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

nån har visst fått lite för mycket av det goda, rund å goo ponny!

Annons:
kakan89
5/31/12, 7:57 PM
#189

Russlan är ca 126 cm i mankhöjd just nu.

Träningen varierar men är oftast ute och tömkör 4-5 km 3-4 gånger i veckan. Sen blir det även en hel del miljöträning samt inkörningen då. Så i snitt gör vi nått ungefär 6 dagar i veckan. Kan låta mycket för en 3-åring men hon kommer glatt i hagen varje dag.

linnri
6/1/12, 11:58 PM
#190

Rebb är 128,5cm i manken nu. Han tränas 3-4 ggr/vecka och i snitt 1 timme varje pass.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Lena90
6/2/12, 4:55 PM
#191

Host hm… Jag tror att Semlans 110 äro oförändrad sen april tyvärr Flört
Tror jag leder minsting ligan stort Tungan ute

Har väl ingen vidare träning på henne spikat, men försöker komma ut och köra två gånger i veckan ungefär och lite annat smått :)

Carpe diem!

Miica
6/2/12, 6:34 PM
#192

Men Lena! Träning som vi har spikad är väl att vi SKA löshoppa med våra treåringar! Och målet är treårstestet i Nybro åtminstone :D


kakan89
6/2/12, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Idag har Russlan dragit släpa för första gången. Det gjorde hon galant!

Lena90
6/3/12, 10:07 AM
#194

Haha ja Marica det glömde jag ta med :P Det klart det är spikat ;) Semlan övar redan nu själv med att fri hoppa i backarna här hemma :P

Carpe diem!

tejaspirmin
6/3/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

TEJAS SILVERTRYFFEL
Gotlandsruss. Rödbrun valack f.2009. 121cm
e.Silverboy 552. 44p. rek *2.19,2a ~ u.Kremla. 41p. rek. 2.16 ~ ue.Munter. ELIT: rek. 1.44,8a

Välhanterad kille med glatt humör! Körs regelbundet och är pigg, glad och stabil i vagnen. Kvalad 12-04-29, men stördes till diskning. Beräknas kvala igen 12-06-17.

Chipmärkt, har hästpass. Tävlingsregistrerad hos SPTF. A2- och stelkrampsvaccinerad. Regelbunet avmaskad och verkad.

Säljes billigt till rätt köpare pga tecken på exem.

http://www.teja.se/ --> Till Salu

Filmer och bilder:
http://www.youtube.com/ watch?v=0uSOa4y_dMk&feature=youtube_gdata
http://www.youtube.com/watch?v=tF6fyOcpU2U&feature=youtube_gdata

Annons:
Snurrii
6/3/12, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Idag gjorde Eragon sin livs första start som va på lindesberg! Med 26 sekunder bak till tvåan joggade vi i mål till en överlägsen seger på otroligt fina tiden 2,21,2!!! Vilket gör att han för tillfället är Sveriges snabbaste 3-åring! Behöver jag säga att jag redan på upploppsrakan grät som ett barn? Min älskade finaste och bästaste kille! Min stjärna, du är bäst!! ♥

Carpedium
6/3/12, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Grattis till vinsten fina Eragon ! Glad ( Jag kom med på bilden !  )

kakan89
6/3/12, 10:42 PM
#198

#196 Grattis!!

Lena90
6/4/12, 8:07 AM
#199

#196 Stort Grattis :D

Carpe diem!

Winner04
6/4/12, 8:22 AM
#200

#196 Stort Grattis.. Han är riktigt riktigt fin! Glad

[Justie]
6/4/12, 6:54 PM
#201

#196 Wow, grattis!!! Skrattande

silarp
6/5/12, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

…. och NU har Fridha blivit tjock igen… men för en vecka sedan såg hon ok ut, se bild!

… hårdträning antar jag… gräset är INTÈ långt i deras hage…kan inte sätta på munkorg där.. då svälter hon juh… suck…. och hon som ska visas i juli…. :S

Annons:
silarp
6/5/12, 10:23 PM
#203

varför i JÖSSE namn ska ponnys visas MITT i värsta perioden på hela året???
Inte nog med att man kör gräs och har tusen saker att göra, och ALDRIG är ledig så mycket som en minut… man får GIGANTISKA magar på hästarna oxå…

APRIL vore bra visningsmånad…

Rynkar på näsan

Plupp73
6/5/12, 10:45 PM
#204

Har tänkt exakt samma sak. Vår har tidigare varit smal som ett streck, men nu lagt på sig en mage JÄTTEfort…dags för långa joggingturer för hela familjen inkl russ.Flört

silarp
6/6/12, 6:58 AM
#205

#204….ja,,, JOGGING räcker nog inte för hennes del… hon behöver nog SPRINGA… LÅNGT… det är såååå knäckande.. har jobbat hela vintern på att få henne hyffsat smal o fin,,, och så kommer våren… alltså en MAGE går väll an, men hon blir grov och får extranacken och tjock hals,,, osv… Man blir deprimerad.
Gråter

Plupp73
6/6/12, 7:34 AM
#206

Jo, det är mest halsen jag är rädd för också. Hm… Känner en kusk som sätter sina hästar på löpband emellanåt, tyvärr finns hans anläggning inte direkt nästgårds.

silarp
6/6/12, 9:08 AM
#207

nä… och med allt det här grova gruset vi har runtomkring är det inte heller tipptopp till en just nu barfota häst… (har skaffat easy boots, och om ngra veckor kommer riktiga skor…) hoppas på att det ska göra underverk.. annars blir det munkorg på sista veckan/orna…

Finns gränser för hur många timmar per vecka man ska köra en 3 åring oxå tycker jag… löpträna kan man dock göra obegränsat (om inte tanten i andra änden på repet vore så lat och trött bara!!!)

Snurrii
6/6/12, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#208

#207 När jag premierade Eragons mamma när han va 2 månader så va hon inte nådigt tjock… (Se bilden från premieringen) Hon fick ej tränas (köras, ridas) pga skada och jag fick inte heller dra ner på hennes foder eller flytta henne till en tunnare hage för hennes dåvarande ägaren…Tyst (hade henne på foder). Veterinären tycket att hon va alldeles för fet men konstigt nog tyckte domaren på premieringen (jag frågade honom om va han tyckte om hullet) att hon inte alls va för fet. (?!) Obestämd

Nu säger jag inte att alla domare tycker så, men om dennne domare inte tyckte att Delta va fet. Så tror jag verkligen INTE att du behöver oroa dig över din fridha! Flört

silarp
6/6/12, 11:48 AM
#209

#208 … WOW! Hon är verkligen fin, fast visst är hon TJOCK! Precis den halsen som din har, och framförallt NACKEN får min fridha oxå, utöver en gigantisk mage då…
Var hon 3? Jag känner lixom att det vore ok om hon vore äldre och haft lite föl.. men NU, som 3…. Hon såg likadan ut förra året, då var hon 2, och utöver att hon var fet så hade hon krupit under alla trådar och skavt av all manen, så i år ser det ändå bättre ut på sätt och vis…

Precis samma tunna pinniga ben har fridha oxå… som din ovan..! Tror du har rätt.. dom SKA se ut så! OskyldigFlört

Annons:
Snurrii
6/6/12, 12:17 PM
#210

#209 Delta va 8år och Eragon va hennes första avkomma. Jag tror nog även att domarna har överseende med att det trots allt är sommar och de ska ju se välmående ut. Nu menar inte jag tjocka, men jag tror att lite mer hull uppskattas mer än om de är för smala.

Tror dock inte att det ska se ut som Delta, haha.Tungan ute Dock tror jag att de hade överseede med just att de va mitt i sommaren och hon fölat för 2 månader sedan. Men som sagt, jag tycker att hon va för tjock…

Hon fick ju som kommentar att hon va gracil. Inte så konstigt med de pytte benen till den kroppen, haha.

silarp
6/6/12, 12:20 PM
#211

#210 ja GRACIL va rätt ord!
Kämpar på med bantning… Hallonballon som går i samma hage är precis perfekt i hull…. och honom motionerar jag inte alls… Lilla snäckan Fridha har låg ämnesomsättning helt enkelt… en tvättäkta "fattigmanshäst"!

kakan89
6/6/12, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

silarp: Om hästen blir fet får den för mycket mat. Om hon får svullen nacke och andra depåer är det ju jätteviktigt att banta den. Det finns många varianter av munkorgar, vissa får de minimalt med mat i andra mer. Risken för fång ökar ju också.

Det är det korta gräset som är farligast eftersom det innehåller högst sockerkoncentration. Mängden spelar såklart roll också. Läs mer på www.safergrass.com

Såhär ser mitt sommarbete ut och ja jag använder munkorg där eftersom Russlan fortfarande får i sig för mycket. Men hon har bara munkorg några timmar per dygn.

kakan89
6/6/12, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Idag har jag tömkört Russlan medan jag satt i vagnen när mamma körde sin häst. Hon skötte sig galant!

silarp
6/6/12, 8:02 PM
#214

#212, jag satte på en munkorg nu ikväll.. hon gillar den INTE… och dom har dåligt bete tycker jag, men inte kort,,,och betydligt mer än du har ovan! Kanske FÖR bra för henne helt enkelt! Hon hade INGET i höstas och var fet ändå…

får se om den där munkorgen funkar.. tänkte ha den på tills det mörknar ikväll.. hon gillar det INTE och gör allt för att få bort den…

är faktiskt oxå rädd för fång och för fetman, för visst är hon gullig, men den där nacken är INTE bra, och så är hon så ung…

hennes halvsyster går på GIGANTbete ihop med fullblodet som blivit tjock, men INTE hon inte,, hon är skitfin, men inte tjock. Hon är ieof bara 1 år..

silarp
6/6/12, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

dagsfärsk

silarp
6/6/12, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

dagsfärsk

Annons:
silarp
6/6/12, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

dagsfärska på fridha, som har rejäl kula,,, vinkeln kan ljuga ganska bra oxå, för i vissa vinklar kan hon se "mindre" ut än i andra…

Plupp73
6/6/12, 10:02 PM
#218

Vissa hästar behöver ju bara titta på gräs för att öka i vikt, vi har också en sådan ponny - vår fantastiska lilla B-ponnyvalack. Skulle behöva ha honom på bete på någon karg ö i Bohusläns skärgård el dyl.

kakan89
6/7/12, 6:24 AM
#219

#216 Det är ju hur mycket mat som helst på betet. Det syns att hon börjar få depåer på korset och även uppe vid bogen.

Min häst gillar inte heller munkorgen men hellre frisk än fång. Hon var svårfödd som 1åring och riktigt mager periodvis. Som tvååring såg hon ut att explodera vilken sekund som helst. Då hade jag tur, hon rymde ut i foderärtsåkern otaliga gånger utan att få fång. I år har jag kunnat stängsla själv (bytt stall) och än så länge *peppar peppar* så har hon hållt sig inne. Hon är inte svinhungrig heller vilket är jätteskönt.

silarp
6/7/12, 8:31 AM
#220

#219, japp, det ser jag oxå, stor skillnad bara på kortet i inlägg 202, som är taget den 29 maj, fotona ovan tagna 7 dagar senare!!!
Hon har munkorg nu, men gillar det INTE… tror inte hon ätit i natt, men nu på morgonen släppte jag ut henne på gräsmattan vid stallet, så hon får lära sig tekniken lite.. det kan nog finnas risk för att hon blir specialist på att peta i sig mat även med korgen, men då svälter hon inte iaf,, och det lär inte gå in lika mycket som innan iaf! SInkorna ska in o beta av deras hage oxå, endera dagen!

Lena90
6/7/12, 9:07 AM
#221

Semlan har också lite sommarmage nu, inte jätte tjock men lite som putar där under och ut på sidorna. Hon är inte den grova typen (lite halsen). Jag försöker motionera henne så gott jag kan och hinner.
Dagarna innan premieringen har jag som plan att motionera henne så mycket jag kan och kvällen innan att hon får stå inne på natten, vilket jag tror kommer dra ihop lite av magen. När de går ute dygnet runt så har de ju alltid mat i tarmarna som fyller ut osv än när de står på stall.

Carpe diem!

silarp
6/7/12, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Behöver ju inte bara visa upp den fulaste o fetaste jag äger… kan visa hagkompisen (som inte heller är speciellt mager ieof…)
Hallonballon!

silarp
6/7/12, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

hans man har vuxit rätt mycket sista månaden!

Annons:
Plupp73
6/7/12, 12:45 PM
#224

Hans pappa har väl också väldigt vacker och tjock man…Glad

Lena90
6/8/12, 7:49 AM
#225

#223 Så fint det går framåt :)

Semlan hade hyfsad lång man innan, inte jätte tjock men lite längd var där, men sen fick jag hem Locka och vips så fick hon kort och tjock man Skrikandes Jag som gillar lång :P Är bara att finna sig i, men jag har märkt nu på sistdone att den har blivit lite längre :)

Till er som vill ha en naturlig ryckt man utan massa jobb - Skaffa fölunge Flört

Carpe diem!

Nelliie
6/8/12, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Mitt lilla russ börjar se fin ut nu faktiskt. (denna bild är inte jätte ny). hon hade ju sin otroliga björn päls kvar hur länge som helst, och har kliat sin man så den fick ryckas! skit tråkigt då dom är så fina i lång man.

Annars har hon ju kommit ut i gräs hagen och har betydligt större mage i dagsläget än på bild! Vi promenerar mest då inte kärran har kommit hem än.

Har även funderat på sån där munkorg då dom andra hästarna ska släppas i den riktigt gröna stora hagen, vilket jag inte vill ha henne på flera timmar. Så ska försöka mig på att skaffa en sån, men kan tro att hon inte kommer gilla den.. alternativ blir att hon får gå i en nerbetad hage precis intill.

Va fina alla era är!

silarp
6/8/12, 1:39 PM
#227

#226 munkorg gillar dom INTE nä, men det verkar som fridha iaf inte blir TJOCKARE nu.. .utan kanske tom börjar bli lite mindre igen…. så försök hitta en sådan och låt henne vara med dom andra!

kakan89
6/11/12, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Russlan fick byta hage här om dagen och blev helt överlycklig!

Snurrii
6/16/12, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Igår gjorde Eragon sin andra start! Det va på Sundbyholm, eskilstuna! Han gick ut i ett 2.26 lopp och med denna gång lite tuffare konkurens. Trots 40m tillägg tuffade han förbi hela fältet där vi höll täten ända in i mål med hela upploppet ner till 2:an! Ännu en överlägsen vinst för mig och min prins! Denna gång stannade klockan på 2,10,8(!!!) vilket betyder en rekordsänkning på 11 sekunder från vinsten på lindesberg! Detta göra att han behåller titeln som sverigest snabbaste 3åring just nu!

Jag är så en så otroligt stolt uppfödare, ägare, tränare och kusk! Mitt älskade lilla hjärta! ♥ Kyss

linnri
6/16/12, 1:26 PM
#230

lille Rebben har blivit valack, så han har inte gjort så mycket nu på sistone. Men, när vi började sikta på tävling i Hoting den 1 & den 3 juli så drar han på sig en halsinfektion så han går på medicin och vila i minst 3 veckor. Får se om vi hinner starta på någonting mer i år eller om vi satsar på stort nästa år. Känns lite tråkigt då han efter kastrationen tränat på så fint och gått otroligt i intervallerna. men allt för den lille <3

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
LinnJ
6/16/12, 7:12 PM
#231

#229  STORT GRATTIS!!

silarp
6/17/12, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

#229 JÄTTEGRATTIS !!! Vilken superponny!!!!

På tal om munkorgar…
Fridha, som finns att se på bild tagen för 2 veckor sedan i inlägg 216 tex.
Har haft munkorg på sig sedan nationaldagen.
Igår fotade vi följande bilder.
(hemmablind, men tycker nog hon blivit lite mindre fet…)

Carpedium
6/17/12, 7:05 PM
#233

Idag kvalade Dallas in på Sundbyholm, joggandes på 2.34,5 och han skötte sig exemplariskt vår lilla hingst !!!   Glad

Snurrii
6/17/12, 7:12 PM
#234

#233 Duktiga killen!!! Grattis igen. :D

Nelliie
6/19/12, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#235

Har prövat munkorg på Nellie nu, vilket hon inte gillade alls. Men är det inte meningen dom ska kunna äta lite iallafall? Nellie får inte i sig nått, visserligen har hon bara provat den idag och har nog inte riktigt kommit på hur det funkar med en sån då hon bara ränner runt och är irriterad.

ska se hur det funkar, annars får hon slippa den. Hade annars varit en kanon idé då hon kan hänga med dom andra ut på de grövre betet.

silarp
6/19/12, 6:40 PM
#236

#235, nej dom förstår inte alls i början, fridha försökte ta av den mot stenar och träd (och lyckades vid ett tillfälle förstöra ett spänne….)

Men repa lite gräs och försök få henne pilla det genom hålen ur din hand.. jag hjälpte fridhan lite på det sättet flera gånger i början, och släppte ut dom några timmar på BRA bete (långt gräs framför stallet) DÄR försod hon, och hade lätt att få i sig mat, och sen när hon kom in på kortare i hagen så hade hon lärt sig tekniken, och håller nu som sagt… "skinnet spänt" trots masken…
Hon har dock fått lite skav, så man får tejpa lite med isoleringstejp om det uppstår kanter, sätta på ludd på grimman (byta grimma om man har en lättare och smidigare/mjukare) och grejja lite! Har tom tagit av reduceraren några timmar per dag nu… men det kanske jag inte kan hålla på med…. får se!

Hon har inte alls dom här stora "ansamlingarna" på nacken och rumpan längre… även om hon har MAGE… Den går att få upp sista dagarna tror jag, om hon får stå inne lite på nätterna.

Lycka till!

linnri
6/24/12, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#237

Rebben har blivit frisk nu. Tydligen inga problem att starta, så det blir trots allt start den 1 juli i Hoting. Spännande! :)

Bilden tagen av Ellen Karlsson 2012

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Annons:
Nelliie
6/24/12, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

haha Nellie har världens problem med munkorgen och blir bara såå irriterad!

Vad har ni för sort? för jag har denna som är som en grimma och sen 'korg' längst ner med gummi under. Kanske går att göra fler, eller ett större hål för att det ska funka bättre?

Dock har hon bara haft de den första dagen jag provade och det kanske tar ett tag att få in rätta taktiken?

silarp
6/24/12, 9:56 PM
#239

ja, det tar ett tag att få in tekniken, men jag har  en mjuk modell, nylonband som möts löpande i en ring längst ner i botten, man fäster den i grimman som en greenguard.. men mjuk och följsam. STORA hål, vilket är bra i början, men jag TROR jag behöver en med mindre ätmöjligheter, jag har köpt en från globus, som man kan ha utan grimma, som är som en nylonkorg ungefär.. ska testa den…. när den kommer på posten.. man måste hålla ut något dygn, men jag var oxå orolig att hon inte fick i sig mat och vatten osv…! Man måste kolla ofta så dom får det!

kakan89
6/25/12, 5:32 PM
#240

#238 Hinkmodellen är en av de sämsta modellerna anser jag. Hästarna har extremt svårt att äta ur dem och den är verkligen inte hygienisk. Jag föredrar greenguard eller några av de andra "nätmodellerna" som finns.

JuliaC
7/16/12, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Min skønne Iruss er blevet 3 år og er stadig hingst.

Må se om han forbliver hingst efter premiering…

silarp
7/17/12, 6:12 AM
#242

#241 han är fin! återkom gärna med resultat! När visas han?

JuliaC
7/17/12, 6:51 AM
#243

#242 Tack. Han viass d. 21 sep i Danmark.

murkla
7/17/12, 11:09 AM
#244

Måste få skryta lite att Mitrus fick vara med i Tidningen  Ridsport nr 12 , När de var ute på en fäboritt i Rättvik . Och han hade inga problem att föjla de större hästarnas tempo.

Ska försöka o lägga in en bild på han oxå. Så ni får se. Ni som inte såg den i tidningen.

käna sig stolt som uppfödare. Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
Plupp73
7/17/12, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

Skitnervös inför premieringen, och att tvätta ponny är inte att tänka på pga kyla och regn. Tvättade dock svansen idag… Här är hon, vi tycker att hon är superdupervacker!

silarp
7/18/12, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Tycker ni har så vackra 3 åringar allihopa! Har kanske inte världens snyggaste själv, även om hon i mitt tycke toppar alla va gäller utstrålning och sötma …!
Vi ska visa på fredag i svenljunga, och den som lever får väll se hur det går, under tiden visar jag en bild på en virkad modell av fridha som jag fått av en vän vars barn tycker mycket om finafridha!

murkla
7/19/12, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

Här är bilden med Mitrus när han var med i Tidningen ridsport nr 12 .2012.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

HelenaJohansson
7/19/12, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Mina brors döttrar har börjat att rida in Karpater. Allt går jättelätt. Travade lite idag och nu får han vila och smälta de nya kunskaperna några dagar.

Snurrii
7/21/12, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Eragon har fått vila från tävlandet i 1,5 månad nu! Varav 1 vecka han endast fått va ute och äta gräs dygnet runt. Sedan har har tränats rätt så lugnt 2-3 ggr i veckan men nu har vi börjat komma tillbaka till tävlingstränandet igen. Han körs 3 gånger i veckan som han gjort innan vilan, alltså lite "hårdare" pass, ibland longeras han även 1 dag i veckan.

Idag va vi på sadelprovning hos grannen Lillhästen i Stav. Tanken är att jag ska börja rida in honom i okt-nov när travsäsongen är över. Men för att kunna rida in honom behöver jag såklart en sadel! Så idag va vi och prövade ut en sadel. Vi beställde en och den kommer lite senare i veckan så då får det bli en premiärritt för att kunna se att sadel ligger bra vid ridning. Kan bli spännande då jag ännu inte ridit på honom någon gång. Blir såklart bara en kort stund i lite skritt och trav i lina för att se så sadel ligger bra. Mer än så blir det inte förrän i höst.

Den 5 Augusti ska han på sommarutställningen i örebro. Så vi passade även på att öva lite uppställning idag! Glad

silarp
7/31/12, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

efter fanatiskt mycket slit, körning, munkorgar, innevistelse på nätterna osv osv… fick vi tillslut diplom och 41 p i svenljunga på vår älskade "talgboll" (ett öknamn som nu är helt utbytt!) … tårarna bara forsade ner… helt chockad… trodde 38 p… så jag svävar på molnen ännu….!
Idag konstaterades hon dräktig (ca 60 dygn) med vildhallon, genom blodprov.
SÅ nöjd och glad, med BÅDA mina guldklimpar!

Plupp73
7/31/12, 5:58 PM
#251

#250 - VAD KUL!! 2012 måste ha varit ett år med flyt för dig!? Premierad hingst, diplomsto och dessutom dräktiga med varandra - på samma år! Det är bara att gratulera Glad

Annons:
silarp
7/31/12, 7:13 PM
#252

#251 Tack! Ja, det kan man verkligen säga… FLYT! Särskilt som man gått och knegat och funderat på vad man ska hitta på när det INTE blir varken eller… !
Hoppas och vänta på föl nu bara kvar!

Lena90
8/1/12, 8:16 AM
#253

#250 Så roligt för dig att allt slit ger med sig :D Stora Grattis :)

Här dras Semlan och jag med små motgångar, var ju tänkt att jag skulle visat henne i Tingsryd men dagen innan haltade hon ordentligt och även om det var lite bättre på kvällen sen så bestämde jag för att flytta henne till Norra Ljunga som är den 18 augusti :) Lite surt sa räven då man förbereder sig jätte mycket inför detta och så blir det så :/ Jag har ingen aning vad hon har gjort som gjorde att hon haltade, hon stod hos min svärmor from helgen fram tills dess och så jag har inte haft någon koll.
Denna regniga sommar plus bakterier i marken har, vad jag misstänker, gett upphov så hon har fått en hålvägg på vänster fram, vilken jag nu håller på att behandla. Och jag tror att det är den som är lite boven i dramat plus att hon är lite ömfotad på grus.
Så nu satsar vi på Norra Ljunga så får vi se hur det går :) Tror inte jag har någon diplom chans, känner min ponny allt för väl, men jag tycker det är kul att få en bedömning på henne ändå :)

Carpe diem!

silarp
8/1/12, 8:23 AM
#254

#253… har oxå upplevt det där.. såg redan i våras att det fanns risk för att det skulle kunna bildas sådant på alla mina hästar, så HELA sommaren har jag haft inne dom flera gånger i veckan och gjort rent varje hov, och borstat med virkon… det har funkat ÄNsålänge….
Har även skaffat barfotaskor faktiskt, så dom är skodda runtom när man kör mycket en period (även i övrigt mycket bra att ha!)
Tänkte oxå att om dom slipper vara ömfotade och "träna" ömfotade, så får dom bättre steg längre fram, om dom vet att det inte gör ont.

Kan vara värt att testa om du som jag inte har lust att lägga multum på järnskor! (satte jag fram på fridhan nu inför visningen…. )

Hoppas hon blir bra nu och kan visas i augusti istället…!

Lena90
8/1/12, 8:30 AM
#255

#254 Tack, hoppas jag med :) Jag inhandlade för inte så länge sen easyboots epic (minsta storlekenSkäms) till henne fram, då det är där hon ömmar lite, och jag är hel nöjd med dem, funkar super och hon går som vanligt :D

Carpe diem!

Nelliie
8/13/12, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Tänkte bara höra, när det blir akuellt för ridning på ponnyerna. Hur lång och hur mycket tycker ni den allra 'största' ryttaren får vara? Känner just nu att jag inte alls vill sätta upp nån speciellt stor ryttare på min ponny, vet inte varför men.

Annars så är vi ute och kör skritt rundor några gånger i veckan och promenerar. Dock har hon fått en himla grov nacke av för mycket av det goda så den jobbar vi på, hela hon i sig har blivit aningen grov men det försvinner väl allt eftersom..

Lena90
8/16/12, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

Här hemma har jag fått hem ett tre årigt russ till på foder, Fåglabäck Villemo :) Dräktig med Metod :D Och blir fölet det kön jag vill så är den min :) Hon premierades i Svenljunga iår och fick 39 poäng exteriört och 24/25 på körprov :)
För övrigt så ska Semlan premieras i Norra Ljunga nu på lördag, så spännande och nervöst :P Och hon är också anmäld till tre års test i Nybro den 8 september :)

Carpe diem!

Snurrii
8/18/12, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#258

Eragon har gjort det igen!!!

Efter 2 månaders vila från tävlandet gjorde Eragon sin 3:e start, denna gång på eskilstuna. Första starten med autostart dessutom. Han hade aldrig sett en startbil och han va lite skeptisk i provstarten med sedan så sög han sig fast vid vingen och fick en jätte bra start i loppet. Denna gång va motståndet mycket tuffare än det vi tidigare fått (2,08 och sämre) Trots en stor galopp höll Eragon första platsen över mållinjen och tog sen 3:e raka seger!!

Han sänkte ännu en gång sitt rekord till smått otroliga 2,06,3 trots galoppen! Fortfarande årets snabbaste 3-åring!!! Jag är så stolt över min prins! Kyss

Annons:
silarp
8/18/12, 11:34 AM
#259

#258 STORT GRATTIS!!!!!!! Vilken superponny!!!!

tejaspirmin
8/21/12, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#260

ÄNTLIGEN har min lilla kille Tejas Silvertryffel kvalat och gjort en start.. Efter mycke problem med att ha andra hästar runt sig och nästan fått panik av de så kom vi till start! 9hästar på första volten o vi hade spår 5. mitt i smeten! men de va bara o hålla sig lugn o hoppas på de bästa..

Starten gick super o han brydde sig ingenting om dom andra hästarna eller alla kuskar som satt o gapa o skrek.. Sprang om och blev omsprungna, inga problem!

vi slutade 4a på 40,4! vart omsprugna på upploppet med 50m kvar till mål.. men jag är SUPER nöjd men honom ändå!

HelenaJohansson
8/26/12, 5:29 PM
#261

Idag har Karpater gjort sitt 3-årstest. Siffrorna blev 99887 + 8 galopp + 77 hoppning…det blev ett gångartsdiplomSkrattande Han fick mycket beröm i hoppningen men hade för lite energi. Skötte sig utmärkt, jag är jätte stolt.

Carpedium
8/27/12, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Dax för lite uppdatering om Dallas !  Han har nu debuterat i trav , och det gjorde han på Romme den 10 augusti ! Resultatet blev en 2:a plats på fina 2.21,5 !!!   Glad

Lena90
9/10/12, 8:34 AM
#263

Jag kommer starta en ny tråd om våra kära treåringar, då denna tråden snart är full ;)

Carpe diem!

Lena90
9/10/12, 9:20 AM
Lill-Stina
1/19/13, 5:54 PM
#265
Annons:
Upp till toppen
Annons: