Annons:
Etikettfärger
Läst 7468 ggr
Tusen
8/24/11, 8:31 PM

Skäckanlag?

Har alla russ med vita ben eller kotor skäckanlag?

Annons:
Tittut
8/24/11, 8:45 PM
#1

Nej, men många.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
8/24/11, 9:41 PM
#2

Vad är det som avgör mer än generna, naturligtvis. Kan man se det på mängden vitt? Och hur mycket vitt och var måste russet ha för att räknas som skäck? Är det föräldrarnas färger som avgör det?

PernillaJ
8/24/11, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2

Vad är det som avgör mer än generna, naturligtvis. Kan man se det på mängden vitt? Du kan inte se på ett enfärgat russ om den är anlagsbärare för skäck, och det går (så vitt jag vet) ännu inte att gentesta för det recessiva skäckanlaget som vi har inom russ, ventralskäck. Som Liselotte skriver i #1 är russ med vitt på benen ofta, men inte alltid, anlagsbärare för ventralskäck. En anlagsbärare kan vara helt enfärgad, utan vita tecken alls. Riktigt säker på om ett russ är anlagsbärare eller ej är man inte förrän hästen lämnat en skäck - eller om en av föräldrarna är skäck förstås.

Och hur mycket vitt och var måste russet ha för att räknas som skäck? En ventralskäck har fyra vita ben, det vita går oftast upp i buken (ventral av latinets venter = buk), huvudet har breda vita tecken som ofta omfattar nästan hela huvudet och ett öga eller båda ögonen är ofta blå "glasögon". De skäckiga fälten på en ventralskäck är ofta ganska flikiga, till skillnad från den dominanta skäcktypen dorsalskäck som vanligen har rundare "ko-brokiga" fält.

Är det föräldrarnas färger som avgör det? Inte föräldrarnas färg (fenotyp), men väl deras färganlag (genotyp). Om du parar två enfärgade anlagsbärare för ventralskäck blir utfallet

  • 25% ventralskäckavkomma, homozygot för skäckanlag
  • 50% enfärgad, heterozygot anlagsbärare
  • 25% enfärgad, icke anlagsbärare

Läs mer t ex i "Hästens färger" av Bo Furugren, eller i den här artikeln (länk).

Tusen
8/25/11, 7:26 AM
#4

#1 och #3 Tack så jättemycket för informationen. Precis det jag ville veta och dessutom mycket välinformativt beskrivet. Kyss

Härligt med folk som vet vad de pratar om.

VeronicaP
8/25/11, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har ju Olympia Dar här hemma som har rätt mycket vitt , fyra vita ben, bukfläck, bläs , vit underläpp , glasöga vänster och blå fläck höger öga.

Hon är ju väldigt mycket tecknad och där vet jag ju att pappan Darius roll är inte så mycket och mamman Rosenhäll Beata har inga tecken

här är hennes stamtavla

Vad jag vet så är de inga direkt av hennes syskon som har så mycket färg som hon :D

När jag kollar närmare har hon en Hallowen Dar som är brun,lkta, vtul, 4 vtff, höger öga blått

så är de någon som vet vart de kommer ifrån som kan stammarna bättre ?

Impulz
8/25/11, 8:39 PM
#6

#5 Olympias helbror Halloween är väldigt lika Olympia i teckningen, lägre strumpor i fram och högre ibak bara, och så har han en vit fläck på halsen. Halloween Dar är rätt lik Rosenhälls Mawerik som är Beatas helbror!

Annons:
StuteriSolo
8/26/11, 6:14 AM
#7

Signal nedärver slkäckanlag, och har gett det vidare till Vagabond. På mammans sida finns det också ett anlag, men jag vet inte var det kommer ifrån. Det bärs ju dolt så man kan inte se om man har en anlagsbärare. Och om man betäcker en anlagsbärare med en annan är det ändå inte säkert att man får en skäck, så det kan följa med i flera geberationer utan att visa sig.

[Croneld]
8/26/11, 6:41 AM
#8

Jag har funderat på Susamarula, hon har ju bläs, vit prick på underläppen, tecken på fyra ben. Hennes pappa Ursus 512 har ju lämnat en skäck.

Sen fick ju Cherie 3550 en som 2010 med Allgunnens Yes 8skäck), han fick stora tecken och där syns anlaget tydligt. Strumpor över knäet på båda fram och även bak där det var vit högt upp på insidan av ena benet, samt en stor bläs och en bukfläck. Inga "blaa" ögon.

VeronicaP
8/26/11, 7:46 AM
#9

#6 Men om han har en vit fläck på halsen är han eg då inte en skäck ? och inte brun med tecken ?

Ok Rosenhälls Mawerik har han också tecken då ? hade varit kul att se bilder på dem :D

VeronicaP
8/26/11, 7:47 AM
#10

#7 då kommer det kanske därifrån då

PernillaJ
8/26/11, 8:22 AM
#11

#5 Jag håller med Bisse #7 om att Darius Roll 491 var skäckanlagsbärare. Hans dotter (D Foxtrot) har lämnat ett skäckföl i år. Olympia Dar ser ut som att hon antagligen har skäckanlaget.

Alla russ med skäckanlag går tillbaka till Sterna 7, skäcksto född 1894. Vill man titta lite längre fram i stamtavlorna kan man leta efter t ex Nils Dacke 94 eller Balder 140, båda nedärvde skäckanlag. Fast man måste minnas att hälften av deras avkommor fick skäckanlaget - hälften inte.

VeronicaP
8/26/11, 8:51 AM
#12

#11 ,6 och 7 Tack för information , jag tycker det är så intressant att veta vart de kommer ifrån , kul när man får lite förklaring till färgerna :D

Tusen
8/26/11, 9:08 AM
#13

#9 Om du googlar på " Rosenhälls Mawerik" och väljer bilder så hittar du flera stycken bilder på honom.

Annons:
VeronicaP
8/26/11, 1:10 PM
#14

#13 aha de ska jag göra :D Tack

einarsson
8/26/11, 9:31 PM
#15

Vi hade en avkomma efter Manferd och Jill (Beatas mormor) som hade/har alla fyra vita och lyckta eller om det var en bläs, så redan där finns anlag för mycket tecken.

Upp till toppen
Annons: