Annons:
Etikettstostammar
Läst 6150 ggr
LouiseS
11/6/08, 11:40 AM

Vilken stofamilj tillhör era avelston?

Vilka stofamiljer avlar ni på? Ligger det en tanke bakom eller är det en "slump" vilken de tillhör?

Annons:
Tittut
11/6/08, 7:46 PM
#1

Welinda 3117 och hennes döttrar också då förstås, hör till den lilla Sterna 7 familjen. Som kuriosa kan nämnas att Sterna 7 var skäck, och finns i alla dagens russkäckar! Att det blev så vara bara flyt. Hennes mor köptes på auktion och kunde (nästan) lika gärna varit en shetlänning…

Tackla 4283 är också en Sterna 7, men det grenar sig lite längre bak. Att det var Sterna var inte huvudsyftet med det köpet, men ändock lite roligt.

Umbra 4094 kommer ur Vesta 33. Att det blev just hon har mer med att göra att jag tycker hennes mor och mormor var intressanta, inte direkt att de är från den stofamiljen.

Dorotea 4565 är ur Krona 2. Samma här, tyckte det var roligt med ett sto som har Rungegårds stamsto Domina 582 så nära, hon är mormorsmor till Tea.

Både Umbra och Dorotea är ur väldigt förärvningssäkra stammar från Rungegård, och handplockade därför.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
11/6/08, 8:28 PM
#2

Är lite osäker på detta med stofamilje, så skriver jag tok får ni gärna rätta mig :-)

Jaritza 3873, Josephine 4162 och Troll Twix 4504 kommer ur Gera stammen

Wella 4582 kommer ur stjärna stammen

Jubla II 4268 Kommer ur Krona stammen.

Vi har inte valt våra ston efter moderstammen utan mer för individerna. Men det vore väldigt kul att få veta lite mer om dessa stostammar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LouiseS
11/6/08, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Precis som #2 skulle jag också vilja veta mer om olika stostammar. Min egen Rapsodi 4822 kommer ur Gera 10 stammen, vilken jag tror är ganska så vanlig men henne köpte jag för att det blev "kärlek vid första ögonkastet" och för att jag tycker så mycket om hennes mamma. Men jag har även en önskan om att så småningom hitta ett trevligt sto från någon av de minsta stostammarna.

[Croneld]
11/6/08, 9:08 PM
#4

Tigerlilja 4851 kommer ur Freja 67 stomstam, henne har jag fött upp för att spara just för hennes mammas fina temperament och fina prestationer.

Karismas GerTi 4850 kommer ur Gera 10 stammen, inköpt för att hon var bedårande som föl och för att jag trodde på hennes stostam.

Dorina Spin 4746 kommer ur Rosa 68:s stam. Jag har nu beställt hennes dotterdotter Susamarula (inte hämtad ännu) eftersom Dorina tidigt kom in i vår familj. Dorina fick bara en dotter Susscrofa, 1991 som har lämnat en dotter tidigare.

Lite roligt att de kommer ur olika stostammar tycker jag.

Tusen
11/6/08, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har inte heller valt våra ston efter någon speciell stam utan mer för individen. Monita kommer ju från Tottes uppfödningar och Montró har vi ju mixat till själv med en Vikingponny och Tejastam. Vi gillade den mixen så bra så den gör vi nog om igen om det går.

Sen kommer det ev att bli ett sto till här hemma som har Hero som morfar. Lite spännande med den stammen och blir hon kvar så är det bara en liten extra krydda. Det är individen som i så fall passar oss.

Impulz
11/6/08, 10:16 PM
#6

Valkyria kommer ur Freja 14, men jag kan ingenting om stostammar, så jag vet inte om den är vanlig/ovanlig. Det stod ju i förra gotlandsrusset att det inte blev några diplom-ättlingar därifrån iår, men det hoppas vi ju såklart på nästa årCool

Qruella går det inte att följa så långt bakåt som Valkyria, och det sista stamboksförda stoet är Winsie 1005, och sista stoet i hennes led är Lottie. Om jag nu har kollat rätt.

Annons:
Mixie
11/6/08, 11:32 PM
#7

Juniett kommer ur Freja 67 ;)
Den vet jag ingenting alls om föresten men däremot tycker jag att min gamla Oddny 4234 har en otroligt intressant härstamning, då speciellt på moderssidan där man längst bak hittar Gera 10 som i sin tur är mamma till Vally 81 som du kan läsa om i boken Vildrussen, skriven av Marie louise Rudolfsson! Riktigt bra läsning där man får en helt otrolig känsla om hur russen själva och med hjälp av fantastiska människor verkligen fått kämpa för sin överlevnad!
Någon som har ett ex av den boken att sälja får gärna kontakta mig ;)

//Mickan

MagganS-B
11/7/08, 1:29 PM
#8

Dulilla Roll kommer från Gera-stammen, Deli Ess och Lova Ess ur Rosa-stammen.

SigneK
11/7/08, 1:42 PM
#9

Nastan alla mina kommer ur Gera stammen, och det ar for att var forsta hast var just ur den stammen och jag laste pa och sag att manga av mina favoriter kom ur just den. Samt att familjen ar sa sparsamt representerad i Danmark. Sa nar jag ville utoka sa sokte jag efter ston ur Gera familjen. De ar alla latthanterliga och synnerligen snalla.

Akleia ar undantaget, hon ar ur Ingas familj, som ar den vanligaste stofamiljen i Danmark. Jag ville da ha henne framst for att hon ar e. Granit och sa sag jag att hennes stam gick tillbaka till Inga via Neppi och det var inte heller et minus, for jag hade ett sto (Dina M) tidigare ur den grenen av stammen (Narva) och hon var otroligt snall. Akleia har ett helt annat temperament, klokare och mer egensinnig, men minst lika harlig for det.

Polenta
11/7/08, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Som #2 är inte heller jag så säker på detta med stostammar .. men om jag inte är helt ute och cyklar så kommer Polenta ur Krona 2 stammen hon med :) Ska även säga att hon inte är avelssto, men efter avslutad karriär så blir det garanterat avel som gäller :)

annelie-huskvarna
11/7/08, 6:29 PM
#11

Manina är ur Rosa 68 -stammen Glad

NatthaBlom
11/8/08, 12:40 AM
#12

Jag har inte en susning om sånt här:S

Någon som kan ta reda på vilken stofamilj Tina IV tillhör?
som sagt jag har ingen aning vad man ens ska kolla efter

ryttarn
11/8/08, 1:31 AM
#13

#12 om jag inte alldeles mistar mig så kommer hon ur Krona stammen, precis som våran Jubla II.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
hannibal-roll
11/8/08, 9:28 AM
#14

Calippo kommer ur Rosa 68 stammen. Hon är inte avelssto ännu men kanske blir i framtiden Flört

russigabettan
11/8/08, 9:55 AM
#15

Åh, det här var roligt och jag kan inte mycket om detta, kan någon hjälpa mig med min Liiz HT? Och ni som kan förklara gärna hur ni kollar, jag ar försökt men vet ej om jag gör rätt, ska bli roligt att se ett facitTungan ute

Ssannna
11/8/08, 11:08 AM
#16

Det finns ju artiklar om olika hingstlinjer här på iFokus, jag skulle tycka att det var intressant att läsa om olika stofamiljer också. Kanske finns det någon som kan skriva om det? Glad

NatthaBlom
11/8/08, 11:42 AM
#17

ok:) tack så mkt ryttarn

amandahandersson
11/8/08, 4:53 PM
#18

Hm, har ingen aning om vilken "stofamilj" mina russin tilhör. Det är iaf, Zolero (e. Niklas II, u. Cazzandra, ue. Axel) och Razmus Raid (e. Raider, u. Nisans Nadia, ue. Niklas II), någon som vet vilken "stofamilj" de tillhör?

Miii4
11/8/08, 6:47 PM
#19

Jag har INGEN aning faktiskt, men det vore intressant att veta :).

VeronicaP
11/8/08, 8:57 PM
#20

Mary som är det stoet som jag har betäckt här hemma tillhör Domina stammen

Marys mamma är Tamina , mm Bamina och mmm Domina.

Ska villigt erkänna att när jag köpte Mary så visste jag inget alls om russ och absolut inget alls om stammarna och annat men fick rätt så snart klart för mig att vi hade köpte ett kanonfint sto med bra stam :-)

Reveholms Wilma vet jag faktistk inte så mycket om hennes stam på mödernet .

M: Mirabell III 4362 MM: Marta 1977 MM: Lillmarlen 649

Annons:
[Croneld]
11/8/08, 9:29 PM
#21

# 20 Mary går via Domina tillbaka ända till Krona född 1879.

 Wilma tillhör då Gera 10 född 1890.

Titta på tex allbreed och klicka bara på mödernet till sista stoet.

Lisa-trollet
11/8/08, 11:55 PM
#22

Ronja är ur Inga- stammen

Ramilla o Lindi ur Gera

Deona o Star ur Krona

De har bara blivit så

VeronicaP
11/9/08, 1:45 AM
#23

#21 Tack där ser man ,då är ju Karisma och Wilma lite från samma stostam då ;-) .. Aha och mary tillhör Krona (stammen) , det här med russens stam är jag ju inte så haj på ska villigt erkännas *S* Halkade ju bara in på ett bananskal när det gäller russen ;-)

juliapettersson
11/9/08, 5:40 PM
#24

Rosalie kommer från Vesta-stammen, och Golf från Rosa-stammen.

crazycattiz
11/9/08, 5:59 PM
#25

Secret Sunrise kommer från Vesta 33

Viktoriaa91
6/12/10, 4:42 PM
#26

Vilken är den vanligaste respektive ovanligaste stostammen?Skrattande

Scillajsa
6/13/10, 12:28 AM
#27

Okej gick in på länken här ovan och tre av mina ston härstammar från gera.

Men Så söt kan jag inte förstå vilken stostam hon kommer ifrån.. är det sterna eftersom att alla skäckar härstammade från henne eller är jag ute och cyklar?

Annons:
alpros
6/13/10, 9:57 AM
#28

#27 Tyra 36

alpros
6/13/10, 10:04 AM
#29

Hos Alpros kommer man tillbaks till Inga.

Hos Dalsgårds Nova kommer man tillbaks till Stjärna 1.

Qanot tillhör en alldeles egen stolinje (fniss) - Rosita.

Upp till toppen
Annons: