Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 1977 ggr
annelie-huskvarna
2008-11-23 08:37

annelie-huskvarna, Manina

Den här träningsdagboken kommer att handla om mitt russto Manina. Hon är både inriden och inkörd, men de senaste åren har jag mest ridit henne. Men hon älskar att bli körd, för då får hon ju bara springa och springa.

Vi rider och tränar regelbundet för en tränare som heter Christina Drangel och hon kallar den ridningen hon lär ut för Integrerad ridning. Både jag och Manina tycker att det är väldigt roligt att träna för henne. Vi åker ca en gång i månaden till Linköping för att rida för henne.

Manina är dräktig med Ursus så min förhoppning är att jag ska kunna rida och träna med henne fram till januari/februari och därefter köra henne tills magen blir för stor. Hon ska föla i slutet på april/början på maj och det ska bli spännande att se vad det är för liten krabat där inne :)

Vi håller för närvarnade mest på med öppna och sluta i skritt och trav. Samlad och ökad galopp, kortning och längning i galoppen och det går ju lätt att börja i riktigt samlat och be henne länga, men det är lite svårare att samla ihop efter en ökning. Just nu rider vi i princip bara i skogen, då banann är frusen och stenhård och när den inte varit det så har den varit som en mindre sjö. Lyckos dem  som har ett ridhus inom skrittavstånd….

Annons:
annelie-huskvarna
2008-11-23 08:38
#1

Hon är f.-93 e.Herman 266 u.Corina 2710 och 129,5 cm Glad

annelie-huskvarna
2008-11-24 22:45
#2

Idag har jag och Manina varit ute i skogen och lufsat i det mysiga vädret med all snö. Det blev en ganska lugn runda med lite skritt, trav och galopp.

Funderade idag på om jag verkligen kommer kunna rida henne till februari som jag tänkt, magen börjar ju växa mer och mer nu och det går inte missta sig på att det är en liten fölis där inne. Men tiden får väl utvisa hur länge jag kan rida eller när jag får övergå helt till körningen.

Nu ser vi fram emot träningen i för Christina på måndag :)

Margita
2008-11-25 08:25
#3

Hej, skulle vara skoj att få se några bilder när du rider för Christina, du har kanske några du kan visa? Mvh Lena

annelie-huskvarna
2008-11-28 18:16
#4

# Tyvärr har jag faktiskt inga bilder från när jag rider för henne. Men kan försöka ta några när vi tränar på måndag. Det är bara minnet som ska fungera med Glad

Idag red jag ut en sväng med Manina i det upplyftande gråa, mörka vädret. Hon va jättepigg och öppna, sluta i trav och galopparbetet funkade kanon :) Hon är ju bara bäst!

annelie-huskvarna
2008-11-29 15:24
#5

Jag blir verkligen så lycklig när jag rider detta underbara sto! 

Idag gick öppnorna och slutorna ännu bättre än igår, hon bar sig bra om med mkt energi. Ja hon var pigg och glad hela ridturen, sådär så det nästan känns som att hon skulle orka hur långt som helst utan att bli trött.

Växlade till stång och kapson idag efter att ha ridit på tredelat tränsbett ett par gånger nu. Hon funkar kanon på båda, men när det gäller det samlande arbetet så upplever jag att stången fungerar lite bättre då hon kommer bak lite mer på sina bakben. Men tycker ändå det är bra att varva lite mellan dessa betslingar.

annelie-huskvarna
2008-11-30 07:47
#6

Fick precis reda på att det inte blir någon träning för Christina imorgon Rynkar på näsan 

Surt eftersom förra träningen oxå blev inställd för hon va magsjuk.

Nu är nästa träning den 15 december, hade egentligen tänkt skippa den men nu får jag väl åka iallafall…

Annons:
annelie-huskvarna
2008-12-28 18:04
#7

Red ut en sväng idag i det härliga vädret, ingen snö men solsken och rimfrost skapade ett vackert vinterlikt landskap. Det blev en lugn runda eftersom jag inte hunnit rida på en vecka. Hon va jättpigg när vi skulle galoppera en liten sträcka, men det e så skoj när hon sticker iväg som skjuten ur en kanon haha

Magen växer så det knakar nu, men hon verkar ändå pigg och glad när jag rider. Förhoppningsvis ska vi hämta hem sulkyn snart så jag kan köra henne lite med :)

Känner på magen ofta och hoppas kunna få känna små hovar mot handen, men än har jag inte kännt något. Jag kan känna att det rör sig därinne, men inga sparkar. Det dröjer väl lite till….

annelie-huskvarna
2009-07-07 08:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja nu har ju äntligen fölisen ploppat ut, närmare bestämt den 7 maj så nu har jag lite smått börjat sätta igång henne igen för att få tillbaka lite muskler. Det ser nämligen inte ut som att det finns några kvar…

Har ridit henne ca 5-6 gånger nu efter fölningen men kör bara korta pass på ca 15 min, då hon ju inte ridits på ca ett halvår. Men hon är lika kul att rida som alltid och Elvis är med och springer runt lite på banan under tiden. Kör just nu bara lite öppna och sluta i skritt och öppna i trav. Men om nån vecka kan jag nog börja med lite galoppfattningar :)

FridaMariedahl
2009-07-08 00:38
#9

#8 Vilken fin fölunge :)

annelie-huskvarna
2009-07-08 08:02
#10

Tack Glad

Upp till toppen
Annons: