Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 4004 ggr
amandahandersson
12/22/08, 3:52 PM

amandahandersson - Razmus Raid & Zolero

Jag hakar på trenden och kör med en "öppen" träningsdagbok här!

Mina russ tränas väl inte alltid tillsammans, men de får ändå dela träningsdagbok. Träningsplanerna för vintern ser även helt annorlunda ut, har lite olika mål med träningen om man säger så.

Razmus Raid, valack f. 06, Ostartad_
e. Raider, u. Nisans Nadia, ue. Niklas II_

Zolero, valack f. 99, rek. *2.15,4, 3.575:-_
e. Niklas II, u. Cazzandra, ue. Axel_

Annons:
amandahandersson
12/22/08, 4:00 PM
#1

**22 december 2008
**

Nu sätter vi äntligen igång vinterträningen efter en välförtjänt vila! Zolle har fått vila upp sig ordentligt efter en vågig (men på pappret bra) säsong, och Musse har växt massor och tappat tänder under oktober-november. Så "förvintern" har varit väldigt lugn!

Idag blir det bara ett lite kortare, lättare pass. Jag kör Musse och granntjejen Hanne rider Zolle för första gången. Musse är otroligt pigg (hallelujah…) och ångar på i sitt tempo mest hela tiden, Zolle tar det lite lugnare, dock utan att vara lat som han har tendens att vara för det mesta.

Vi lunkar ungefär 5 kilometer i alla fall, och både människor och hästar är nöjda efter körturen. Musse fick inga större "ryck" som han brukar få när hormonerna drar iväg, när han vilat längre än en vecka. Han skötte sig tvärtom kanonbra och blev bara rädd för en nedhuggen gran som låg i en snödriva ;) Sprang bra gjorde han också!

Har också funderat lite på hur jag ska lägga upp Musses träning nu. Så här har jag tänkt;
Januari - februari - Kondition och styrka.
Mars - april - Fortsatt kondition och styrka, lägger även in lite (några få) intervaller och börjar "exprimentera" med balanseringar.
Maj - juni - Lite mer intervaller och balans. Förberedelse för kval.
Sen är väl tanken att han ska kunna kvala i juni-juli.

Musse har en väldigt bra grund, han har ju tränat hela sommaren. Springer 1 mil utan att vara särskilt trött och jag har klockat honom på bra tider. Men nu kör vi så här och jag tror det blir bra :)

amandahandersson
12/25/08, 2:24 AM
#2

Funderar på när jag ska ut med Musse nästa gång! Var lite ont om tid idag, men det blir kanske imorgon eller övermorgon. Får se om jag orkar dra mig upp i tid imorgon (A) Nej men den här veckan blir förmodligen ett mjukstart med bara tre lättare pass! :)

amandahandersson
12/26/08, 2:23 PM
#3

26 december 2008

Idag har jag varit ute och kört Musse. Det blev ett lite hårdare pass den här gången, vi körde drygt 1 mil.

Musse var som vanligt pigg och allert, och sprang på jättefint. Han har lite problem med att bredda bak, men förhoppningsvis kommer det där av sig själv så småningom :) Sen lyckades stackaren halka till på hemvägen, men slog sig inte som tur var!
Han var inte alls särskilt trött efter passet även om han var svettig.

Ska ev. ut och köra imorgon, kör ett liknande pass då :) Men imorgon kör vi i något lugnare tempo, det känns som om han måste lära sig att man inte alltid behöver hålla tempo!

marika-J
12/27/08, 4:09 PM
#4

Jag vet att alla tränar sina ponnyer på olika sätt, men är endå lite nyfiken varför du kör honom så hårt?

amandahandersson
12/27/08, 5:14 PM
#5

#4, hårt och hårt… Musse har tränat sen slutet av maj, så en mils lunk är faktiskt ingenting som sliter ut honom särskilt mycket. Han har dessutom tagit det ganska lugnt i höst, körde honom 2 ggr veckan hela september, sen knappt någonting i oktober och ganska lite i november. Jag har just börjat köra igång nu! Det där var tredje passet i december. Så särskilt hårt tycker jag faktiskt inte att jag kör.

Han har alltid visat stark träningsvilja och tycker det är hysteriskt kul att träna. Alltid lika glad och positiv! Han har bara gjort ett dåligt träningspass - och det var när båda hans framtänder var lösa och "satt fast" i de nya tänderna och då hade han ont. Och jag ser ingen anledning till att hålla hästen borta från det som han tycker är kul?

Jag kör honom inte så ofta, 2-3 gånger i veckan, och när jag kör då lunkar jag ju bara på. Visst, vi drar väl på nån sträcka, men det är hästen själv som bestämmer när och i vilket tempo. Skulle aldrig köra slut eller göra en sån här fin häst illa, för han är verkligen grym!

amandahandersson
12/27/08, 5:15 PM
#6

Btw… Blev ingen träning idag, han fick ta det lungt efter gårdagens pass :) Det blir träning imorgon istället, då kör vi en mil igen!

Annons:
MagganS-B
12/28/08, 11:03 AM
#7

Såg att du tänkte börja balansera Musse nu redan…….vänta med det tills han går ner i tiderna, det är först då som du kanske behöver balansera honom, då ser du (eller någon annan kanske) vad han kan behöva…….dessutom kan det förstöra mer än göra nytta på en unghäst om det skulle bli fel!

amandahandersson
12/28/08, 6:35 PM
#8

#7, om du läser nogare ser du att jag börjar prata om balans framåt mars-april (det lutar nog mer mot april). Så nej, det är inte NU, du kanske läste lite fel.

MagganS-B
12/29/08, 3:13 PM
#9

# 8 Jag läste noga, och jag skrev "när han börjar gå ner i tiderna", då menar jag när han startat kanske 6-8 gånger, och det hinner han väl inte med så tidigt får vi hoppas……faktiskt är det fler och fler russ i dag som inte behöver särskilt mycket balans, antingen är russen bättre, eller också kör kuskarna bättre, nånting är det…..

amandahandersson
12/29/08, 4:11 PM
#10

#9, När jag menar börja exprimentera med balans menar jag främst att stoppa på en check, kolla lite vad för typ av check och längd på checken han behöver, och hur denna påverkar hästen.
Jag har kört Musse nog mycket för att veta att han lär behöva check (han ligger på som sjutton och det är svårt att hålla honom för en kusk - en check underlättar!). Sen har han ett sådant enormt tryck i baksteget, så framsteget blir lite för kort, så kanske en raymondcheck kommer göra nytta på honom. Nu när han går helt utan utrustning slår han ihop fram och bak, lätta gummiboots bak kan ju vara bra då så han inte slår sig! Han påminner en hel del om mitt andra russ Zolero, som också har betydligt mer tryck i baksteget mot för framsteget. Det som skiljer dom två åt är skallarna…
Observera att jag inte har provat någonting på Musse allting är bara allmäna tankegångar!

6-8 gånger kommer Musse förmodligen inte att starta som 3-åring ens. Jag siktar på att han ska avklara ungefär 4-5 starter.

amandahandersson
12/29/08, 4:19 PM
#11

**29 december 2008
**Idag var jag ut med Musse, dagen till ära var det 2 härliga plusgrader - härligt!
Vi körde en mil, och för att lugna Musse lite fick han skritta lite mer än vanligt. Det funkade bra, bortsett från när vi var på väg hem och jag smackade en gång och ponnyn hoppade en meter upp i luften och flöööög iväg, haha! Såg måttligt roligt ut faktiskt ;) Han är otroligt lyhörd och känslig för smackningar, frågan är hur det kommer funka på banan med en massa ljud från andra kuskar?

Hur som helst, Musse skötte sig bra och var som vanligt pigg och glad! :) Han är alltid så otroligt rolig att köra just för att han är så framåt, och verkligen gillar att träna. Det smittar av sig på tränaren om man säger så! Alla kuskar måste väl hålla med om det är riktigt roligt att köra en ponny som är pigg och engagerad?

Zolero har varit ute på två ridpass de senaste dagarna med sin skötare, Hanne :) Det går bra och han tycker det är roligt att strosa omkring under sadel. Ska börja köra honom lite smått i mitten av januari kanske, men jag tror ridträning gör honom gott då veterinären i somras sa att han skulle bli bättre av mer ryggmuskler. Så vi satsar på det i vinter!

Juliaolofsson
12/30/08, 12:26 PM
#12

Kul läsning! Ge Zolero en puss och kram från migTungan ute

amandahandersson
12/30/08, 4:39 PM
#13

30 december 2008

Ny dag - nytt träningspass! Idag körde jag Musse ungefär en mil som vanligt, och han var verkligen kanonfin idag :)
Idag tränade vi lite mer på konsten att ta det lungt, som brukar vara ett problem för denna unga man. Hans taktik brukar vara "börja snabbt, fortsätt snabbt, sluta snabbt" och som kusk är det väl mest bara att hålla i sig…
Hur som helst, idag började vi passet i myyyyyyyyycket lågt tempo och höll oss i något lugnare tempo än vanligt i stort sett hela passet, vilket faktiskt gick förvånadsvärt bra! Musse var verkligen med på noterna och var en mycket duktigt ponny! :)

Nu blir det vila imorgon och i övermorgon - nyårsafton och nyårsdagen! Nästa pass blir alltså 2 januari, på fredag. Men lite vila behöver Musse, nu när han tränat två dagar i rad!

Annons:
MagganS-B
12/30/08, 4:52 PM
#14

Kul att läsa om din träning! Det är jättesmart att lära honom att ta det lugnt och skritta, en ordentlig skritt ger också jättebra träning! Lycka till! Skall bli kul att följa honom!

Belindaa
12/30/08, 9:37 PM
#15

Håller verkligen med Maggan, #14, det ska bli grymt kul att följa Musse!

thilda-
12/31/08, 12:54 AM
#16

haha undra om det dära sitter i raider avkommor?
Börja snabbt - fortsätta snabbt - sluta snabbt ??
Luddan är precis så där med!! och stanna av skyr hon, varför ska man skritta? det är ju ingen träning ;) haha det är typiskt hennes "mening" :) hon är en riktig tränings narkoman, synd att hon visar inte samma vilja i loppen till 100%

amandahandersson
12/31/08, 3:55 PM
#17

#16, haha exakt, det måste vara någonting med Raider-avkommorna ;) Men jag tror inte det är så skonsamt för hästen i det långa loppet att köra på den taktiken faktiskt, hehe :) Vi får se hur Musse fungerar i lopp, han har inte varit in på banan ännu så… Men vi väntar med det tills slutet av januari eller februari tror jag! Känner jag Musse rätt blir det nog inga större problem, annat än att han kan få det lite svårt att ta det lungt ^^

amandahandersson
1/2/09, 4:36 PM
#18

Musse får tyvärr fortsatt vila på grund av att tränaren drabbats av influensa….

[Russ-park]
1/3/09, 9:34 AM
#19

Intressant läsning - lycka till ! bj

amandahandersson
1/6/09, 4:32 PM
#20

6 januari 2009

_Äntligen igång med träningen igen efter ett ofrivilligt träningsuppehåll! Influensa är inte att leka med… Har legat däckad enda sen nyårsafton! Men nu är vi igång igen! :)
_
Körde Musse uppe i skogen idag, den vanliga träningsvägen var så himla isig. Skogen erbjuder mycket fint träningsunderlag och även backar. Vissa är lite längre, men då inte allt för branta. Blir perfekt nu när vi ska börja träna backe lite försiktigt :)
Vi var ute ca. 1 timme och passet blev ungefär 1 mil långt. Juppe och Evert följde med halva passet, sen vände dom hem för Juppe pallade inte riktigt Musses tempo, hehe.
Musse var som vanligt mycket pigg och glad! :) Det märktes att han vilat en vecka, han låg på otroligt mycket.

Blir förmodligen ett pass imorgon också :) Sen börjar skolan, så då blir det till att köra både lördag och söndag.

Har färdigställt ett träningsschema under januari och februari för Musse och Zolle också. Tänker sätta igång med det nästa vecka, och målet med träningen under dessa tidiga månader är att båda två ska bygga upp en stadig grund, alltså mest konditions och styrketräning i form av långa lunkpass med några inslag av backträning. Zolle ska även ridtränas en del, han behöver ryggmuskler! Hans skötare Hanne ska rida honom en gång i veckan till att börja med, skönt med lite avlastning! :)

Annons:
amandahandersson
1/10/09, 4:21 PM
#21

10 januari 2009

Underbart väder ute idag - 2 ljuva plusgrader! Körde Musse en sväng i skogen, vet inte riktigt hur långa sträckorna är där, men vi var ute lite mer än en timme :)
Musse var precis som vanligt - jättefin! Han är verkligen fokuserad och tar i ordentligt. Musses favoritdel av dagens träningspass var lätt när man fick sträcka ut några 100 meter - han drog ner skallen (han springer med lågt huvud och ligger på som sjutton) och tog i som bara den, och gasade glatt på ordentligt. Han blev lite besviken när jag höll in honom igen, han vill ju springa längre! Men han var mycket fin och jag är jättenöjd :)

Imorgon blir det nytt träningspass, och förhoppningsvis är han lika taggad då med :)

amandahandersson
1/11/09, 2:40 PM
#22

11 januari 2009

Lika skönt väder ute idag, 2 plusgrader och sol! Helt ljuvligt! :)

Idag körde jag Musse lite längre än vanligt, men då höll vi ett genomsnlttligt lägre tempo än vanligt. Musse var lika fokuserad som igår, och tog det faktiskt lugnt :) Kanske passet igår satt kvar lite, hehe?
Även fast vi tog det ganska lugnt tempomässigt så var han pigg och glad som vanligt :) Alltid lika roligt att köra Musse!

Imorgon kommer förhoppningsvis hovslagaren, dags att verka. På tisdag blir mest troligen nästa pass, men om något förhinder inträffar så blir det tordag.

amandahandersson
1/17/09, 8:39 PM
#23

17 januari 2009

En ordentlig köldknäpp med temperaturen under -20° har gjort det lite svårt at träna i veckan… Men idag har det bara vart -8° så då kom vi äntligen ut:)

Jag körde Musse uppe i skogen igen. Han var extremt pigg och vägrade ta det lugnt… Han var ganska så hyper och sprang ganska så fort mest hela tiden… Han som blivit så duktig på att hålla sig lite lugn när jag vill det! Men men, vad säger man - småbarn! ;)

Vi var ute ungefär en timme, och det blev ändå ett bra och ordentligt träningspass!

Imorgon ska vi ut igen, och förhoppningsvis blir det några pass i veckan nästa vecka. Om nu min skola tillåter det, för mina lärare verkar älska att ge mig plugg just nu… :S

Zolero blev lite för mycket verkad i veckan när han skulle skos i onsdags och eftersom han är ganska känslig så får han vila till nästa helg.

amandahandersson
1/18/09, 4:10 PM
#24

18 januari 2009

Ny dag, nytt pass! Musse verkade ha sprungit ganska mycket av engergin av sig igår, idag var han betydligt lugnare, och till och med ovanligt lugn för att vara Musse!

Vi körde ett långt pass idag, var ute 1 timme och 1 kvart. Vi höll ganska lugnt tempo för det mesta, ökade dock lite då och då för att det skulle bli lite roligare :)

Musse var duktig som vanligt, dock tyckte han några "band" runt träd som markerade skoterleder var livsfarliga :P

Nu ska Musse få vila till torsdag, han är nog ganska mör efter dom här två passen :)

amandahandersson
1/21/09, 5:20 PM
#25

21 januari 2009

Slutade efter lunch idag på skolan, så jag passade på att ta ut min ädla springare Musse på ett pass :)

Hade tänkt köra lite kortare och lättare än vanligt - ett vanlig pass ligger på en mil och jag hade tänkt mig kring 6-7 kilometer + att vi skulle hålla nere tempot. Men det har snöat hela dagen så det låg 1 decimeter snö över backen så ja, det blev ett riktigt styrkepass för Musse som var lika svettig som efter milspassen, haha :)

Musse tyckte det var lite tungt i snön, men var superduktig ändå och gjorde verkligen sitt bästa och tog i. Han är en häst som alltid gör sitt bästa - hoppas han får den egenskapen på travbanan också för det är en mycket bra egenskap hos en tävlingshäst! :)

Hade tänkt köra imorgon, men skippar nog det och kör lördag och söndag istället :)

Även Zolle fick komma ut en sväng idag. Hans skötare Hanne red en kortare sväng och det gick bra, även fast Zolle var tjurig… Typiskt Zolle, han blir så när han vilat för länge!!!! Nu till helgen ska han få sitt första körpass sen senaste tävlingen (som var typ i slutet av oktober, hehe) till helgen. Dags att sätta igång innan surgubben surar ihop helt :)

amandahandersson
1/25/09, 5:40 PM
#26

24 januari

Igår (skriver idag eftersom jag inte hann igår) körde jag både Musse och Zolle. Musse gick på som vanligt, lite kortare än vanligt (ca. 7-8 km) och vi höll måttligt lugnt tempo. Musse var pigg och lyhörd som vanligt och skötte sig kanon, tog det till och med lite lugn när jag bad honom, hehe :)

Zolle fick årets första körpass. Körde bara ut honom en kort sväng på 5 kilometer, och han lunkade på bra. Det är en sån otrolig skillnad på Musse och Zolle, Musse är ju mer den typen som man måste hålla för att han ska iaf hålla sig liiite lugn, och Zolle måste man driva på ganska ordentligt för att han ska hålla hyfsat lunktempo. Men idag var det bara meningen att han skulle få komma ut och röra sig lite för vagn, och det gick bra :) Det märkets att han tyckte det var roligt och han sprang på jättefint på hemvägen (ovanligt nog, haha!).

amandahandersson
1/25/09, 5:50 PM
#27

25 januari

Pga. lite strul hann jag bara ut med Musse idag, men det är ju alltid något!

Körde honom efter vägen, det blev ett pass på ungefär 8 kilometer i slutändan. För skojs skull klockar jag honom över 1000 m, där han ändå brukar sträcka ut, och han travade på en väldigt bra - eller vad iaf jag tycker vad en mycket bra, tid. Han är ju långt ifrån färdigutvecklad om man säger så, finns några små detaljer att slipa på när han springer fort men det tar vi senare! Ingenting att jäkta med, när han går fort nu får han bara göra det för att han tycker det är så sjukt roligt :)

Jag har några helvetes veckor framför mig i skolan nu, får väl sikta in mig på att träna på helgerna och ev. nån veckodag då och då när det finns tid… Varför måste allting komma på en gång på skolan!?

Annons:
amandahandersson
1/27/09, 9:17 PM
#28

27 januari

Trots att jag legat hemma med huvudvärk, halsont och ett ton plugg idag, blev jag sjukt sugen på en ridtur när jag var i stallet för att mocka. Sagt och gjort, Zolle fick offra sig :)

Red ut Zolle barbacka en "liten sväng" som till slut blev ett 40 minuters pass med både skritt, trav och galopp :) Det var hur härligt som helst! Var jättelänge sen jag red och det är inte mycket som slår galopp barbacka på vintern!
Zolle var riktigt pigg och tyckte det var skitkul!

Blir fler sånna här pass för vår del, bra för Zolle som behöver ridträning och även bra för mig, för det är väldigt enkelt att bara ta in hästen i stallet, stoppa på ett träns och åka ut :)

amandahandersson
1/28/09, 10:26 PM
#29

28 januari

Det blev ytterligare ett ridpass för Zolle idag, tyckte det var så sjukt roligt igår så :)

Idag var vi ute lite längre än igår, 1 timme blev vi ute. Otroligt skönt var det :) Vi körde alla gångarter - skritt, trav och galopp, mest skritt varvat med trav titt som tätt. Det märks att Zolle haft en ordeeeeentlig vintervila, för hans kondis är verkligen inte bra, haha! Aja, vi har ju några månder på oss att få upp den innan det är dags att starta :) Och jag tror att hans ovanligt långa vila bara gjort honom gott, och det kommer visa sig senare i sommar!

Imorgon kanske Musse får sig ett pass, vi får se hur jag ligger till med plugget :)

amandahandersson
2/1/09, 4:30 PM
#30

31 januari - 1 februari

I helgen har Musse tränat båda dagarna, och han har varit ganska loj tycker jag… Igår (lördag) ägnade han mest tid åt att ligga på som bara fan och slita armarna av mig, och idag travade han inte riktigt helt 100%-igt. Kan vara växtvärk eller något sådant, för han betedde sig på exakt samma sätt i höstas när han växte. Eller ja, då betedde han sig ännu värre, så det är något mildare symptom denna gång, haha! ;)
Båda passen har i alla fall varit drygt 1 mil lång och i tanke på att Musse inte haft sina bättre dagar tog vi det mest lugnt.

Idag red jag ut Zolle en sväng, hann inte köra pga. att jag ska bort om bara en liten stund (kom nyss in från stallet nu…). Vi var ute i en timme och galopperade en hel del - det är så sjukt roligt! :)

I veckan vet jag inte hur det ser ut med tiden för träning på vardagarna… Imorgon är jag iof helt ledig,  men då har jag ett fett historieprov till på tisdag att plugga på som jag inte kan särskilt mycket om……

amandahandersson
2/2/09, 9:43 PM
#31

2 februari

Det blev en liten tur idag i alla fall :) Red ut Zolle våran vanliga "lilla" runda, som är drygt 6 kilometer lång. Idag tog det drygt 45 minuter, vi skrittade inte lika mycket som vi gjort tidigare och det drar ju ner lite på tiden. Zolle har börjat komma igång nu känns det som, känns mjukare och smidigare för varje pass som går :)

Borde kanske köra Zolle lite mer, i tanke på att jag nästsan bara rider honom nu… Men han behöver ju ryggmuskler och jag behöver ha lite kul, så våra mysiga ridturer gör nog bara gott :) Det får nog bli så att jag kör honom mest på helgerna då det finns mer tid, och rider på vardagarna. Fast det lär bli mest ridträning överhuvudtaget nu i februari, för ryggmusklernas skull.

Hinner inte träna någonting varken tisdag eller onsdag nu, men på torsdag kommer Musse förmodligen komma ut en sväng :) Får se om han är på bättre humör då än vad han var i helgen! Eller ja, hans humör var det väl inget fel på, han var lika mysig som vanligt, men om han tänker trava bättre och inte ligga på som en gris ;) Växtvärken kanske gått över, om det nu var det…

amandahandersson
2/5/09, 11:37 PM
#32

Tyvärr kan det bli så att mina kära russin måste vila hela helgen.. Jag har nämligen drabbats av en allvarlig infektion, ligger däckad hemma och kan knappt gå….

amandahandersson
2/14/09, 1:17 AM
#33

Nu går jag seriöst i taket!

Vi har haft ÖVER -20° hela veckan. Läge för hästkörning? Nja…….

Snart två veckors vila för mina pållar, MYCKET MYCKET MYCKET illa! Dom får stå ut med riktig intensivträning sen, i alla fall Zolle så han kommer igång ordentligt.

Sånt här gör mig riktigt galen, ni anar inte hur frustrerad jag är!

amandahandersson
2/19/09, 3:37 PM
#34

Nu har mina hästar vilat 2 och 1/2 vecka pga kylan… Igår och i förrgår hade vi -27° , idag har det dock blivit lite varmare, bara -15°… Snacka om att träningen kommit av sig :S

Aja, snart sportlov och då blir det hårdträning! Sen får jag satsa på ett intensivt mars, så hästarna kommer igång ordentligt. Eller i alla fall Zolle, för Musse har ju varit igång ett tag.

Planerad årsdebut (och debut för Musses del) är ju juli, så än har vi tid på oss!

Btw, så mättes Musse idag, och han var 1.25 m :)

Annons:
amandahandersson
2/22/09, 1:07 PM
#35

21 februari

Äntligen igång - igen! Den här vintern har inte varit på min sida känns det som, flera viloperioder som stört träningen… Men det här får bli den sista hoppas jag!

Både Musse och Zolle kördes igår. Jag körde Musse först, vi drog på 1,2 mil och Musse var som vanligt pigg och glad :) Däremot låg han på ovanligt mycket och började galoppera väldigt mycket i slutet av passet, och anledningen hittade jag senare!!! Bröstan hade gått sönder, han hade ingen som helst draghjälp av den…. Och Musse behöver mycket draghjälp av bröstan, för han springer på det sättet. Men han försökte ändå, och var jätteduktig! Mycket nöjd med passet! :)

Zolle fick gå med Juppe, och jag satt och skämtade med syrran att Zolle förmodligen blir startklar i oktober någon gång i tanke på hur fort han gick ;) Juppe, 99 cm, sprang lätt om Zolle, och höll igång hela träningspasset, haha! Zolle den tjockisen lunkade mest på i sitt egna (söliga) tempo… Hmprf… ;) På slutet ökade han dock också, och då gick han kanonfint!

När det gäller Zolle brukar det ta några veckor innan han "kommer igång". Innan det är han slö som jag vet inte vad och går lika fort som en 5.00-häst, typ. Men men, han kommer igång han med! :)

Idag är det träning för båda pållarna som gäller! :) Härligt att vara igång igen!

amandahandersson
2/23/09, 5:22 PM
#36

22 februari

Igår körde jag Musse. Blev ett ganska långt pass på 1,5 mil i snöstormen! Hade tänkt köra Zolle med, men plugg + olidig ryggvärk + firande av min lillasyster som fyllde 9 år + senare myskväll med pojkvännen satte stopp för det.

Imorgon slutar jag tidigt och då kör jag nog Zolle en sväng om min rygg är bättre! Just nu gör det så förbannat ont…

amandahandersson
2/24/09, 9:06 PM
#37

24 februari

Idag har jag haft en effektiv stalldag, då jag slutade skolan efter lunch.

Började med att köra Zolle. Det är verkligen skillnad mellan honom och Musse - Musse är så mycket snabbare och piggare, hehe. Men Zolle lunkade på bra i ca 7 kilometer, med en några skittpauser. Han var positiv och lyhörd (för att vara Zolle då) och skötte sig jättebra :) Känns som om han börjar bli lite mer på G nu, några pass till sen är han igång på riktigt!

Körde Musse sen. Idag hade en han en sån där underbar dag, då man inte kan göra annat än att sitta och njuta och flina lite bakom honom. Han var helt magiskt, allting bara stämde och han flöt på så himla bra! Jag tänkte ta det lite lugnare och bara låta honom lufsa på idag, eftersom han ska träna imorgon också, så det var bara finåkning för mig idag. Musse var mycket koncentrerad och lugn - men ändå pigg och glad som vanligt :) Musse när han är som bäst, som sagt!
Lunkade ca. 1,2 mil och passet på 40 minuter (inkl igång- och avskrittning).

Imorgon har Zolles skötare honom, så hon rider nog Zolle en sväng, sen ska jag köra Musse om vädret tillåter :)

amandahandersson
2/25/09, 7:17 PM
#38

25 februari

Jättehärligt väder idag, 0°-igt och soligt! :) Sånt gillar vi!

Körde Musse idag, han fick ca. 1,4 mil idag och var jättefin. Pigg och lyhörd som vanligt, låg på och var på hugget. Jag älskar att köra den här hästen!

Jag hann åka från stallet innan Zolles skötare kom, skulle tro att hon red ut honom en sväng :)

Imorgon ska jag mest troligen köra Zolle, om nu inte min höft dödar mig eller så.

amandahandersson
3/1/09, 2:32 PM
#39

28 februari

(hann inte skriva igår, skriver idag!)

Körde ett ordentligt långpass med Musse på nästan 2 mil. Vi höll ett stadigt jämnt tempo hela vägen med några små (ofrivilliga för Musses del) skrittpauser. Musse var pigg och glad hela vägen, och var inte särskilt trött efter turen, men han får ändå vila idag för 2 mil är ändå en bit och han måste vila upp sig :)

Körde även Zolle, han gick ungefär 8 kilometer men fick lite extra träning i form av att vi tolkade med ett tefat bakom vagnen - skitroligt tyckte jag och syrran! Zolle gick på fint (dock söligt motför Musse, hehe), men har ändå börjat öka takten lite motför första passen. Men han var duktig och tyckte  det var roligt ! :)

amandahandersson
3/1/09, 2:35 PM
#40

Nu har jag en veckas härligt lov framför mig, och har en hel del hästträning på schemat.

Målet är att både Musse och Zolle ska få gå 4-5 pass var. Jag hinner ju mest "bara" träna ca. 3 gånger veckan när det är skola - bara att passa på nu när det är lov!

Idag har Musse vila (läs ovanstående inlägg), men ev. ska Zolle ut. Jag och syrran har i alla fall planerat ett tolkpass bakom shettisen Juppe, förmodligen får Zolle också gå eller så rider jag ut honom en sväng.

Imorgon börjar den officiella lovveckan - ev. träning för både Musse och Zolle då!

Lite tråkigt är att det har blivit kallare… Vi har haft mycket skönt väder med sol och några ynka minusgrader hela veckan - nu är det -12° ute….. Jag vill ha det betydligt varmare, tack!

amandahandersson
3/4/09, 3:48 PM
#41

Slarv med uppdateringen här!

Men vi har tränat på, både Musse och Zolle har tränat måndag och tisdag. Idag är det vila som gäller. Tanken är att de ska ju gå 5 pass den här veckan, de har avklarat 2 stycken och 4 dagar återstår efter den här, så det kommer bli ytterligare en vilodag för dem :)

Kan ju också rapportera att båda två känts fina i passen, Zolle blir lite piggare för varje pass och Musse är som vanligt pigg och glad :)

Även fast det är vila idag funderar jag på att rida ut Zolle en sväng, är 0°-igt och sol så… Fast har ingen skjuts till stallet och jag är för lat för att promenixa dit (4 km) :P Fast min mor bör komma hem om ca. 40 min, så då är det löst :)

Annons:
amandahandersson
3/13/09, 10:24 AM
#42

Oj vad slarvig jag är på att skriva ;o

Hur som helst, hela lovet gick hästarna 5 gånger veckan. En mycket positiv vecka för båda mina herrar tycker jag :)
Under lovet började jag även med Musses nya foderstat - mer kraftfoder! Zolle får inte börja riktigt än, han är för fet….. ;)

Igår körde jag Musse, han var finfin :) Vi lunkade bara ut 1,2 mil, gick problemfritt! Känns som om lovets träning verkligen gett en hel del, attans vad han drog ut steget!

Idag hade jag tänkt köra Zolle, 0°-igt ute :)

På söndag funderar jag på att ta in Musse till banan för första gången! :) Men problemet är att hästsläpet är fullt av hö efter senaste "hämtningen" och frågan är om jag och syster orkar tömma allt till på söndag (A)

amandahandersson
4/26/09, 8:22 PM
#43

Oj jag har visst slutat skriva här! Men kan ju iaf skriva hur träningen går :)

Musse är riktigt grym om jag får säga det själv, han slår Zolero med (många) hästlängder ;) Han har varit in på banan och senast idag körde jag Musses livs första rätvarv, tiden blev riktigt riktigt fin! Och då gick han ju inte riktigt full fart, var ju så mycket att kolla på sen var första kurvan lite knepig också. Första gången han går i en doserad kurva - klart det är svårt!

Målet var väl att kvala Musse i början av juli, men han klarar ett kval imorgon. Jag tycker han sköter sig så pass bra på banan och han skulle klarat en kvaltid i juni förra året.

Zolle ligger efter med träningen, men vi tränar på… Har helt enkelt inte haft samma intresse för honom, Musse har varit lite roligare och då har det tyvärr blivit så. Men som sagt - vi tränar på! Zolle känns skitfin i traven, har tagit bort alla skydd så han går helt "naken" ;) Vi ska börja köra intervaller under maj och sen kanske han kan starta i början av juni, är han inte färdig då väntar vi en månad till :)

Upp till toppen
Annons: