Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 4046 ggr
mallan-nog
12/21/08, 8:26 PM

mallan-nog - Tejas Monita & Montró

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom mina damer nästan ständigt tränar tillsammans får de även dela träningsdagbok, blir lättare så!

Tejas Monita blir nu 13 år och är e. Drämprinsen 460 u. Tejas Monela ue. Komet 338. rek. trav1.50,0 monté 1.50,6.

Montró blir 4 år och är e. Trojka Viking 440 u. Tejas Monita ue. Drömprinsen 460. rek trav 2.13,9

bild: Mamma med dotter och dotter med mamma!Skrattande

Annons:
mallan-nog
12/21/08, 8:37 PM
#1

19 dec.

Hästarna ska precis sättas igång nu igen efter en välförtjänt vila. Vilan blev något länge än beräknat men vad gör man, nu är vi igång iallafall! Körde Montró och hade syrrans nya russin med på släp, pojkvännen fick följa med för att hålla i henna. Själv hade jag fullt upp med en väldigt pigg liten Montró som tyckte att det var hur tråkigt som helst att inte få springa fort. Lilla Fanny hängde knappt med trots att jag höll Tro allt som gick. Tro bara sänkte rumpan krökte in nacken och pina på, hon gick visserligen jättesnyggt i form men men… eftersom vi bara skulle ta en´lugn tur så vände vi efter ca 10 minyters jogg och skulle tillbaka, då kan ni gissa om hon blev sur lilla Tro och plötsligt släppte draget i tömmarna, - fy för att köra hemmåt, man nästan såg hur Tro gick och muttrade, grinig hela vägen hem. Fanny verkade tycka att det var helt okej att vända hem. Under tiden vi spände från gav Tro Fanny en sur blick att: - kan du inte springa fort, får du inte följa med! Men så snart de kom ut i hagen igen glömdes allt!

Monita vilar ett tag till, men under vilda protester från hennes sida. Hon äter medicin just nu, men ska snart få sätta igång igen!

Teja-Bea
12/22/08, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och så en linslus där på sidan! Flört

Jag bjuder på en Mor och dotter-bild

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

mallan-nog
12/22/08, 10:40 AM
#3

ja! det var antingen du eller lovisa med på varenda kort peter tagit när båda tjejerna stod tillsammans!

mallan-nog
12/28/08, 10:59 PM
#4

25 dec

Körde Montró en liten sväng tillsammans med pojkvännen. Hon var pigg och glad och låg på som vanligt, körde lite drygt 5 km. Fick låna "Tottas" bjällror och tomteluva. Såg precis ut som totta gjorde i samma utrustning året innan! dom blir bara mer å mer lika hela tiden! På hemvägen mötte vi mamma och pappa som var ute på promenad stannade och å pratade lite, trots Tros protester, hon stod stilla, men hela tiden trampande på stället!

28 dec

Red Totta och Peter (pojkvännen) körde Lasse (varmblodet). Första jobbet för Totten som var överladdad och hoppade jämnfota första 5 min. Blev lite hårdare än planerat pga Totta VÄGRA skritta, HAde tänkt att jogga och skitta en tur på ca 7-8km, vilket inte hade varit så jobbigt om fröken kunde lyssna lite! Lasse var oxå jättepigg, han är ju i full tävlingskondition så han tyckte det var lite löjligt att ta det så lungt… men men… De e bara å träna på. Ska köra en tur med Tro igen imorgon.

mallan-nog
12/30/08, 12:02 AM
#5

29 dec

Körde Montró en liten sväng idag.. var ute och joggade i ca 5 km. Pigg å glad hela tiden, inte så mycket att säga… Körde lilla Hia en sväng sen tillsammans med Umil, gick hur bra som helst! Lilla Flisan fick även pröva gå en liten tur med träns på.

mallan-nog
1/1/09, 11:04 PM
#6

30 dec

Körde Monita en sväng tillsammans med Primona och Fanny. Båda var som vanligt laddade och jättepigga. Totta blir halv-vild när hon tränar ihop med Primona och jag var rätt lycklig över att Peter satt med i vagnen, ett antal gånger fick han ta över tömmarna pga att jag fick kramp i armarna av att hålla en överladdad Tott som ville hålla ett betydligt högre tempo än vad hennes matte och kondition ville.

1 jan

I dag körde jag Monita igen och Peter körde Montró. Satte på Monita ett skarpare bett och tryckte öronen fulla med bomull med förhoppningar om en lite lugnare tur. Lite lugnare blev det men fortfarande med ett rejält tag i tömmarna. Monita tuffade på och lilla Montró jogga snällt bakom. Men vid en raksträcka tyckte även Tro att nu var det dags att öka tempot och längde steget för att öka farten & Totta var inte sen att haka på! Efter att ha fått sträcka ut en liten bit lugnade Tro ner sig medans Totta bara blev ännu piggare! Sista biten hem gick iaf i lugnt tempo… inte för att de var så trötta, mest för att ingen utav dem vill sluta träna…

Imorgon blir det kanske en liten lugn ridtur för Montró.

Annons:
mallan-nog
1/3/09, 12:08 AM
#7

2 jan

Idag fick både Monita och Montró vila… Lovisa kunde inte komma ut för att rida så vi tar det imorgon istället. Körde en liten tur med shettisarna istället.. Hia var super-pigg och pina på i bra tempo till en början, men på vägen hem blev han akut jättetrött och farten tog helt slut. Slutade med att jag fick hoppa ur och gå brevid honom. Montró & Flisan (Fanny LEAF) stod ihagen och surade över att de inte fick göra något. Flisan står ofta vid grinden och tittar med stora ögon efter vagnen när de andra hästarna drar den. Det är en spännande sak som bästisen Montró säger är jätterolig att ha bakom sig för då får man springa!

mallan-nog
1/3/09, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

3 jan

I dag så fick nästan hela gänget träna. Först ut var Montró, Umil och Flisan. Lovisa red Montró, för första gången med sadel. Det gick alldeles utmärkt! Hon var pigg och glad och verkade inte bry sig det minsta om att hon hade någon på ryggen. Jag och Fanny körde Umil och hade med Flisan på släp. Flisan fick prova ha på sig både träns och sele. Hon reagerade inte när fanny lade på selen och bettet kunde vi inte få dit tillräckligt snabbt, hon har redan lärt sig att när man tar bettet får man godis! Flisan skötte sig även hon alldeles utmärkt på släp… efter att hon bockat av sig. Det var ganska kallt ute och hade snöat rejält under natten och att det var så otroligt kul att följa med de "stora" ponnyerna ut gjorde att Flisan inte visste var hon skulle göra av all energi så första 15 min studsade hon mest fram!

Sedan var det Monita & Primonas tur. De tog en lite lugnare tur för en gångs skull… Vi red mycket i snön och pulsa och in i skogen.

Montró och Lovisa

mallan-nog
1/3/09, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Flisan och Fanny

palomia
1/4/09, 3:46 PM
#10

Undrar om jag får använda era bilder på Flisan på min hemsida?Glad

mallan-nog
1/4/09, 7:30 PM
#11

jadå det går bra!

mallan-nog
1/8/09, 9:03 PM
#12

6 jan

Har missat å skriva lite igen. I tisdags hade äntligen den värsta kylan gett sig, var nu bara någon minus men blåste rätt rejält. Jag och Lovisa stack ut en sväng med små-tjejerna (Montró & Jarita) Jag körde Tro och Lovisa red Jarre. De pina på som vanligt i lagom tempo. Jarre är så rolig när hon blir riden. Det syns på henne hur hon älskar att ha någon på ryggen istället för i vagnen.

Har haft två långa och jobbiga dagar i skolan nu, men ska försöka träna dem nu i helgen. nästa vecka blir lugn igen, går bara måndag och em på torsdag! Bra schema tycker jag! Skrattande

Tusen
1/9/09, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Och stackars Flisan fick inte följa med.Gråter Hon var jätteargSkrikandes och stog och skrek i hagen efter de andra då de lämnade stallbacken.

![](C:\Documents and Settings\Nogerius\Mina dokument\Mina bilder\Fanny LEAF\Var tog kompisarna vägen.jpg)

Annons:
mallan-nog
1/16/09, 4:17 PM
#14

16 jan

Nu har jag missat å skriva på ett tag igen… Tjejerna tränar på för fullt. Var ute med båda två idag. Montró gick en sväng på 8-9km, hon var som vanligt pigg och glad, tyvärr har hon nu börjat ömma lite, så det blir till att ringa hovis så hon får på sig lite skor. Hon travar på i ett bra tempo och har blivit mer säker i traven. Hon gör precis som morsan gjorde när hon var ung, hon ökar inte tempot på benen så mycket utan bara länger, så hon älgar på med 7-mila kliv!

Körde Monita sen också, hon har tydligt visat att hon tycker att hennes vila i år var alldeles för lång. Körde själv och fick ändå ha bomull i öronen på henne, något jag ALDRIG har haft hemma förrut. Men hon har haft det nu senaste två veckorna eftersom hon är halvt galen. Ligger på som en iller hela tiden och nu när vägarna frusit igen har jag ingen lust att låta henne springa på heller, utan hon fick gå en längre joggingtur istället på lite drygt en mil. Tänk, jag som trodde att hon skulle bli lugnare med åren, men hon blir ju bara piggrare och piggare hela tiden!

[Grabbarna-A]
1/16/09, 4:27 PM
#15

#14 Ha ha, den där tanken att dom skulle lugna sig med åren gav jag upp för flera år sedan Flört. När Madicken var 20 år så trodde dom andra i stallet att hon inte var mer än 9 år ungefär…

Teja-Bea
1/16/09, 6:36 PM
#16

Mallan, du minns väl Bonnie! Som vid 30 års ålder fortfarande var halvgalen när hon kom ut! haha

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

mallan-nog
1/18/09, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 jodå, visst kommer jag ihåg Bonnie, men man kan ju alltid hoppas!

17 jan

Var på banan och red snabbjobb med varmblodet och en kompis häst, så det blev bara Monita som hann ut idag. Peter körde henne och jag red Primona åt Fanny som just nu är i London med pojkvännen på liten mini-semester. Tjejerna fick jogga på en hyfsat tempo en tur på dryga milen. Totta var som vanligt pigg och låg på, men var dock något lugnare eftersom hon sprungit av sig en del dagen innan. Båda tjejerna kändes bra, pigg & glada.

18 jan

Idag har jag och mamma varit jätte-effektiva. Först körde vi gammel Mille med Hia och Flisan på släp. Hia tyckte det var jättetråkigt att gå på släp, så han hängde mest i grimskaftet hela tiden. Flisan, som däremot tyckte att det var jättekul å få springa blev då ganska sur på Hia som bromsade, så hon backade bak till honom bet honom i halsen och sparkade sen efter honom för att han skulle öka tempot, vilket fungerade ett litet tag. Mot slutet av rundan hade även jag & mamma tröttnat på honom, så jag hoppade ur och jagade fram Hia å då blev de fart under fötterna!!! & Flisan såg väldigt nöjd ut!

Därefter körde jag en tur med Montró och mamma satt med i vagnenl. Tro som har varit ömfotad fick låna tottas "jympadojjor" och de funka rätt okej. Lite ovant bara. Hon pina på bra men eftersom det blev ganska tungt å dra blev hon rätt trött mot slutet.

Efter Montró fortsatte vi med Primona & Monita. Jag red Primona & mamma körde totta. Totta höll sig hyfsat lugn, ända tills de fick öka tempot i en uppförsbacke, då var det kört. Då blev hon precis lika pigg som i fredags och gjorde allt för att få springa på igen. Primona travade på riktigt bra hon oxå, men som alltid är hon något mer lugn och sansad till skillnad mot sin syster.

mallan-nog
1/21/09, 10:35 PM
#18

21 jan

Körde totta en sväng idag, var ute ca 30 min och jogga nästan hela tiden, med några få ökningar. Meningen var att Montró skulle få följa med på släp. Men eftersom hon fortfarande inte hade några skor på sig och broddarna inte var i skruvade i "jympadojjorna" så halka hon runt bara på gårdsplanen så hon fick stanna hemma. Montro blev jätteledsen och undertiden hon väntade på mamma stod hon lös på gården och när totta började gå framåt gick Montró snällt efter, lös… så mamma fick springa å hämta henne.. hon ville med å springa!

mallan-nog
1/26/09, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

23 jan

Idag så fick Montró nya skoisar på fötterna. Hon bråkade lite som vanligt men till slut satt de där de skulle. Jag & Fanny körde Totta en sväng på ca 9-10 km med Primona. Totta var som vanligt jättepigg.

24 jan

I dag fick peter köra Tro och jag körde Lasse  (varmblodet), hade gått på stan och köpt lite nya sportkläder så vi han bara ut en runda. Montro luffsade på brevid Lasse som var jättepigg och mest hoppade jämfota fram. Körde ca 7 km ihop i lungt tempo och sen fortsatte jag och Lasse ca 1,5 mil till.

25 jan

Idag körde mamma Totta, jag Montó och Fanny red Primona. Stack ut på en lite längre tur. Totta var som vanligt överladdad och låg på rätt bra hela tiden. Eftersom vi körde på många smala vägar fick Tro gå mycket i rygg på Totta och där verkade hon trivas rätt bra. Hon tuffade på så fort som ryggen tillät i sitt vanliga lunkande. Ökade på några gånger och de sprang på riktigt bra.

(foto Lovisa Backman, Tejas Primona)

mallan-nog
2/1/09, 5:25 PM
#20

27 jan

Idag så red jag min lilla montró för första gången! Fanny & Lovisa har ridit henne lite tidigare, men nu var det första gången för mig! Hon e ju bara SÅÅ COOL! Var ute i ca 7-8 km men varvade med att hoppa av och sitta i vagnen med mamma som körde Primona, så att tro fick vila ryggen då & då. Montró pinade på som vanligt och vi testade att göra några små ökningar nån gång och hon bara längde steget och drog på. Provade även rida lite i form och hon e ju otrolig. Hon höjer ryggen, kröker in nacken, sänker huvudet och trampar under sig, rejält, som om hon inte gjort annat. Och vilken kraft i steget det blev! Hon har ju så himla lätt för sig med allt!

Mamma körde Totta tillsamans med mig och Lasse. Lasse var jättepigg och lite sur över att vi tog det så lugnt (bara en mil), så han fick arbeta i form och gå lite kort galopp för att få jobba lite mer. När vi skulle jogga blev det docj mest tölt eller passgång från honom (som han gör när han inte riktigt orkar hålla ihop formen i trav). Totta höll sig hyfsat lugn trots Lasses studsande.

31 jan

I dag så red jag Monita & Peter körde Montró. Tro luffsa som vanligt på och Monita hopppade mest jämnfota…*suck* Red henne med halsförlängare för att försöka få henne sänka huvudet och arbeta med med ryggen och visst det gör hon, men sen drar hon in huvudet för mycket tar bettet och drar iväg med sju-mila kliv. Lite väl mkt energi i henne just nu. Red även varmblodet en sväng sen. Red 2 intervaller på rakbanan och joggade sen en tur på nästan 3 mil. Kändes lite i benen när jag hoppade av sen.Rider dessutom med extra korta läder på honom för att träna benmusklerna, och när han ligger på som en räv konstant blir det inte direkt lättare. Efter ca 2,5 mil lugnade han iaf ner sig så att jag kunde släppa efter något på tyglarna och få honom gå i en lägre form.

1 feb

Idag körde jag tro, Peter körde Monita & fanny red Primona. Tog en sväng på ca milen… Alla travade på bra, monita stack med peter några gånger när hon tyckte att det gick för långsamt. Stackars Montró blir jätteledsen när de stora tjejerna springer ifrån henne. Monoita & Primona accelererar tempot betydligt fortare än vad montró klarar av och hon hamnar då på efterkälken och börjar galoppera. När de väntade in henne & ökade tempot i hennes takt så springer hon på riktigt bra & är hyfsat säker i traven.

Annons:
mallan-nog
2/6/09, 10:45 PM
#21

5 feb

Idag red jag montró igen! Hon är verkligen så himla häftig! Jättepigg, glad och framåt! Peter fick köra totta och hon låg som vanligt på så att han efter halva rundan börjar gnälla om att det gör ont i händerna. Även den här gången växlade jag med att ha montró på släp & rida. Hon verkar tycka att det är riktigt kul att bli riden.

6 feb

Idag så hade det snöat ordentligt, jag var ledig och fanny slutade tidigt, så vi bestämde oss snabbt för att passa på att tolka med totta. Peter följde med men var väldigt skeptisk till våra barnsliga lekar. Jag och Fanny utrustade oss ordentligt med overaller, mössor, halsdukar, rejäla termovantar och vårat bästa påhitt, skidglasögon (helt överlägset!). Vi selade snabbt på monita inkl. de obligatoriska tolkningsbjällrornaGlad och satte peter vid tömmarna och oss i varsitt tefat. Har tidigare använt pulkor, men har kommit fram till att tefaten är roligare eftersom de snurrar så att man kan hamna baklänges Skrattande *tjohoo!*. efter bara 500 m hade jag redat åkt baklänges in i en vägstolpe som gick av och stannade med axeln emot nästa. Jag och fanny åkte fram & tillbaka på vägen och skrattade konstant. Peter verkade mest tycka att vi var konstiga. När vi åkte förbi småtjejernas hage stog det tre mycket nyfikna tjejer, Montró, Flisan & Jarita. Flisan & Montró var nästan på väg ut över staketet för att kunna se ordentligt. När vi körde förbi igen på vägen hem for Tro & Flisan runt i full fart och brallade som tusan! Peter vågade sig tillsist på att försöka åka lite på vägen hem… tror inte att det var sista gången för honom.. han skrattade rätt bra han oxå! Monita blev iallafall rejält trött för en gångs skull, det blir ju riktigt tungt för dem, men hon tycker att det är så otroligt kul, så det gäller att stoppa henne i tid. För hon visar inte minsta tecken på trötthet, förrutom att hon flåsade rejält när vi saktade av efter att någon ramlat…

johannaolofsson
2/6/09, 10:53 PM
#22

Gud vad kul ni verkar ha haft idagFörvånad Kom på mig själv att jag skrattade för mig själv när jag lästeFlört

mallan-nog
2/6/09, 11:10 PM
#23

haha!! jodå… det blir oftast väldigt kul när jag & Fanny kommer igång!

Teja-Bea
2/7/09, 12:57 PM
#24

Tolka är ju så gryymt kul!!  Skrattande

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

mallan-nog
2/8/09, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

7 feb

Idag var det dags för Montró att träna, körde henne en tur tillsammans med Fanny & Primona. De va pigga och glada båda två. Tro tyckte det var lite jobbigt att dra vagnen i all snö, men kämpade på bra.

8 feb

Idag kom Bea hit, så hon jg & Peter stack ut och tolka igen. Hade snöat mängde under natten. Monita blev som vanligt offer för våra påhitt, men hon såg rätt laddad ut. Vi körde ca 25 min och hon hann bli rätt trött. Men ville ändå inte stanna när vi ville det. Mot slutet när bea ramlade så passade Totta på att gasa järnet med Peter hängandes i tömmarna! Red en sväng på Lasse oxå, som tyckte att snöpulsa var blande det roligaste han gjort!

Denna kommentar har tagits bort.
Jojjan97
2/8/09, 9:21 PM
#27

fina bilder

http://johannasfotografier.weebly.com/


Annons:
mallan-nog
2/11/09, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

10 feb

Slutade vid halv tre i skolan idag och var hemma strax efter fyra. Skönt att det är ljust så länge nu, så jag Fanny & Lovisa stack ut och red på montró, primona & jarita. Alla tre tjejerna var pigga och glada och pinade på i bra tempo. Jarita som vilat ett tag var nästan lite för pigg och försökte bocka så fort hon fick chansen. Hoppade av och gick brevid montró när vi skrittade för att låta henne vila ryggen… Men hon verkar knappt bry sig. När Fanny & Primona hoppade över en snöhög ville såklart montró oxå det… men lyckades i sista sekunden få henne att svänga av och gå brevid istället…

11 feb

Körde Lasse och Totta fick följa med på släp, Lasse gick sin vanliga runda på ca 2 mil och vi höll ett hyfsar högt tempo, Lasse tyckte dock att det som vanligt gick för långsamt. Monita fick öka på och gå några intervaller & träna på att hitta balansen helt själv i traven utan någon hjälp. Hon travade på riktigt fort och såg fin ut. Lasse var som sagt halvt galen och tyckte att 2 mil är inte tillräckligt lång runda… Han ska starta nu på tisdag, så vi får hoppas att det går bra!

Teja-Bea
2/12/09, 11:32 AM
#29

Åh! kom ni med på Sundbyholm! Va kul!! Hör av dig om vilket lopp, är det inte för sent så tar jag med mig kameran och kommer!! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tusen
2/12/09, 4:59 PM
#30

Bea. Visst är det kul!Glad Lite tur hade han också eftersom han kom med som sista häst bara en poäng mer än första utanför listan.

Men naturligtvis går det väldigt sent. Lopp 10 så det blir väl någon gång efter kl 21 i alla fall. Närmare kl. 22 skulle jag tro. Typiskt!Rynkar på näsan

mallan-nog
2/22/09, 12:16 AM
#31

17 feb - Startdags för Lasse!

Slutade tidigt i skolan och var hemma redan vid 12-tiden. Stack då ut med Monita tillsammans med Fanny & Primona. Vid 5 tiden åkte jag till stallet & gjorde i ordning Lasse & vid sex åkte vi till banan. Efter att ha ridit en överladdad Lasse i värmningen kändes det ganska bra till loppet. I provstarten gick han som en gud & var hur fin som helst! Vi kom iväg bra i starten & kom upp som 2 utvändigt från 20 tillägg. första 500 gick på långsamma 25 & varvet på 22. Varvet kvar började vi gasa, tätduon & Lasse drog ifrån resten av fältet något, 400 kvar kom en starkt spurtande häst och lade sig utvändigt om Lasse som då låg rygg ledaren. Därefter hände det inte så mycket, Lasse kom i mål som 4:a knappt slagen! En mycket nöjd ryttare/tränare & ägare red sedan av banan, har nog aldrig varit lyckligare för en fjärdeplats…

20 feb

Jag, Fanny & Mamma var ute med Monita, Montró & Primona. Fanny red Tro, jag red Totta & Mamma körde Primsan. Monita var totalt galen och unde den 1,5 km från stallet & hem (där vi plockade upp Tro & Fanny) hade hon redan taktat sig genomsvettig & halvt slitit händerna ur led på mig! Men när montró var med gick hon lite lugnare… ett tag. Montró var lika cool som vanligt & tycker att det är helt ok att bli riden. Efter ca 5 km hade Monita Tröttnat på att vara lugn. Hon började då ligga på rätt ordentligt, men vi lyckades hålla oss till Tro's tempo. Sen låg hon bara på mer & mer hela tiden… Blev tom tvungen att lägga mig i rygg på mamma för att hon inte skulle sticka… galna häst!

21 feb

Var ute med alla tre idag. Först körde jag och Peter Montró tillsammans, en tur på ca milen. Hon var pigg & glad, nästan lite överladdad då hon hittade monster i varje hörn. Hon gör inte så mycket, men hon sprang så snyggt med högt huvud, fjädrande steg & kvastade, jättepampig såg hon ut! Därefter kom Hia's nya fodervärdar & hämtade honom. När han var lastad och klar åkte jag och mamma till stallet & stack ut med Lasse & Monita. Monita var något lugnare idag, men tjuvökade precis hela tiden. Ju fortare det gick desstu mer spetsade öron fick hon! Lasse gick som vanligt som en liten dressyrhäst i form & kort galopp. Sista 3 km hem joggade Monita lite lugnare & Lasse tränade tölten  Skrattande!

mallan-nog
2/26/09, 11:43 PM
#32

22 feb

red bara en barbackatur på Monita idag. Hon höll sig hyfsat lugn nästan hela tiden. Jobbade lite dressyr, försökte få henne gå i en låg och avslappnad form. Efter att ha fått springa av sig lite de första 5 km lugnade hon sig något och det var riktigt härligt att vara ute med henne.

23 feb

Jag red Lasse & Peter körde Monita. Vi red ner till travbanan så att Lasse skulle få springa lite intervaller. Rakbanan var helt hemsk! Den var hård, isig, lös & kladdig… väldigt tungsprungen. Monita hängde med den första intervallen, sen fick hon jogga ett varv på sandbanan undertiden som Lasse gick två till ngt snabbare. 4:de intervallen hakade Monita på igen. Sen fick hon skritta på stallbacken medans Lasse gick sina två sista intervaller. Tydligen hade hon tagis sats och sprungit mot banan när de gick runt där. Körde Montró en ganska lugn tur.

26 feb

Ledig från skolan idag! Släppte ut hästarna på morgonen och stack ut och red på Lasse med en gång. Solen sken, det var varmt & riktigt mysigt att vara ute. Lasse var som vanligt pigg & glad. Travade och galopperade hela rundan, med både galopp & travintervaller, ca 3 mil. ÄNTLIGEN blev han lite trött! Mockade och gjorde ordning i stallet efter det och pkte till mamma & papppa för att äta en tidig lunch. Red sen ut med Montró. hon traska på i sitt vanliga tempo och verkade rätt nöjd med allt! Strax därefter kom mamma hem & vi stack ut med Totta & Primona tillsammans med Lovisa och Jarita. totta & jag var ine alls överens om vilket tempo vi skulle hålla, eftersom jarre var med tyckte jag att vi skulle ta det lite lugnare tempo. Monita tyckte att vi kör full fart! Så vi var mest osams, efteråt när jag hoppat av och gjort iordning henne verkade hon vilja be om ursäkt och puffade lite försiktigt på mig. Kan ju inte vara arg på henne så länge…

mallan-nog
3/2/09, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

28 mars

Årsmöte med mälarruss som avslutades med studie besök hos stuteri Teja. Då det drog ut på tidien längre än jag planerat blev det inte mycket tid kvar att träna hästarna på. Stack ut med Montró och "nakenred" en tur. Hon har fortfarande grimman kvar på, men mest som säkerhetsdetalj när det kommer bilar och liknande. Hon skötte sig riktigt bra. Vi tränade svängar fram och tillbaka över vägen, travade fort & galopperade lite. På vägen hem hoppade vi även för första gången, något som var väldigt uppskattat!

1 mars

Började med att köra Montró en tur tillsamans med Lovisa som red Jarita. De var pigga och glada båda två & jarre verkligen stormtrivs under sadel, så himla kul och se! Red sen en sväng på Monita tillsammans med Fanny & Primona. Red runt i skogen och snöpulsade. Många härliga galopper, när monita lugnade sig något…

När vi kom hem igen passade vi på att testa tömköra Flisan på riktigt. Hon var SÅÅ duktig! Hon stannade, gick framåt & svängde. Flisan var jätteglad & tyckte det va jätteroligt! Tillbaka i hagen rullade hon ordentligt (som alla "stora" ponnyer gör när de tränat) & berättade sen kaxigt för montró va hon hade gjort!

2 mars

Körde först Montró tillsamans med Peter. Testade med uppkäk för först gången, hon har slängt så mkt med huvudet när hon ökar så jag drog på henne an ganska lång käk som hon fick gå med under mittendelen av runda. Det fungerade riktigt bra och hon lade sig ordentligt i den. Däreftet körde vi Monita tillsamans. Då vräkte snön ner och det var jättetråkigt väder. Men hon var pigg & glad som vanligt och pinade på bra.

(Lovisa & Jarita)

mallan-nog
3/2/09, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Primona & Fanny bakifrån, jag på Totta

Annons:
mallan-nog
4/2/09, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Har inte skrivit någonting på nästan en månad. Beror mycker på att det inte har hänt så mycket nytt. Träningen har flytit på bra. Testade gamscher på Montró & hon blev genast mycket mer travsäker.

Den 28 mars var det träningstävling på sundbyholm. Montró var med och gick ett montélopp. Hon skötte sig utmärkt och travade i mål på 2.20. Ett helt ok första banjobb i monté.

Den 31 mars gick hon kval på sundbyholm. Hon travade på stadigt och bra och fick en tid på 2.10.

1 april

Körde Monita en tur, hon har vilat i fem dagar då hon hostade lite efter att vi kom tillbaka. Hon var pigg & låg på ordentligt hela rundan. Lekte lite och körde snäva svängar i galopp, vilket Monita tycker är hur kul som helst, lite utmaning för henne.

Teja-Bea
4/2/09, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Bild på dig och Tro i montén!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
4/2/09, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Bild från kvalet. Jättebra tid jue! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

mallan-nog
4/2/09, 8:43 PM
#38

#37

Haha! min mamma e ju såå duktig å fota! inte bästa steget där kanske… det där är i värmningen, precis efter att hon galopperat för att hon skulle hänga med Miq!

Teja-Bea
4/2/09, 9:48 PM
#39

#38 Vi får sluta köra i samma lopp så jag kan fota dig!! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tusen
4/6/09, 10:19 PM
#40

#38 och #39 Nu ska vi vara snälla. Ska det vara på det viset får ni fota själva i fortsättningen.Flört Någon bild måste väl ha blivit bättre än den där? Eller…???Skäms

Teja-Bea
4/7/09, 11:06 AM
#41

#40 Jag är jättetacksam för att du fotar! Ta det som konstruktiv kritik - träning ger färdighet! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: