Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 3422 ggr
Polenta
12/20/08, 8:13 PM

Polenta - Polenta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan ni följa Polentas träning :) Hon är en 13 år gammal russdam, född 1995 alltså. Hon har inte gjort så många starter, sparsamt startad skulle vi kunna säga, och det har sina skäl till det också. Som 4 åring fick hon föl med, som även han har startat på travet, dock är morsan bättre ;)

Polenta
e. Redde 327
u. Ulona 2454

2.16,7 i rekord.

Annons:
Polenta
12/20/08, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Polentas vinterträning har jag börjat lite smått .. jag kör henne ca 2-3 gånger per vecka. Kör henne i lagomt tempo och rätt länge, ska kunna känna/se att hon tycker det är roligt, framåt och pigg. Det är dom målen jag har för träningen först och främst och självklart se framsteg :)

Idag körde jag en kort tur med henne, vädret var inte så roligt .. ganska halt ute, och regn. I början av passet var hon som hon brukar vara, hon tar det lilla lugna och joggar på i sitt eget tempo, tittar på allt möjligt och har alltid öronen framåt som vanligt. Körde i en halvlång lagomt stigande backe, hon kändes rätt bra upp där, sist jag körde var hon dock bättre .. men då hade vi sällskap, och inte idag :) Efter backen så vände jag och skulle trava lite lugnt nerför .. hon har dock kommit på en mkt smart idé :P Om hon kröker på nacken, stoppar huvudet mellan frambenen så kommer inte jag åt henne lika lätt .. jag får alltså mega långa tömmar och har inte en chans i världen att hålla henne i det tempot jag vill :P Dock gick det ju bra allting ändå, lyckades hålla det tempot jag ville nerför och jag kunde inte låta bli att släppa av henne en kort sträcka när vi kom ner på platten igen .. det kändes bra. Tog igen henne och körde hem sedan :) Skulle tippa på att det var ungefär 4 km totalt hon gick .. inte så långt alls.

Har inga nya bilder, så ni får stå ut med gamla :D

[Russ-park]
12/21/08, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hejsan.

Vi skal försöka att köra voran Gumma ( 11 år ) till trav 2009 - så vi glädjer oss till att följe och läre av er vinterträning med Polenta.

Hälsning och lycka till, från os på russ-park / bj

Polenta
12/21/08, 9:19 PM
#3

#2 Jaså, vad kul .. hoppas det går bra :) Ni får gärna följa med i träningen på Polenta.

Polenta
12/22/08, 7:57 PM
#4

22 december -08

Vädret var inte spec. trevligt idag heller .. hela dagen har jag kört häst på Wolmsta, men sedan när jag ska hem och köra min egen så blåser dit till nå så fruktansvärt och kallt som jag vet inte vad :S Till råga på allt blåser de så all nysnö far och flyger rätt upp i ansiktet så man inte ser nånting .. vi klarade turen iaf :) Men ändå :P

Jag tänkte ta det lugnt då hon stog och "sov" på gången, vilket hon inte brukar göra egentligen .. skulle tempa henne, men kom av mig för det var lite yrt i stallet .. och jag körde iväg utan att tempa henne. Körde ca 6 km med henne, rätt backigt .. dom sista km innan jag vänder är det bara uppför. Hon kändes pigg och fin, när jag körde henne. På väg hem stoppar hon huvudet mellan frambenen och drar på i sitt tempo typ .. (sm) Men vi höll lagomt tempo .. :)

Har fått tag på ett par knäkappor nu som jag ska låna och prova ett tag. Iom att hon är fransysk fram, nystar hon, hon har högt steg med = stor risk för framknäna att ta stryk, slå på sig alltså. Jag tror att hon tidigare har gått på sig och därmed är rädd för att ta ut steget och springer och spänner sig och allt som hon har haft problem med. Det känns som att jag kan vara ute på rätt spår nu .. Iom att hon nu går med knäkappor, hoppas jag att hon kan känna sig "säker" och vågar hm .. ta ut steget mer, våga ta för sig så att säga. :)

Polenta
12/24/08, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

24 december - 08

Julafton idag, jag och Polenta har varit ute på en härlig tur. Selade på henne och körde ut, totalt gick hon ca 5km om jag inte är ute och cyklar helt. Pigg och glad var hon, och det är alltid lika roligt när man möter folk ute på sparkar och i bilar när dom ser Polenta ute och travar på ute på vägarna! Men man möts av arga blickar också ibland, vilket inte är lika roligt :P Rätt kuperad väg, en lång lite halvseg backe .. joggade nästintill på stället upp där, hon är alltid lite tittig när hon går själv och på vägar som vi inte har kört så mkt på. Vi körde hem till mig och vände på våran gård och sedan hem igen. Tillbaka i stallet fick hon stå inne, hon vart ju svettig .. fick hö att äta på :)

För den som ville veta, så ska jag tillbaka till stallet vid 17.30 och göra klar Polle och sedan kvällsfodra :P Ska även ta av henne BoT paddarna som vi fick i julklapp :D:)

_Kan ju lite snabbt nämna utrustningen hon går med också;
_- Knäkappor
- 230g boots bak
- Reflexskydd bak

Polenta
12/28/08, 9:36 PM
#6

28 december - 08

Idag fick Polenta gå en liten tur :) Körde väl cirka 40 minuter totalt. Har köpt ett par knäkappor nu med som jag använder vid träning. Hade bootsen bak som vanligt och reflexskydden bak också. Hon var piggelin, hon är alltid lite loj i skritten men när man börja trava med henne blir hon bara piggare och piggare. Känns som att man sitter och kör en bloding, stark som ett as blir hon, tuggar på bettet, kröker på nacken, kör huvudet mellan frambenen och taktar när man ska skritta. Hon fick gå lite backe idag, lagomt tempo .. men hon kubbar på rätt rask takt ändå. Hon gick väl ca 6-7 km totalt.

Tre pass ska hon gå nästa vecka, hoppas jag kan ta med henne till Wolmsta och köra henne där ett varv runt .. blir en rätt bra tur de :)

Annons:
Polenta
12/30/08, 9:53 PM
#7

30 december - 08

Polleplutten gick på en tur idag :) Hon var fruktansvärt .. dryg dom första kilometrarna .. sprang i sin egna värld och lallade på, kollade på precis ALLT. Det slutade med att hon vart megapigg efter ett tag, hon gick ca 7-8 km :)

Polenta
1/1/09, 6:48 PM
#8

Tänkte bara säga att imorrn lastar vi och tar en tur till bommen .. ska till Wolmsta där jag har min praktik och träna där på deras fina vägar :)

Polenta
1/2/09, 6:06 PM
#9

2 januari -09

Jahapp, första gången man kör Polenta för detta år :) Vi lastade och for iväg till Wolmsta, en halvtimmes resa. Hon var ute till lunch efter att vi hade kört klart dom stora travarna och stack sedan ut och körde henne. Hon kändes rätt bra, körde runt hela stället så att säga, gick kanoners :) Jag trodde faktiskt att det skulle ta rätt bra på henne att köra runt där … men hon var inte flåsig alls och brukar bli svettigare/flåsigare när jag kör hemma :O Gick rätt snabbt att köra runt med :) Iofs så kanske jag körde i ett något lägre tempo men men. Hon ska med dit ut fler gånger iaf :) Körde på lite på rakbanan men hon fick inte travet att stämma riktigt faktiskt .. hon var ganska okoncentrerad med.

Polenta
1/4/09, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

4 januari -09

Körde Pollebus idag, var inte ute länge alls, varken jag lr Polenta hade lust att träna idag tror jag :S Iskallt ute .. trots att det "bara" var -14 grader :O Var ute en halvtimme, hon kändes faktiskt lite småloj hela tiden och såg faktiskt rätt trött, hängig ut igår .. vilket hon även gjorde efter att jag kört. Tempade henne, och hon hade nog liite högre temp än vanligt, så jag tror vi ställer av henne i några dagar .. en vecka lr så, får vi se hur hon blir :)

Hon och Gnisten var föresten väldigt busiga och glada i hagen =)

Polenta
1/12/09, 7:14 PM
#11

12 januari -09

Idag körde jag Polenta, hon har fått en veckas vila pga vädret, tiden och orken bla .. sedan har hon varit lite småkrasslig, inte så jättepigg och hon blev vaccinerad här i förra veckan med så vi lät henne vara då. Har även tagit fram onda burken och borsten .. vilket hon känner av i bakknäna nu, men hon är snart bättre igen. I början av turen var hon inte så jättepigg, lr pigg var hon .. men hon gick i sin egna lilla värld och lunkade på, spetsade öron och jag lät henne hållas så iom att hon har ont i bakknäna, så tänkte jag ändå att det tar väl lite tid att få igång hela baletten igen .. :) Efter ett tag så började vi jogga lite, hon gick ingen långtur idag, först lite uppvärmningen och sedan skulle vi köra 3 backintervaller .. det gick relativt bra, väldigt synd att jag inte har något sällskap till henne just. Hon var lite bråkig idag faktiskt, ville inte vände upp vid 3e och sista intervallen, hon blåvägrade, jag drog i tömmen .. hon var på väg ut i diket istället för att vända :S Jag hatar när hon blir så där tjurig, samma sak kan hända men då får jag inte stopp på henne, hon blåvägrar göra halt ibland med .. Resten av turen gick rätt bra, hon var pigg och framåt, blev inte särskillt svettig .. lite efter selen, lite runt öronen och började bli svettig på halsen, bringan. Var ute 45 minuter ungefär ..

Underlaget börjar dock svika oss .. :S Hoppas det fryser på igen efter en helg med plusgrader och regn .. snart är det barmark på dom stora vägarna och då har inte jag något bra underlag att träna på längre .. då får vi nog åka ut till Wolmsta så mkt som möjligt.

Polenta
1/17/09, 9:18 PM
#12

16 januari -09

Har inte skrivit här på ett tag ser jag. Polenta åkte med till Wolmsta idag, där jag har min praktik. Hon blev verkad och skodd, och sedan körde jag henne. Körvägarna på Wolmsta är rätt tuffa, backe hela tiden och sedan nerför, vet inte exakt hur långt det är .. men ca 6-7 km den sträckan jag körde kanske. Hon var rätt duktig, lite halvloj men jag förstår det iom backarna .. det är backe hela vägen upp på toppen och sedan blir det nerför hela tiden typ, som en slinga runt. Det sluttar inte rakt upp/ner utan blir sakta sluttande typ :)

Polenta
1/18/09, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

18 januari -09

Släppte Polenta en stund i Jos och Miras gamla hage, den används ju inte nu llängre, så jag släppte henne där en stund så hon fick kuta lite, hon är så läcker att se på då, traven stämde helt klockrent och svansen stod rakt ut på henne. Tog in och selade henne sedan, bootsen bak, hon var lite stel i bakkärran, spec på vänster. Vi fick sällskap av Silvana, ett 14 årigt kallblod som lagt travskorna på hyllan, Polle har som vanligt lite problem att hänga med i skritten så hon fick småjogga bakom Silla hela tiden. Vet inte hur länge vi var ute och körde, men dom gick ca 1 mil så det vart en rätt bra tur. I början var Polle lite loj och hade problem att hänga på Silla, sur när jag la på tömmen och hade lite småproblem med traven. När vi kommit halvvägs ungefär så vart traven bättre, Silla sprang på uppför en backe, Polle fick lite problem att hänga på så hon slog på en galopp och jag lät henne galoppera på, så länge hon inte lär sig att galoppera i loppen. Hon vart lite piggare och tog i lite mer, men ja la märke till att hon inte riktigt lyfte bak lika högt som vanligt, utan såg mest ut som att hon släpade fötterna efter sig nästan. När det var ungefär 2 km kvar tills vi var hemma, och raksträcka vek jag ut Polle invändigt om Silla, Emmy som körde henne fick lite hett, men Polle vart piggare och tog i, men Silla drog ifrån och Polle slog ännu över i galopp .. men jag är nöjd över henne ändå, jag är rätt säker på att anledningen till att hon är lite oren och stel är nog på grund av blistringen på bakknäna, hoppas det blir bättre snart, hon var lite känslig förut när jag skulle smörja med lite helosan så.

Annons:
Polenta
1/20/09, 9:17 PM
#14

20 januari -09

Hade intag i stallet idag, så efter skolan drog jag iväg till stallet, endast Polenta och hennes polare Gnisten var kvar ute, så jag tog in dom två. Gjorde i ordning Polenta efter en koll på tempen, och sedan stack vi ut och körde i snöovädret. Det blåste som jag vet inte vad, toksnöade gigantiska snöflingor och var plusgrader - rått och blåst, det går inte så bra ihop :S Usch vad kall man vart på en gång trots hur mkt kläder som helst som man inte bör frysa i.

Polle var pigg, hon var mkt finare idag än sist jag körde henne, kändes bra att veta att det nog trots allt var blistringen som jag funderade på. Vi var dock bara ute i en halvtimme, var nog tur det för jag vet inte om vi hade kommit hem annars :S Jag såg absolut ingenting när jag körde, jag funderade på om Polenta såg vart hon sprang, men hon verkade ha full koll på läget iaf. På hemvägen litade jag helt och hållet på henne, hon fick springa på i det tempot hon ville, och jag gav henne fria tömmar i princip, hade fullt shå på att försöka se nånting, vinden och alla sylvassa snöflingor fick jag rakt i ögonen hela tiden, så jag satt mest och blundade hela tiden och litade på att Polle tog oss hem utan att springa in i någon bil lr så, men det gick kanonbra. Vilken klippa hon är! Hon travade på fint i idag, känns bra. Nästa tur, ja det blir nog eventuellt på torsdag och sedan söndag, kanske lördag, får se hur tiden blir :)

Polenta
1/22/09, 8:19 PM
#15

22 januari -09

Idag var Polenta ut på en långtur, gick helt okej. Var ute och körde i ungefär en timme; 1 mil ungefär. Travade liiite bättre idag, men jag har kommit på en sak, anledningen måste vara att hon helt enkelt inte orkar, iom att båda gångerna hon har travat lite dåligt så har jag låtit henne busa i en annan hage, hon har ju kutat som en idiot då, så det borde nog vara så att hon blir lite trött och inte orkar hålla ihop traven? I övrigt var hon rätt okej idag, lite halvloj men jag kan förstå varför.

Nästa gång jag kör blir antingen i helgen lr så blir det på måndag.

Polenta
1/26/09, 8:17 PM
#16

26 januari -09

Polle har varit lite okoncentrerad när jag har kört henne, så idag så fick hon gå med helstängt och hade med mig långpisken med. Så vi stack ut och körde i mörkret, hon var klart mer framåt redan i skritten, small pisken i skalmen och då vart det fart på henne, tog galopp först men ställde sig, gjorde om saken och hon tog tag i grejerna och ökade. Sedan behövde jag inte använda pisken mer, hade henne lagomt på bettet sedan, hon gick och tuggade på bettet och krökte på nacken typ hela tiden. Kändes som att hon längde på steget mer också, hoppas hon håller i det och inte längre tar symaskinssteg. Vi var ute i ungefär en 45 minuter, hon fick skritta nerför en megabrant backe .. fast hon inte ville det, i slutet av backen kommer en lång raksträcka som slutar med en backe. Jag lät henne trava på i rätt friskt tempo där, ökade allt eftersom, sprang och ställde några steg men fick ordning på benen och tuffade på bra, hon kändes fin och var rejält på bettet.

Kör nog nästa gång på torsdag :)

Polenta
1/29/09, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

29 januari -09

Idag fick Pollebusan ta en tur igen, lite hårdare pass idag. Tog med mig pisken och körde henne med helstängt som förra gången. Hon kändes riktigt bra, vi mötte hur mkt bilar som helst, och hon bryr sig knappt. Skönt att hon är trafiksäker iaf. Jag var ute och körde nästan en timme, vart väl cirka 1 mil ungefär vi körde. Travade på i rätt hyggligt tempo, körde på lite snabbare på raksträckorna vilket är ungefär 2 stycken som är raksträckor och långa hehe :P Nerför Åsbacken blir hon mega pigg, kan knappt skritta nerför där .. men vi klarade oss ner, det är väldigt brant där … det går omöjligt att trava ner där. Kör nog nästa gång i helgen, men vilken dag vet jag inte riktigt :)

Polenta
2/8/09, 12:50 AM
#18

7 februari -09

Här har jag inte skrivit på ett tag .. har hunnit köra Polenta en gång och idag fick hon gå ett pass under sadel! Jag körde henne i måndags tror jag det var? , gick rätt bra .. hon ska få gå lite lugnare pass nu 2-3 dagar.

Sanna red Polenta idag, hon var tjurig i början och skulle sparka och bocka lite lätt .. men tur att Sanna är lugn och snäll, men ändå bestämd så damen gick framåt efter några kickar :) Ingen avsittning, skönt de! Hon red i en tom hage, Polenta fick jobba i djupsnön i en halvtimme .. hon hade snö upp över knäna! En sak som är mkt positiv var att hon tyckte verkligen att det var jätteroligt att bli riden, hon var positiv, framåt och ångade på rätt bra. Hon travade på lite i snön med, och kan ni gissa!? Polenta ökade självmant och Sanna sa att hon var nära på att nypa iväg i en ordentlig trav så att säga .. hon såg jättefin ut :) Bilder kommer upp imorrn troligtvis, jag ids inte ta tag i bilderna nu … Var ute i en halvtimme ungefär, hon är ju inte riden så jättemkt och nu var det länge sedan hon gick under sadel.

Hon masserades i torsdags av mig, hela hon .. hon tyckte det var jätteskönt! :) Blir till att massera henne nu 2-3 gånger per vecka, tror jag kommer göra henne gott! Imorrn blir det massage igen.

Jojjan97
2/8/09, 9:21 PM
#19

kul att läsa

http://johannasfotografier.weebly.com/


Polenta
2/8/09, 11:09 PM
#20

#19 Härligt att höra!

8 februari -09

Idag masserade jag Polenta, ryggen var faktiskt rätt fin på henne som det kändes .. genom skolan har vi fått gått en snabb massagekurs, en mkt känd massör inom travet (säkert fler med). Vi fick en hel del papper av honom som jag hade med mig till stallet idag och använde mig som stöd osv när jag masserade Polenta. Och jag kan säga att jag fick veta en hel del intressanta saker, en del spänningar som kan, och jag hoppas är lösningen på en del av Polentas problem. Ska fortsätta massera henne 2-3 gånger per vecka som jag sagt .. imorrn ska jag nog köra henne beroende på vädret, kanske tar en barbackatur med, vem vet :)

Annons:
Polenta
2/11/09, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jahapp hej och hå säger jag! :O:P Polenta var ute på en liten mindre skentur med mig idag haha .. :P Jag började med att ta 1/3 av normala bomullstussar, proppade i öronen och på med huva, hade öppet huvudlag. Sedan skrittade jag onormalt länge med henne .. då vart hon lite fundersam, förstod inte riktigt vad vi höll på med. Tittig var hon ju typ hela tiden, men hon körde upp huvudet i vädret och lyssnade väldigt mycket, lite mer alert .. finaly :P Jag körde mot kyrkan, då är det en lååång raksträcka med diken på båda sidor och träd i dikena, lr buskar typ … där såg jag en stooor skugga .. Polle fick syn på den före mig, en älg så klart! Jag vart halvt livrädd och Polle med .. vi överlevde. Körde uppför den lååånga slingriga backen, lät henne skritta upp med och sedan vände vi längst upp och körde ner igen. När vi travade nerför backen blir hon megaladdad och kör en Chip Chip stil; huvudet mellan frambenen. Hon fick trava på i rätt hyggligt tempo, men långt ifrån för fort. När vi närmade oss älgstället igen, så ser jag att fanskapet stod kvar! Polle såg det med, gjode en stoooooor sväng på vägen ifrån älgen, och när hon sprungit förbi älgen så la hon benen på ryggen … (sm) Pep iväg i jordens skengalopp a´la Chip Chip, drog stopp på henne och vips så satt jag helt plötsligt bakom världens bästa russtravare .. Gumino, ta dig i brasan ;)(A) (Skämt å sido ;P) Herregud som hon flög fram, kändes som att det gick hypersnabbt och hon travade verkligen jättefint det lilla jag såg .. men jag hörde inget som tydde på otakt eller något bakben som hon drog. Sänkte tempot och lät henne skritta en bit och joggade sedan hem! Körde inte så länge, då jag var en isbit redan då jag körde ut .. :P

hermitage
2/11/09, 10:12 PM
#22

jag är rädd för att möta en älg i skogen så jag vågar inte ricktigt köra med unghästen i skogen ännu då det är 3 älgar som flyttat till skogen där jag kör

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Polenta
2/11/09, 10:57 PM
#23

#22 Jaså? Nej dom är inte alls roliga att möta .. Polenta brukar inte bry sig i vanliga fall om vi möter rådjur eller liknande, men den här älgen var rätt nära och hon var inte körd på 1½ vecka .. samt att hon hörde lite mer än vanligt så det var väl nästan givet att det skulle bara av :)

Polenta
2/13/09, 7:58 PM
#24

13 februari -09

Idag har det varit jättefint och härligt väder! Drog hem från praktiken så fort jag kunde, gjorde i ordning allt i stallet och tog in Polenta. Selade på henne och körde ut. Skrittade i en halv evighet kändes det som, säkert en 20 minuter iaf. Hon kändes pigg och fin i traven, hon joggade på i jämt tempo, gick väldigt bra men det är så synd att jag inte har något träningssällskap längre :(

När jag kom tillbaka till stallet upptäckte jag att hon hade fått skav av gamascherna!!! Så typiskt …

Polenta
2/21/09, 11:45 PM
#25

20 februari -09

Är lite halvt dålig på att skriva här, men idag (igår) körde jag Polenta. Värmde henne först ca 3-4 km sedan körde jag till rakbanan och körde 3 stycken galoppintervaller .. joggade av henne och körde hem sedan.

Polenta
2/24/09, 8:17 PM
#26

24 februari -09

Idag hade jag tänkt köra Polenta, men jag vart så sugen på att rida så jag gjorde det istället. Jag red barbacka, drog på henne träns och bomull i öronen, hoppade upp i stallet och släppte lös oss .. jag red inte så länge, ca 20 minuter kanske. Men jag travade lite med, i början var hon lite trög, men tittig .. travade på tillbaka vägen, snacka om att Polle vart turbo laddad då! :O:D Kändes som att man satt på en tickande bomb faktiskt .. haha :P Red till en av dom tomma hagarna i stallet, och skulle rida lite där hade jag tänkt .. men de gick inte så bra, för det första så nådde jag med mina fötter i snön .. på skaren, så jag kunde praktiskt taget STÅ på snön medans Polle fortsatte att gå .. xD Och hon vart lite vinlig i den djupa snön .. så jag hoppade av och sedan gick vi bara över vägen tillbaka till stallet igen :P

Polenta
2/25/09, 7:30 PM
#27

25 augusti -09

Idag var jag och Polenta sällskap till en bloding som nyss är inriden. Det gick kanonbra, red barbacka idag med iom att sadeln är utlånad till en kompis. Vi red samma sträcka idag med, hon var snäll och gick fram utan problem :) På vägen tillbaka travade jag en del på henne med, hon är superhärlig att rida verkligen! Ser fram emot att få lägga på henne sadel så man kan rejsa lite i snön .. så vi får ordning på träningen igen.

Resten av veckan står det ridning på schemat .. antingen går hon torsdag/fredag ridning .. eller bara fredag ridning, på lördag blir det dags för banan .. balanserad ska hon bli, sätter upp Alf .. får se hur de går!

Annons:
MagganS-B
2/25/09, 10:17 PM
#28

# 27 Ja, ibland går tiden fort, men augusti???????Skrattande

Annars är det jättekul läsning det här! Lycka till…..ta med en älg till banan så ska du se att hon kvalar in till SM!Cool

Polenta
2/26/09, 6:14 PM
#29

#28 Haha, oj .. jag var nog lite smått förvirrad och trött när jag skrev de där SkämsSkrattande

Tack! :) Haha ohja, en älg på banan vore inte fel .. tror du jag får ta med en? :D

Polenta
2/28/09, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

28 februari -09

Idag var det ett besök på travet som gällde! Selade på Polle och väntade på att Affe skulle sticka ut och köra ett jobb med henne. Hon var riktigt ivrig att få komma ut ur stallet må jag säga, väl nere på banan körde han 2 bakvarv med henne. Jag fick höja upp käken 3 hål, så körde han bort till 2140, voltade och körde 2500-3000m med henne om jag inte miinns helt fel .. körde in på innerplan och skrittade där och joggade sedan ut från banan .. hängde av käken och gick bredvid Polle medan Affe sa vad han tyckte om henne. Och jag måste säga att det var mycket positivt han sa om henne!

Kan ju börja med balanserings biten .. höja käken 2-3 hål till, "mellantunga" boots fram .. jag fick inget riktigt svar av honom vad mellantunga boots hade för vikt :P Korta ryggstycket fick jag order att göra med hehe .. och kolla upp munnen på henne! I träning och på banan med, så var det bara att smacka upp henne för att henne rejält på bettet och hålla henne .. lite som jag redan gör då :)

Och nu det allra roligaste, han tyckte att hon var jättefin häst, mycket trevlig att köra, hade skalle och verkligen ville springa. Hon var en av dom trevligaste ponnys han kört, var riktigt roligt att höra. Hon är vältränd och jag har lyckast bra med Polenta enligt Alf .. så det var jättekul att höra de! Då jag verkligen har funderat på att ge upp måånga gånger .. men det här var nånting som fick mig att kämpa ännu mer nu för att få henne att fungera!

Hon såg verkligen pigg och glad ut, öronen spelade som sjutton på henne, trots att hon inte gick så fort så såg hon väldigt fin ut emellan hennes skutt med bakbenen. Hon såg verkligen nöjd ut med, känns jättebra :)

Polenta
3/2/09, 10:13 PM
#31

2 mars -09

Idag var jag ut på en kortare skrittur med Polenta, blev inte ute så länge. Imorrn tänkte jag longera henne lite, eller tömköra jag får se vilket jag gör :)

På onsdag åker jag till Skara och kommer hem på fredagkväll, så lördag eller söndag blir nästa tur efter de :)

Polenta
3/3/09, 6:44 PM
#32

3 mars -09

Har tömkört Pollebus idag, vi fick sällskap av varmblodet Bitty och Carro, Carro rider in Bitty så vi följde med som sällskap :) Tömkörde i lite blandad terräng, hur jobbigt som helst att följa med i snön :O Gick inte så långt iom Bittys ovana, men jag fortsatte att tömköra henne på volten utanför stallet, det gick bra hon var jätteduktig :)

Ska tillbaka till stallet nu och fodra. Imorrn bär det av till Skara, och innan jag åker ska jag fixa allt i stallet och säga hej till Polle :):/

Polenta
3/7/09, 6:51 PM
#33

7 mars -09

Nu är jag hemma igen efter några blåsiga dagar nere i Skara. Mina nya tävlingstömmar har jag fått hem med, tog med dom  och provade med kortvagn och hela faderullan - vart kanonbra!

Bytte vagn, längde käken och sedan körde jag ut. Körde en sträcka på ca 1 mil, underlaget var verkligen inte så som det varit, går inte att köra på vägarna med, det är för varmt så vägarna smälter fram på vissa ställen! Jättetråkigt då jag bara har rakbana och rundbanorn igen att köra på .. ska försöka ta med henne så mkt som möjligt till praktiken, där kan jag köra på fina vägar iaf.

Polle fungerade bra med käken iaf, glömde så klart att ha framboots som jag har fått order av Affe att ha. Får ta dom nästa gång jag kör, hade tänkt köra lite galopp då hehe .. intervaller på rakan om underlaget är bra :)

Hade henne rejält på bettet hela tiden, även fast det innebar en hel del smackningar, men hon var pigg och glad faktiskt :) Men som även Affe sa med .. hänger hon dessvärre på vänster töm, deet gjorde hon extremt idag .. ska till bl.a tandis och kolla upp tänderna så fort jag har fixat en tid. Annars var hon verkligen jättefin idag! :)

Polenta
3/9/09, 8:01 PM
#34

9 mars -09

Idag tog jag ut Polenta på en tur igen, igår var hon inte så jättefin i benen så jag la på BoT och lite plast bak iom att jag bara äger 2 BoT paddar. Hon var superfin idag, så jag selade på och körde ut, vårat underlag är inte så jättebra här, det har blivit varmt och gårdagens snöfall på 5 cm blev ju så klart tö! Skrittade ordentligt och började sedan jogga, joggade bort till rakbanan och nerför den .. längst ner där det är öppet hade det så klart drivit en massa snö över hela banan .. men Polle plumsade ner i snön, snön gick nästan ända upp till magen på henne, hon kämpade på bra i snön, självklart fick hon bara skritta i snön, var nog jobbigt för henne ändå. Ca 40-50m i djupsnön fick hon skritta, sedan vände jag henne och skrittade tillbaka, började jogga där det bara låg nysnö på ca 5cm och sedan gjorde jag "galoppskänkel" och Polle skuttade iväg i sin roliga galopp :) Ställde henne när vi nästan var uppe från "backen" och sedan fick hon jogga resten av biten och runt och sedan tillbaka nerför rakbanan igen och gjorde om samma sak 2 gånger till. Kan säga att det tog nog ganska bra på henne de där, hon vart rätt bra svettig och frustade på, riktigt roligt tror jag hon tyckte de var med :) Skrittade av och stretchade henne sedan :)

Annons:
Polenta
3/15/09, 2:43 PM
#35

15 mars -09

Har inte skrivit här på ett bra tag nu ser jag, kan säga att jag har inte lyckats köra henne något mer sedan sist jag körde. Men jag har tömkört henne och longerat i djupsnön! Vilket hon tyckte är roligt :)

Idag var i stallet vid halv 12 idag, Anders skulle komma och kolla på Polenta idag :) Han skulle kolla tänderna på henne, hon var jätteduktig, behövde ingen munstege på henne eller nånting, hon hade ngn vass liten tand som åtgärdades :) Han passade på att känna igenom henne lite med. Såg jättebra ut! Det jag behöver komma ihåg är att underhålla framknäna med liniment samt fortsätta massera och greja på som vanligt :) Tror jag ska göra det sedan faktiskt :P Ryggen såg väldigt fin ut den med, om man jämför med förut :)

Haha .. jag skulle springa med henne med :P Först gick jag med henne, det gick ju ganska bra, hon tittade på allt åh så men annars så. Sedan skulle vi springa .. första vändan gick bra, andra vändan vart hon helt tokig xD Hon skulle inte vända, när hon vänt vart hon skitkaxig och sparkade, slog med svansen, stog och skrapade med hoven som en annan dåre .. hon tog en repa runt mig med och sedan när vi väl sprang iväg .. så tog hon några språng med! :O Fråga mig inte vad som flög i henne xD Men jag tolkar allting som att hon börjar känna sig riktigt bra och fräsch i kroppen, sedan har hon garanterat lite överskotts energi med iom att jag enbart har tömkört henne och busat lite med henne denna vecka .. :P

Nu ska jag planera in lite banjobb här innan start på Bergsåker den 19 april :) Hon var helt tokig med när jag släppte ut henne i hagen med xD Jäklar vad kaxig hon vart mot Bitty med :P Slog med frambena som en annan hingst och sparkade bakut och for runt som en galning xD

Polenta
3/16/09, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

16 mars -09

Idag trodde jag att jag såg röken av Polenta för sista gången, men lyckligtvis så slutade ju allting bra, men det hade kunnat gått riktigt illa!

Herregud säger jag bara .. idag stod jag och övervägde om jag skulle köra Polenta eller om jag skulle tömköra, jag kom fram till att jag skulle tömköra henne så jag skulle vara lite snäll mot henne iom att Anders klämde och kände lite här och där på henne igår ^^ Sagt och gjort, jag selade på och "körde" ut då ur stallet .. skrittade på vägen, Polle tyckte inte det var så roligt, hon roade sig med att vända när hon själv ville :O Som tur var så kom det inga bilar då :O Men jag gick ifrån vägen och fortsatte på lite andra vägar .. när vi hade tömkört i typ 40 minuter och var på väg hem igen så blir Polle meeeegarädd för en jättefarlig soptunna som äter små Polentor .. jag insåg redan då att det var rätt kört, Polle nöp i galopp och studsade på stället från början men sedan när jag försökte hålla jämna steg med henne drog hon iväg som en avlöning och jag stöp som en jävla fura rakt ner i snön! Och jag såg bara ett trassel av tömmar och en bockande räcerponny drog iväg i 190 blås .. jag svor och skrek som en jävla galning efter henne men förgäves, drog upp fånen och ringde pappa och "förklarade" (läs skrek hysteriskt vad som hänt) .. och han sa att han skulle åka dit. Jag såg min chans att ta upp jakten på Polle då jag såg en bil, så jag kutade efter, som tur var stannade dom vid en postlåda en bit framför så jag viftade som en galning efter dom och frågade om dom sett en ponny .. det hade dom ^^ Jag frågade snällt om jag fick skjuss av dom .. vilket jag fick, fick skjuss till Ellas stall (är typ .. 2-300m ifrån vårat). Där såg jag att hela ligan var samlad .. hur mkt folk som helst där, bla Camilla och Cathrine till min stora fasa … tårarna sprutade och såg nog ut som 7 svåra år, Cathrine sa raskt att jag skulle ringa henne sedan och skickade iväg mig till vårat stall eftersom Polle hade kutat dit - hon hade bara sett ett sträck som drog förbi … (sm)

Ah hur som helst, jag fick samtal efter samtal som meddelade att Polle var hemma i stallet, först ringde pappa, hann knappt lägga på så ringde Camilla .. hon frågade hur de hade gått osv .. och jag skämdes arslet av mig över min dåliga kondis och att jag knappt kunde hålla mig från att börja stortjuta hysteriskt igen ^^(sm) Därefter ringde Emmy som har häst i stallet, hon sa att Polle stod hemma i duschen och väntade på mig. När jag väl hade luffsat iväg den korta bilen till stallet fick jag tusen frågor om vad som hade hänt medans jag väldigt surt selade av Polle som var sur på MIG :O Hon har INGEN anledning att vara sur på mig dumma ponny  …. (sm) Duschade av henne med, dels för att bli kvitt lite mer päls och dels för att hon vart ju rätt svettig, fast det inte syndes så kändes det iaf.

Lyckligtvis så skadade hon sig inte under sin lilla … tur ^^ Men jag önskar nästan att hon hade fått ett ynka litet sår på benet lr så som straff för hennes påhitt! Men inte ens det fick hon, herregud … russ har verkligen koll på benen. Men när man ser sin lilla buse dra iväg i 300 knyck med tömmar trasslade runt benen och man vet att hon kommer korsa en väl trafikerad väg med bussar och bilar som kör som idioter blir man jäävligt hysterisk. Jag fick upp en bild framför mig där det var distriktare, ambulanser, poliser och allt möjligt med .. men ingen ponny. Snacka om att måla upp fan på väggen ….

Jag ska tillbaka till stallet sedan när räcerponnyn har torkat till lite .. då ska jag ta mig en mer ordentlig titt på henne, men jag tror att allting hade gått bra iaf! Och jag kan ju även säga det att Polenta har skapat uppror i "byn" (den lilla vägen mellan stallen och alla hus som är där). Jag hade nog dött om något allvarligare hade hänt henne .. <3

Polenta
3/17/09, 8:39 PM
#37

17 mars -09

Idag körde jag Polenta, 45 minuters motion och x antal varv på banan. Underlaget har tyvärr blivit så pass dåligt här nu så jag kan inte köra på vägarna längre, jag får hålla mig till banorna vi har. Hon var rätt så bra, jag tog det ganska så lugnt med henne iom hennes lilla bus igår, kunde inte hitta några skador eller hältor, men jag tog de lugnt med henne ändå.

Polenta
3/19/09, 8:45 PM
#38

19 mars -09

Jahapp. Idag körde jag lite intervaller med damen. Värmde först och sedan så körde jag intervaller på rakbanan då. Underlaget är inte som bäst där, vilket är väldigt synd, hade käk på henne och klockade 500m i varje intervall. Hon gick helt OK tider. Käken var lagom, men kände att hon sprang och var inte koncentrerad på det hon skulle göra och kunde inte riktigt hitta rytmen så att säga. Körde iaf 3 intervaller och joggade sedan av henne.

Framöver nu blir det motion på söndag, tisdag kör vi intervaller igen och på torsdag hoppas jag att underlaget ska vara bra så jag kan köra .. så blir det banjobb på lördag!

Polenta
3/24/09, 9:22 PM
#39

22 mars -09

Har varit dålig på att uppdatera här! Det vart motion för damens del denna dag, vart några varv på rundbanan .. har inte den blekaste aning om hur lång banan är, men den är lite kuperad. Körde ca 8 varv tror jag iaf att det var.

Stretchade efter iaf :)

Polenta
3/24/09, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

24 mars -09

Intervaller idag igen! Har fortfarande inte lyckats hitta något sällskap till henne. Jag värmde 3 bakvarv på banan och joggade sedan nerför rakbanan som är dryga 1000m med lite "backe" också. Körde 4 stycken intervaller, första 500 tog jag de lugnt och körde på sista 500 och klockade henne, första 3 intervallerna gick hon 2.30 och den sista 2.20 .. vilket jag var nöjd med :)

Korrigerade lite i utrustningen med, sist jag körde var hon inte så fokuserad på körningen utan sprang mest och lallade på. Så jag tog på henne helstängt, dövade henne med huva för att förhoppningsvis få henne lite mer alert och vaken, lätta boots fram och som vanligt gamascher och knäkappor då. Hade även käken på, ska nog korta den lite nästa gång jag kör intervaller vilket blir på torsdag och sedan banan lördag då :)

Stretchade och duschade henne sedan :) Hon var jättefin i benen efter när jag var tillbaka och bytte täcke på henne, skönt!

Polle och Sanna på bilden! :)

Polenta
3/26/09, 9:16 PM
#41

26 mars -09

Idag fick vi sällskap av Emmy som red Silvana och jag körde Polle då, hade helstängt, käk och huva på henne .. herregud. Satte upp käken innan jag tog av henne grimman i stallet, så tog jag av henne grimman men höll i tömmarna och huvudlaget på henne, då skulle hon sladda ut ur stallet med jordens rivstart, då vart jag arg och höll fast greppet i huvudlaget och skällde på henne, hon kom inte så långt och vart helt förskräckt .. jag kunde till min förvåning gå och sätta mig i vagnen och Polle stod blickstilla, så råkade jag göra nånting med tömmen så Polle rivstartade och kutade ut ur hela stallet :P Vi värmde iaf på banan en 3-4 varv och sedan joggade vi nerför rakbanan, vände upp och strax innan stället där jag börjar klocka vek Emmy ut Silvana från rygg, Polle verkade inte ha fattat att vi hade sällskap så hon vart skiträdd, flytde sig en halv meter åt sidan men tog samtidigt tag i grejerna och var skitfin, hon travade bra och tog i som fan :D Vi körde 2 likadana intervaller och sedan sänkte vi tempot ytterligare, och jäklar vad fin hon var, hon var jättepigg och tog i som fan :D Kändes skitbra!

Det blir till att köra med sällskap fler gånger, imorrn ska jag packa och så till banan så äre bara att ta in Polle och lasta typ på lördag efter jag har jobbat klart :)

Annons:
soderbergg
3/29/09, 8:35 PM
#42

haha så du bloggar om polentas träning :D har läst allt nu, tog en jävla tid.

Polenta
3/29/09, 9:53 PM
#43

#42 Yes det gör jag :P Hehe ja jag förstår att det tog lite tid :P

Polenta
3/31/09, 6:16 PM
#44

30 mars -09

Banjobb idag, det vart dock inte mkt till banjobb, vart väl mest en motionsrunda på banan. Kändes hur fin som helst i värmningen, men så fort jag vände upp så tog hon inte i för fem öre, släppte grejerna och började hoppa kråka. De känns inte lönt att hålla på då, var superfin som sagt i bakvarv .. var bra på bettet, travade på jättefint och bra!

Hade helstängt, huva, kort käk och boots fram. Tyckte hon fungerade bra annars. Jag iddes inte klocka henne heller, körde ut på en gång .. på lördag får Jonsson sköta tömmarna bakom henne, hoppas att han har ngt att säga om henne.

Ska ändra foderstaten på henne med, lägga till lite havre och hoppas att hon blir lite mer taggad. Och sedan blir det lite mer ridträning för hennes del.

Polenta
4/1/09, 11:49 PM
#45

1 april -09

Idag var det en liten tur under sadel som stod på Polentas schema. Vi hade sällskap av en gammal travare och ett kallblod. Det gick jättebra under hela turen, men i början är hon superseg men sedan blir hon superladdad istället och vägrar lyssna, vill inte stå stilla och lyssnar inte på bettet men hon är inte dum eller så .. skönt de :P Vi var ute och red i skogen och mellan alla träd finns de så klart snö - JÄTTEmkt snö .. vilket jag och Polle märkte då vi försökte hänga på i storhästarnas takt i snön .. samt att gå ner i jättestora hovspår överallt på snöstigarna .. resulterade i att Polle vinglade och hade sig, hoppade upp ur dom där spåren och vidare. Storhästarna fick ju stanna så att vi kunde haka på utan att slå ihjäl oss alldeles, för hon vill ju hänga på storhästarna vilket inte går bra om man har korta ben och heter Polleplutt, så på ett ställe så snubblade hon på värre än någonsin, stressade på i snön och skulle haka på storhästarna (den ena som gick framför), det resulterade i att Polle och jag gick omkull, som tur var druttade Polle på snoken och jag på sidan, men i Polles lilla flykt lyckades hon träffa med ena hoven (tror de var bak) på min käke … inte nog med att jag för en vecka sedan blev översprungen av en skenande häst så blir jag halvt översprungen av min egen häst med xD:O Jag och Polle gick ut på vägen, snubblade på i snön och sedan hoppade jag upp igen :) Hon var väldigt framåt och pigg, skönt de :)

Kan säga att vi totalt var ute ungefär 2 timmar! :O Det är den längsta ridtur någonsin för mig :P

Polenta
5/21/09, 10:36 PM
#46

21 maj -09

Gud vad jag har varit dålig att skriva här! Tänkte att ni kanske ville ha en liten uppdatering .. Har ändrat träningsupplägget helt till Polenta nu som sagt, hon körs inte nånting hemma längre. Hon rids, tömkörs, jobbas för hand, longeras, går promenader och bara busar. Det upplägget verkar fungera bra på henne, har även ändrat lite i foderstaten.

För två veckor sedan gick hon travintervaller i vagn på Wolmsta där jag har min praktik. Hon skoddes före och sedan körde jag intervaller, och det var en riktigt rolig skillnad jag märkte, hon var jättepigg, travade på superfint i 2.30s intervaller :)

En vecka senare startade vi på Östersund, 6 hästar med i loppet, varav största hotet blev struken så enbart 5 hästar var med och alla stod på start. Vinnaren och en till häst stred om segern och sänkte sina rekord från 2.16 till 2.11! Polle blev 4:a på en mkt godkänd tid, hon gick 2.23 och travade verkligen jättebra och hoppade inget vilket jag är jättenöjd med! :D

Idag (21 maj) red vi lektion för en tränare hemma i Sundsvall, det gick jättebra. På hemvägen blev Polle sparkad på vänster insida av hasen och blev väldigt halt, men hon haltade inte efter en stund. Svullnaden har gått ner nu och det är enbart sår. Får se hur det är imorrn, det är nog inga problem :)

Upp till toppen
Annons: