Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 5223 ggr
Jossa
2009-01-18 18:36

Jossa - Östman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förut skrev jag en träningsdagbok för Qveiars Leil Gaist när han var här i träning, denna gången skriver jag Östmans framgångar.

Östman
e: Nordman 569
u: Cikoria Roll 4143
ue: Munter 326

I år blir Östman tre år.

Annons:
Jossa
2009-01-18 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

18 januari 2009

Idag körde jag för första gången Östman. Men vi gjorde såhär hemma, pappa körde första varvet då jag föredrog att ha det så. Han var himla trevlig, lite het på gröten, men det var även Imma när jag tränade henne.
Östman är väldigt arbetsam och springer gärna på. Vi körde honom två varv på slingan, är den runt 1200 m tro? Något sådant.
Han ville inte ta det lugnt, men vi gjorde så gott vi kunde på hemvägen när det gällde att skritta för att lugna ner andningen innan vi skulle in i stallet. Gick inte så bra, men det verkade inte ha spelat honom någon roll. Efter c:a 200 m hade han inget flås kvar, så han har bra grundkondition att börja jobba på. Vi ska öka ett varv till så han känner av träningen lagom mycket. Märkte inte av någon skillnad på Östman före eller efter körningen. Lika full med energi, om inte mer energi än innan han fått sprungit.

Han har även väldigt svårt att springa rakt för stunden, men inte så konstigt. Han är unghäst, så han måste ju ha koll på omgivningen.

Jag funderar på om jag ska gå upp runt 07.00 imorgon och köra honom vid 08.00 taget, men det måste bli tidigare isådana fall. Jag ska med bussen fem i elva, så han måste köras 07.00. Det blir till att gå upp 06.30. För att han ska komma ihåg dagens, sedan får han stå en - två dagar och så får han köras igen.

En mycket trevlig pojke! Naffsar en del, kan råka ta i lite för hårt ibland med hjälp av tänderna. Men man får leva med det för stunden. Han har ju inte haft någon att leka med på ett halvår. Så jag tycker inte att det är konstigt att han provar oss människor lite.

Det var dagens träning med Östman.

Jossa
2009-01-19 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

19 januari 2009

Idag var vi ute och körde igen, jag och Östman. Han sprang som om han aldrig gjort annat. Något vinglig fortfarande, men han stabiliserar sig snart.
Östman var lika glad och hade lika mycket energi som föregående dag, vilket kändes alldeles ypperligt! Jag blir så glad, och han är en riktig gosebjörn.
Naffsade på mig några gånger, och bet till lite. Men det är ju av samma orsak som förut.

Idag körde jag honom fyra varv på slingan, så han travade runt 5 km. Sista varvet märktes klar skillnad på hur mycket energi som befann sig kvar i hans kropp och ben, men han strosade på i lagom fart och erbjöd att öka farten om jag ville det. Lätt för att gå upp i galopp har han fortfarande, men han håller fortfarande på att lära sig, han är ju bara (snart) 3 år gammal.

Han testade dock att hoppa två gånger på ena raksidan, men gjorde ingen större affär av saken utan sprang på med öronen framåt och såg sig om på omgivningen. Mamma kom sedan vid 09.15 och tog kort på oss, dock är inte dem inladdade på datorn ännu. Den är seg som den är för stunden. Så bilderna får ni antagligen se senare, kanske lägger mor in här?

När Östman sprungit sina fyra varv och jag kände att det var mer än nog för hans del idag skrittade vi långsamt tillbaka till stallet. Men inte kunde han hålla sig i skritt för det. Efter 20 m verkade han tycka att det var nog med skritt och det var dags att trava igen. Även denna gång fick man vänligt försöka få ner honom i skritt igen, det gick men var ovilligt för Östmans del.

När vi väl var tillbaka i stallet var energin tillbaka och han stampade omkring så gott han kunde med kedjorna fästa i grimman. Man får akta fötterna lite, när han inte vet var han har sina hovar så vet absolut inte jag det heller. Med hjälp av mor att sela av så gick det fort och han fick komma ut i hagen och röra sig ännu lite mera.

Imorgon blir det ingen körning för hans del, men jag funderar på om jag inte ska longera honom lite. Det är skillnad från körningen och ger honom och mig en till möjlighet att få en riktigt bra kontakt innan det är dags för start.

Vi siktar på kval tidigt en klubbdag i Gävle.

Russtoka
2009-01-19 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vad roligt att se honom igen! Det har blivit en stor kille av honom, och energisk! Det var annat än när han var här för ett år sen och fick de första grunderna medan han växte som värst…

Russtoka
2009-01-19 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och så minns vi och ler när han var med oss i trädgården när vi åt middag ute… då var han lugnet själv. Då hade inte hormonerna satt sprätt på honom ännu!

SofieStrindlund
2009-01-19 23:25
#5

Åh jag har helbrorsan hemma hos mej! :) Lika lugn som #3 beskriver! :) Hoppas Fossil växer och blir lika fin som sin helbror! Väldigt fin grabb! Hur är han som hingst Östman? :)

StuteriQveiar
2009-01-20 10:30
#6

Östman är väldigt lätthanterlig, men dock för hingstig för att jag ska våga släppa honom i lag med de andra hingstarna som det är nu. Vi får se om han lugnar sig. Han har ju gått ensam sedan han var hos Solveig i somras, och har vuxit på sig och fått en del hormoner i kroppen sedan dess. Är en ståtlig herre på c:a 128,5 cm med skor och brodd.

Han har en väldigt fin trav.

Han kom hem i onsdags för snart en vecka sedan efter att ha varit hos fodervärd i Umeå.

Han ska visas på utställningen i dalarna den 1 mars i år. Få se vad de säger om honom.

Vad kul att höra ifrån Fossil. Lägg gärna upp någon bild på honom här…

Annons:
Jossa
2009-01-21 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Russtoka: Ja, han var ju väldigt lugn och sansad förra året, även här hemma innan han åkte till dig. Men nu är det hingst av pojken! Flört

SofieStrindlund: Mamma har förklarat honom väldigt bra där. Samt att han är väldigt lätt i munnen, bryr sig inte särskilt mycket när det är andra hästar i hagar bredvid eller så när vi kör förbi. Men visst, klart han kollar. Men aldrig det här att han ska stanna och hingsta sig för att visa hur snygg och stark han är.
Mycket trevlig! Hoppas på att Fossil blir precis som sin bror. :)

21 januari 2009

Östman gick på väldigt bra idag. Han har mycket svårt för skritten, vare sig han har fullt med energi, nästan så man ser det rinna genom öronen på honom, eller om han är jättetrött. Han taktar och vinglar likadant hela tiden. Men visst, ibland kan ju fjordhingsten hos grannarna distrahera lite när han tränar, men vadå? Östman pratar med honom, vill gärna dit och hälsa. Men det ska vi ju inte låta honom göra, så han vinglar vidare, något mera då han motvilligt springer bortåt. Sedan har han glömt bort varför han sprang zick-zack 200 m, och han tränar åter som vilken arbetsvillig ponny som helst.

Slingan var inte "plogad" vid 08.00 taget, så han fick "ploga" hjulspåren själv. Han gjorde det alldeles galant! Men visst, han blev lite tröttare än de andra gångerna, så vi körde bara tre varv idag. Han ska ju inte tappa gnistan att springa och träna.
Varje varv ville han försöka smita ut och hemåt, men han lär sig när han får göra det. _Imma fixade sådant själv förut, visste precis hur många varv hon skulle springa innan hon fick springa ut från slingan.
_Han blir nog likadan så småningom.

Men som sagt. Det är en mycket trevlig hingst att handskas med. Det spritter i benen på honom och han tar gärna tag i kläderna man har på sig. Det är inte så farligt, naffsar lite. Men man får hålla undan honom och försöka distrahera sågott det går. Jag kan tänka mig att han är som de flesta unghingstarna…
Han påminner väldigt mycket om Greger Gross 572 i sättet. Lika trevliga, lika arbetsvilliga, samma typ av steg, förutom att Östman ännu inte stabiliserat sig ordentligt, två självklara sötnosar i mitt tycke.

Nu står Östman ute i hagen och mumsar hö, samt har lite koll på den kaspiska hingsten Peyman i hagen bredvid som tycker att Östman är ett mycket fult och stort exemplar av häst. Det var över året sedan snart som de gick ihop i samma hage, så det räcker för stunden att bara gå bredvid varandra.

Detta var dagens träning för Östman, ha det gott!

SofieStrindlund
2009-01-21 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Okej! :) Ja, Fossil är ju 2 år nu då, eller ja blir till sommaren! Åh han har väl börjat hingsta sig en del nu också, men han har växt som tusan nu på slutet! Han är också så som du beskriver att han bryr sej inte om hästar om man går förbi en hage och så, utan han går i sin egna lilla värld! Åh han är väldigt lugn och harmonisk! :) Varför kom Östman hem från fodervärden, skulle han bara stå där ett tag å ni skulle ta hem han å träna han sedan? :)

Fossil har också jätte fin trav! ser man mkt i hagen när han travar på! Ja, vi får hoppas det, å hoppas Fossil växer å blir lika stor som Östman! Vore kul om han kunde bli lite större!

SofieStrindlund
2009-01-21 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fossil & hans bus kompis! :P

SofieStrindlund
2009-01-21 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fossil när han hade kommit! (liten bäbis då) Vi fick inte ens ta i han då! Jag fick smyga mej fram och knäppa kortet! :P

SofieStrindlund
2009-01-21 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Å så lägger jag upp en bild på deras mamma! :) Hon har det jätte bra nu! Mår så gott så! :)

Malu
2009-01-23 14:35
#12

Kul att det går bra för dessa som lämnat ön ! Jag känner till uppfödaren/fd. ägaren.Cikoria ser jättefin ut !

SofieStrindlund
2009-01-23 20:27
#13

Jaa absoolut! :) Ja, "Sickan" har blivit himla fin! :)

Annons:
Jossa
2009-01-25 14:40
#14

Mamma Cikoria var ju jättefin! Fossil påminner om Östman från förra året, så om Fossil följer Östmans spår borde han blomma ut och bli en vacker ros. ^^

Dianaross
2009-05-23 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Östman (Musse) tränar på riktigt bra, idag ska vi köra långa slingan på travet för första gången. Vi siktar på kval i Juli och det ser då bra ut än så länge. Han älskar att springa men han får inte bestämma takten Tungan ute

Han bor på travbanan i Umeå (Umåker) och det trivs han med, mycket att titta på osv!

På måndag hämtar vi hans nya sulky! Skrattande

Kramar

Emma

Jossa
2009-05-23 18:41
#16

Kul att det går bra! :)

Dianaross
2009-06-22 17:28
#17

Går riktigt bra måste jag säga, han har gått intervaller och han springer som bäst på kilometertiden: 2.30 :)

Kvalar om 5 dagar är asnervös!

Kram

Storvreten
2009-06-22 18:54
#18

#17 Lycka till! :D

MagganS-B
2009-06-22 18:57
#19

Vi håller tummarna!

Jossa
2009-06-23 19:02
#20

Heja heja! :D

Annons:
Dianaross
2009-06-23 21:51
#21

Tack alla! Han är så grym på att springa! Första snabbjobbet och han går redan 2.30! Är grymt taggad på kval! Men han dock aldrig varit på en travbana, även fast han står på umåker .. Men de är för att de håller på att lägga om hela banan .. Men han är då så hemskt duktig på att sköta sig så jag tror inte att det blir något problem! Lägger in bilder sedan från kvalet! :)

Storvreten
2009-06-27 23:19
#22

Hur gick det idag då? :) För det blir väl den 27 du skulle kvala honom?

CarinaO
2009-06-28 00:19
#23

Vet att han klarade kvalet idag men inte vilken tid..han såg jättefin ut :)

Jossa
2009-06-28 03:07
#24

Vad bra! Han är så fin, så detta kommer gå super. :)

Dianaross
2009-06-28 12:53
#25

Han kvalade på 2.35!!! Sprang inte på max och han sprang underbart bra!! Blir att tävla första gången i hoting 7 juli!

Jossa
2009-06-28 23:40
#26

Vad kul! Hur var han med de andra hästarna? Det var jag mest orolig för ett tag, han kunde inte koncentrera sig alls men blev bättre och bättre. Det är dock tätare på banan än här på slingan. :)

Storvreten
2009-06-29 22:43
#27

Grattis! :D

Annons:
rebeccajansson
2009-06-29 23:22
#28

Grattis! Vad roligt med Nordmans 4 startande avkomma.

Dianaross
2009-06-29 23:54
#29

#26 Han skötte sig bra med de andra hästarna,

han hade dock aldrig hunnit vara på någon travbana tidigare (då banan där han bor läggs om) så han va lite rädd för reklamen som fladdrade vid måltornet och de va lite läskigt att volta, men han sprang som en gud annars :)

Dolores
2009-06-30 00:24
#30

Grattis

Dianaross
2009-06-30 00:26
#31

Tack alla för gratulationerna! =) Första starten för honom blir på tisdag om en vecka i hoting =)

Dianaross
2009-07-22 00:34
#32

Första starten gick underbart bra! Han sprang runt 2.23 tempo men tyvärr vart han diskad eftersom han ville galoppera lite då och då . . Men kom in som tvåa i mål!!!!!! Skrattande

Jossa
2009-07-28 12:10
#33

Gud vad roligt! Jag är så stolt!

Dianaross
2009-07-28 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Musse har gått 2.23,4 på snabbjobb hemma :)

Annons:
ErikaJ83
2010-01-10 01:05
#35

Det var jättekul att läsa allt det här om Östman, synd att jag inte har hittat det tidigare.

Det är även jättetråkigt att Emma blev tvungen att sälja Östman.

Jag kan göra annat än att hoppas på att han får det lika bra vid den nya tjejen.

Jag läste även om hans helbror Fossils utveckling, det är självklart även kul att läsa om honom.

Jag ser framemot att få se Fossil på avelsvärderingen i Mars och även att få se honom kvala.

Hälsningar: Erika Johansson, som är uppfödare till de här grabbarna och även till deras mamma Cikoria Roll och hennes de övriga avkommorna.

Fossil går just nu vid de som äger Graip som är halvbror till honom och Östman.

CarinaO
2010-01-10 16:17
#36

Vem köpte honom?

ErikaJ83
2010-01-16 20:09
#37

*36.
Anna Kviegård köpte honom av mig som 1åring, sen var Emma Ottosson fodervärd för honom. Emma köpte sedan Östman av Anna.

Läse du längre upp så kan du följa med i hur det har gått för Emma och Östman på travbanorna.

CarinaO
2010-01-16 20:13
#38

#37 Jo jag har läst det och också sett honom på travbanorna, en jättefin häst därför jag undrade vart han hamnade..trodde inte han vart kvar hos Emma men  jättekul för då får man se honom här uppe i sommar =)

Jossa
2010-01-17 17:47
#39

Emma har nu fått tillbaka Östman.

ErikaJ83
2010-01-17 21:06
#40

Emma hade hittat en köpare, men de var tvunga att lämna tillbaka Östman då de fick ändrade familjeförhållanden, så nu är han tillbaka efter att han bodde i Östersund ca 3 veckor.

JAG ÄR JÄTTEGLAD FÖR ATT ÖSTMAN ÄR TILLBAKA VID EMMA! ! ! !

Som det ser ut nu så ska hon behålla honom.

De ska starta i 5-årsbaggen nästa år.

Upp till toppen
Annons: