Annons:
Etikettallmänt
Läst 6111 ggr
juliapettersson
2009-03-27 17:38

Russnamn

Dax att diskutera lite russnamn!

Ni som föder upp russ, hur tänker ni när ni väljer namn?

Finns det några absoluta no-no's som ni inte skulle kunna tänka er att döpa russfölen till?

Vilket är det bästa, fyndigaste eller konstigaste russnamnet som finns…?

Annons:
PernillaJ
2009-03-27 17:45
#1

Svenska Russavelsföreningens namnregler:

  • Namnet skall vara unikt, dvs namnet får ej förekomma på flera hästar i grundstambok eller register. Namn tillåts igen efter att 30 kalenderår förflutit sedan den första hästen med det namnet var född.
  • Namnet får ej innehålla mer än 19 tecken inklusive mellanslag.
  • Stuteriliknande prefix eller suffix som ej är inregistrerat i Svenska Ponnyavelsförbundet är endast tillåtet vid ett tillfälle.
  • Namn som förekommer på rikstambokförda hingstar får ej förekomma igen.
  • Namnbyte på grundstambokförda russ får enbart ske efter uppfödarens skriftliga tillåtelse. Russ med stuterinamn, är riksstambokfördt eller tävlingsregistrerat får ej namnändras. Russets första namn skall i alla handlingar stå med inom parentes.
  • Namn som inom russrasen alltjämt kan förknippas med en häst som utmärkt sig på speciellt vis, godkänns ej.
  • Namnet får ej innehålla siffror.
  • Svenska eller nordiska namn är att föredra.
Mixie
2009-03-27 18:37
#2

Personligen tycker jag om enkla, korta namn och svenska såklart! =)

//Mickan

ryttarn
2009-03-27 18:59
#3

Vi döper alla våra föl (utom wellas avkommor som får schamponamn) till namn på Quenya. Eftersom vårat stuterinamn är Stuteri Isil (Stuteri måne) får hästarna prefixet Isilon. Hittils har vi fått:

Isilon Tinúviel (månens näktergal, e Tejas Monljus u Jaritza)
Isilon SunSilk (e Tejas Monljus u Wella)
Isilon Alassë (månens lycka,e Tejas Monljus u Jubla II)
Björksta Isilmë (Björksta då Björksta stuteri äger Josephine som vi lånat i några år, Isilmë betyder månsken, eTejas Monljus u Josephine)

Quenya är baserat på fornnordiska och skapat av J.R.R. Tolkien i arbetet med att skriva sagan om ringen och talas där av högalverna,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
2009-03-27 19:00
#4

#3 Oj det lät avancerat.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
2009-03-27 19:05
#5

#4 Inte speciellt, vi är lite LOTR nördar allihopa här hemma så det föll sig ganska naturligt.

Cool

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2009-03-27 19:06
#6

Gå in på min hemsida under uppfödningar och en bit ner på sidan så ser ni hur mina hästar fått sina namn

www.freewebs.com/karismastuteri

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Teja-Bea
2009-03-27 19:08
#7

Vi döper majoriteten av våra uppfödningar till en kombination av mamma och pappa, men främst något från mamma.

Vi döper bara våra uppfödningar till namn med svenskt uttal.

De uppfödningar som kommer ur Mona-stammen (Mona Lena, Anemona, Tejas Monela) heter någonting med MON eller ON

Hults Piritas stoföl heter xx-rita och hingstföl något på P.

De som kommer ur Kremlas linje har fått svampnamn

Eftersom vi driver stuteri Teja så får alla stuterinamnet Teja.

Exempel:

  • Tejas Primona (e.Drömprinsen u.Anemona)
  • Tejas Mirita (e.Micklas u.Hults Pirita
  • Tejas Riska (e.Drömprinsen u.Kremla)

I år väntar vi två eller tre föl. Jag har alla stonamn klara redan! Och två hingstnamn! Flört

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
2009-03-27 19:09
#8

# 3 Lite för avancerat för min smak.

Vi döper våra russ till korta namn, samma begynnelsebokstav som mamman, kanske något från pappan,  så svenskt vi kan, och helst inte mer än 4-5-6 bokstäver. Inga accenter eller "konstiga" tecken, det bara förvillar när man skall anmäla till tävlingar. Ex. Leilus "barn": Laser, Linella, Lurax, Luffa, Lorri, Lanso, Linus och Lissi. Det skall passa tillsammans med stuterinamnet också.

MagganS-B
2009-03-27 19:11
#9

# 7 Utom Månen, salig i åminnelse…..han stavades med "å"!

Teja-Bea
2009-03-27 19:13
#10

Men han var ju faktiskt ur Mona-stammen! Flört

 Och jag håller med om att Monen hadde låtit konstigt…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
2009-03-27 19:15
#11

# 10 Klart han var! Jätteduktig häst! Om han var han eller henne kan ju diskuteras…..Glad

ryttarn
2009-03-27 19:16
#12

#8 Var och en blir salig på sin idé…..

#7 Vi får bara ett föl i år, om allt går väl, och namnidéerna är redan klara. Men sedan kan det bli som med Isilmë som bara hette det när han kom ut, Det var ett annat namn jag tänkt från början….. Men vad gör man när fölet föds ute i hagen i strålande månsken och med en klart lysande stjärn…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Russtoka
2009-03-27 19:17
#13

Namngivningen kan jag sakna eftersom jag inte har någon avelsverksamhet. Det är så roligt att klura ut en fin kombination av föräldrarnas namn till fölet. Det gjorde jag på nordisarna för lääängesen.

T.ex. Brina (e.Vine u. Brisita)

Bricka (e. Unick u. Brisita)

Hedick (e. Unick u. Henny)

eller på engelska med Welsh cob:

Magic Thorence (e. Burhults Magic Commence u. Derwen Thora)

Myfaro (Derwen Romeo u. Rhystyd Myfanwy

Till russ skulle jag aldrig namnge något annat än det som klingar svenskt, fornnordiskt eller gotländskt. No-no på engelska alltså.

Annons:
Lisa-trollet
2009-03-27 20:22
#14

Våra första russföl kommer iår. Ronjas ska iaf få namn ur Ronja Rövardotter så de fölet är klart. Ramillas får vi se, jag tycker hennes föl skulle få heta som asagudarna, men mamma är inte riktigt med på de än.

Fölen får iaf Trollets som "förnamn" eftersom vi har Trollets stuteri

mallan-nog
2009-03-27 20:35
#15

Har än så länge inte fött upp så många hästar. Men jag försöker gärna att få Monita avkommor att börja med Mon. Är lite jobbigt eftersom även Stuteri TEJA gör det med en hel del utav sina hästar. Men Monita kommer ju även hon därifrån! Hittills har det bara blivit Montró på russ-sidan,Tejas Monita & Trojka Viking. Nästa föl är även det redan döpt! Det blir förhoppningsvis ett Trojka-barn till, då han kommer att stå här i sommar!Skrattande Har fött upp en shettis oxå, Mad Max (Madicken Engström & Maxmer).

I fortsättningen kommer uppfödningarna även att få beteckningen "M" efter namnet då jag startat mitt Stuteri Tusen & "M" råkar vara den romerska beteckningen för 1000.

Cara-Mia
2009-03-27 21:07
#16

Det enda som är givet för mig är att Wirkas föl börjar på W annars är det fritt och vad som passar in på fölet.

Angel
2009-03-27 21:21
#17

Jag gillar när det inte finns ngt stuterinamn till namnet Tungan ute

Inte för att jag har någon nu, jo, min egenuppfödda shettis då.. Det känns mest unikt. Hoppas ni inte stryper mig nu, men det är bara mitt tycke Skrattande

Tittut
2009-03-27 21:32
#18

# 17 Har anledning att hålla med. Jag tycker själv att russ skall vara utan stuterinamn, men har förståelse för dem som har, och förstår också varumärkestanken med det.

Svenska, korta namn gillar jag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Sa-An
2009-03-27 21:52
#19

Gillar korta, svenska namn, gärna soldatnamn.

Om det blir så att det ploppar ut "rätt" fölungar till mig i sommar ska de heta Mård och Järv.

Rapp, Rask, Hurtig och Modigh är också favoriter.

Och någon gång ska jag ha en svartskäck som heter MacGyver.Tungan ute

Norrveda
2009-03-27 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Våra "grundston" har avkommor på sin första bokstav förutom Blenda vars avkommor börjar på bokstaven efter (Cornett, Corint, Corect och Corixa). För Corects del fortsatte vi med C, Corona.

Vallmo (Vinett, Vilma, Vilja, Visa, Vilde, Vinst, Vind och VG)
Kaxa (Kopia, Kompis, Kompaz, Kanon och Kung)
Solos Merry "Myran" (Miranda, Magi och Minut)

Andra generationen avkommor har fått namn efter pappans bokstav.
Nomad (Nintendo och Nonstop)
Granit (Glans och Guld)
Guld (Greven)

Självklart har alla våra uppfödningar stuterinamn.

Annons:
karisma
2009-03-27 22:25
#21

#17,18 Visst är det tur att smaken är som baken delad. Jag som har dåligt namn minne har lättare att knyta an till ett stuterinamn Vart hästen kommer ifrån än att den bara heter LottaTyst Och så kan jag döpa den till det jag villCool

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

GranoStall
2009-03-27 23:19
#22

Vi har ju inte fött upp så många russ ännu. Knyter inte an till föräldrarna med någon bokstav men vill gärna att namnet är kopplat till i alla fall mammans namn på något sätt.

Candlelights föl har döpts till och kommer döpas till namn som slutar på light. Fast de blir engelska och vi helst vill döpa till svenska namn.

Narciss föl kopplade vi ihop med hennes blomnamn, Tusensköna.

Håller med Karisma om stuterinamnen, mkt lättare att koppla ihop hästarna med varifrån de kommer. Våra har stuterinamnet Granö förre.

MagganS-B
2009-03-27 23:24
#23

# 18 Det har inget med varumärket att göra, även om vissa ser det också. Nej, när man har namngett ett stort antal föl, och börjar bli glömsk, så är det jättebra med stuterinamn, lättare att hitta i statistik m.m.

nemesis
2009-03-28 00:43
#24

har döpt många efter olika parfymer/smink bla Ekslätts:

-Just Me

-Pure Poison

-Hugo Boss

-Armani

-Promise Me

-Izadora

[Tjiwi]
2009-03-28 12:02
#25

Jag har ingen direkt uppfödning trots att jag har haft hingst i 30 år har jag bara fött upp en häst….

Tycker lite som 17, 18 att det är fint utan stuterinamn men det är som sagt helt upp till var och en. Sedan är det bra med enkla namn, inte för långa och ABSOLUT inte ENGELSKA namn för mig!!

Pernille-G
2009-03-28 13:12
#26

Jag tycker också bäst om korta nordiska namn och vill undvika stuterinamn.

Men sedan är det bra med unika namn som är sökbara båda i avelsregister och på nätet. Tor tex är ett jättebra namn, men försök att söka på Tor på Blå basen - 1519 hästar har kombinationen -tor- någonstans i namnet (suck)!

Glimt - namnet på mitt första russföl f 1987 - går rätt lätt att hitta på Blå basen men försök att hitta Glimt på nätet - helt omöjligt! Då var det mycket bättre med hans bror Gottfrid II. Når jag förlorade kontakten med honom en period upptäckte jag att det bara fanns två sökbara Gottfrid II, min uppfödning och en kung på 1000-talet, så han var lätthittad på Bodens travbana. Resultatet blev att han fick åka hem till Skåne och inte till Norge efter pensioneringen.

Nu får mina föl två namn (lätt sökbara kombinationer). Gudanamnet "Loke" var självklart för fölet e Linus u Okina och han fick efternamnet "Luring" som passar bra in på den gamla bilden av Loke som den luriga guden. Hans bror e Tor och Okina har fått vikingenamnet "Toke" och efternamnet "Torson". Systrarna innan fick båda en nordisk gudinna med sig: Frejas Minna och Iduns Skugga. 

Äldsta brodern är Vindalf, en av dvärgarna i Snorres Edda. Han fick bara ett namn - hoppas han inte försvinner!

"Hedenhös Dansa" fick sitt mycket speciella namn av min dotter!

[Grabbarna-A]
2009-03-28 16:38
#27

Amarettos namn var redan bestämt innan han var född… Sambon skulle få honom i födelsepresent och hans favoritlikör är amaretto Tungan ute.

Annons:
Saiop
2009-03-28 18:59
#28

Nu föder ju inte jag upp hästar, men om jag skulle göra [vilket jag hoppas på i framtiden] skulle jag ta en kombination av mammas och pappas namn. Som min treåring som jag har heter Troya, e. Trofé och e. Tejas Jumona. Hon skulle ju från början heta Troja, men det var upptaget, då blev det Y. =)

[Croneld]
2009-03-29 19:45
#29

Jag registrerade ett stuterinamn för att kunna välja fritt när jag ska namnge fölet. Betämde mig också då för att döpa fölen i bokstavsordning. Barnen i familjen har varit med och kommit med förslag. Mina förslag har blivit nedröstade. Jag gillar också korta namn bäst.

Jag gillar personligen inte engelska namn på svenska raser. Men ibland kan det låta svenskt fast ursprunget är ett annat. Sen har vi fått in så många ord i det svenska språket.

Ska försöka ha lite nordiska namn i fortsättningen så långt det går. Har hittat en del bra sidor på nätet om nordiska namn, sökte bara på google och så poppade det upp bra förslag.

MagganS-B
2009-03-29 20:53
#30

# 29 Finns massor av jättevackra namn där, men inte så många på D och L, tyvärr…..

Mixie
2009-03-30 01:56
#31

#29 Jag tycker Tigerlilja är ett otroligt fint namn! =)

//Mickan

MartinaFrick
2009-03-30 15:25
#32

Många fina namn har det blivit, verkligen! Jag brukar själv spåna, även om vi inte fått något eget föl ännu. Dock har jag namngett två varmblodsföl!! Visst är det kul att vara kreativ!!

StuteriTrot
2009-03-30 22:39
#33

#28 Det hann jag först medGlad. Tannes dotter efter Raider döpte vi till Troja som jag tycker är ett jättefint namn.

Vi har några ston där fölen döps efter mammas bokstav men det kan bli ganska jobbigt tex med Pärla som har fått 13 föl….. därför valde vi att inte "binda upp oss" till det när Blanka fick sitt första föl här. Hennes första heter Havanna så även om 2:an heter på B (Bellona ) så känns det som att vi kan välja vad vi vill utan att bryta någon påbörjad tradition. Tanne har bara avkommor på T, Pärla på P, Blanka gör vi som sagt hur vi vill med och Katitzis heter på K förutom Noblesse som är döpt efter sin mormor Norpan som dog i vevan när Noblesse blev tillverkad. Norpan var mitt första russ och det kändes som att jag fick Noblesse som plåster på såren när hon dog. Vi hade nämligen stora problem att få både Norpan och Katitzi dräktiga innan det.

Jag tycker det är ok med de flesta namn så länge man kan uttala det på svenska.

entill
2009-03-30 23:00
#34

Fördelen med att ha stuterinamn är ju att man kan välja namn lite mer fritt eftersom namnet ändå blir unikt. Även vi har en Troya (e. Trojka Viking u. Foya) men våran heter Troya Viking. Tycker det låter bättre än Troya II eller något liknande. Förr namngav vi våra efter mammans begynnelsebokstav, men nu har flera fått namn efter pappans bokstav. Vi försöker dock hålla T-linjen (Tiddes) levande om det går, därför hoppas vi nu på en fin fölunge efter Tinka Viking. På shettisarna har vi en J-linje (Jo-Du V) och en Hj-linje (Hjalty V)

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
rebeccajansson
2009-08-10 12:11
#35

Jag vill att mitt stoföl skall heta Blinka men nu har jag hittat ett icke stamboksfört russto med samma namn född  2001 går det inte då?

Tittut
2009-08-10 15:58
#36

# 35 Nej, det går inte.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

AK47Kalashnikov
2009-08-10 21:01
#37

Har lyckats få mina ponnyer namngivna efter diverse påhitt från maskinvärlden. Aktiv, tex. är en av Överums/BM's gamla tröskor. Syncro är dels namnet på VW's fyrhjulssystem, dels en modell av en David-Brown traktor. Skrattande

MagganS-B
2009-08-11 08:44
#38

# 37 Inte illa AK, Lena och jag döpte våra föl till Lootuz (lite felstavat…), Viper och Jagga en gång i tiden, fina bilar allihop! Blev bra hästar också Flört

AK47Kalashnikov
2009-08-11 17:08
#39

#38 Oh yes! Och det blev riktigt bra hästar - hela bunten!

Tråkigt att ni slöt innan ni hann komma till Mustang - det har alltid varit en av mina favoritbilar..! Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
MagganS-B
2009-08-11 20:15
#41

# 39 Blev inte fler hingstungar det året…..

Annons:
Russtoka
2009-08-12 02:51
#42

Har just tingat en fölunge från Lojsta som Börje Johansson redan gett namn till: Vill Mer !

Det tycker jag var ett fyndigt och bra namn. Det ligger väl kanske nära till att det blir "Börje Vill Mer" … Skrattande

Annars blir det nog "Ville" till vardags.

Jossa
2009-08-12 11:37
#43

Jag tycker det är kul att leka med väderfenomenen, eftersom Imma är ett sådant.
Jag har satt den regeln på Immas avkommor att dem ska ha sådana namn som är väderfenomen.
Imma har ju lämnat tre hingstar av tre fölungar, första döpte mamma till Dis, den andra döpte min bror till Blixt. Och hennes sista fölunge döpte jag till Frostvind, det tycker jag blev riktigt lyckat!
Sedan har jag en massa förslag på stoföl också, om hon tänker lämna någon sådan…

Russtoka
2009-08-12 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Här är Blixt för vagnen. Han gör inte direkt skäl för namnet. Men det har ju hänt att långsamma människor gjort sig namn som "Blixten" Skrattande  ^^

Jossa
2009-08-12 21:53
#45

#44 Haha! Han kanske är som en blixt på andra vis som vi inte fått se ännu! Kanske i galopp eller trav? Hoppning kanske? ^^

Carpedium
2017-06-10 01:16
#46

Hittade en tråd från 2009 . Samma år som vår första egna uppfödning föddes.

Våra föl får namn efter städer runt om i världen  och med pappans begynnelsebokstav . Som  DALLAS  efter Darius Roll.  GENOVA, GIRONA och GANDER  efter Gumino   . FARGO efter Fantom. TIRANA efter Tyson. Om vi får föl nästa år blir det på T igen !

Upp till toppen
Annons: