Annons:
Etikettuppfödare
Läst 5467 ggr
Prenses
2009-12-23 17:15

Hur har ni råd?

Ni som föder upp russ och så, hur har ni råd att hålla så många hästar samtidigt? Det kostar ju allt med foder, utrustning, vet och hovslagarkostnader os.v..

Är lite nyfiken bara . :)

Annons:
ryttarn
2009-12-23 17:21
#1

Har egen gård med egen mark, annars hadde det aldrig gått.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2009-12-23 17:26
#2

Vi får låna mark av våra grannar och även hyra ett litet stall för en billig penning. Annars skulle vi inte ha råd vi heller. Fodret är det dyraste för oss.

Hagelberg
2009-12-23 17:43
#3

Har egen gård men köper allt foder.
I år har jag bytt bonde och tjänade 40 % på det! Hur lycklig som helst eftersom kvalitén är lika bra/bättre.

alpros
2009-12-23 17:58
#4

Lånar mark och stallet ingår i boendehyran. Jag klipper kor hos en bonde och får det mesta av vinterfodret som lön.

savrarpstuteri
2009-12-23 19:22
#5

Har egen gård med stall o hagar, köper allt foder.

Låter ponnyerna hjälpa till att tjäna ihop till deras uppehälle, skoning osv  genom att ha rid/körlektioner med dem Glad.

VeronicaP
2009-12-23 19:54
#6

Vi har egen gård ,  vi tar viss del av fodret själva och får köpa lite , halm köper vi billigt då vi pressar det själva , annars hade det aldrig gått och tur man har hästarna och stuteriet i hop med mina föräldrar ;-)

Annons:
[Tjiwi]
2009-12-23 21:29
#7

Vi har inte så många pållar, fyra russ och en ardenner. Vi bor på egen gård och producerar fodret själva.

Malu
2009-12-24 00:12
#8

Har egentligen inte råd…men vad gör man inte för dessa underbara djur???? Köper allt foder o hovslagare kostar det me..

Hade man inte haft hästar hade man kanske varit rik..men vad skulle man göra o klara sig utan hästarna-man kan inte vara utan dom!!

Norrveda
2009-12-24 00:42
#9

Vi har egen gård och odlar allt foder. Hovslagare och veterinär är de stora kostnaderna men hästarna tjänar in mycket genom ridverksamheten.

Vårat motto är att "pengarna ska rulla" och det är inga problem!

Teja-Bea
2009-12-24 12:50
#10

vi har egen gård med stora betesmarker som räcker hela säsongen. Vi tar eget hösilage som räcker ungefär halva vintern. Resterande hösilage och halm köper vi för bra pris hos en bonde i närheten. Mycket fin kalité på ängshö!

Efterosom vi har så hög kvalité på grovfodret så behöver inte hästarna stödfodras med kraftfoder under vintern. Det lilla som avelsstona och tävlingshästarna får på våren/sommaren köper vi. Och saltstenar och mineraler och sånt. Det mesta från "Granngården".

Eftersom våra pollar går på lösdrift så sparar vi mycket pengar på strö.

Jag sköter all hovvård själv. Utbildad av mina mycket kunniga föräldrar och via föreläsningar, böcker och prakrik hos hovslagare och veterinärer.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

karisma
2009-12-24 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har Råd

Det har jag inte hästarna försörjer sig inte själva så jag lägger till och mina hundar hjälper till att försörja dem

Har arrende mark och tar in grovfodret själv gör det mästa själv De tygsta posterna att betala är försäkring och hovslagare

Fast det är det värt att slita för dessa underbara russ 

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Russtoka
2009-12-24 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har egentligen inte råd. Nu när man är arbetslös är det väldigt känsligt. Blir det nåt fel blir det katastrof. Risken är stor att förlora alltihop. Har eget torp med (alldeles för) lite egen mark, lite lånad mark och ett par sommarhagar har jag fått låna gratis.

Har fått diarré på två av mina som jag försöker behandla efter inrådan av veterinär. Specialmedlen är svindyra och skulle haft mycket mer än en enda dos av Diarsanyl, men det går inte. Betydligt billigare att köpa psylliummjöl i mataffären! Husk heter det där.

Försäkrade är de inte, hovslagare tar jag bara ut i undantagsfall. Höet är lokalt odlat och i storbal. 300:- st.

Utrustning gör jag själv till stor del.

Jag försvarar min hästhållning med att veden ska dras fram med dem - vem gör det annars? Ingen ved - ingen värme i huset.

Gödseln har jag lyckats sälja hittills - återbäring på fodret. Unghästarna ska jag sälja när de växt upp och blivit inkörda. Har en treåring 2010 som redan nu är fullt körbar för vagn och i skogen om man tar det försiktigt.

Förhoppningsvis ska nöjet att ha dem inte vara så dyrt om jag gör så och allt gått bra.

Gnistra
2009-12-24 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Russen är ganska billiga i drift jämfört med de ridhästar som vi har..men visst är det så att det är få som kan leva på häst. Själv arbetar jag utanför gården och vi odlar eget hö, havre och halm ( har även morötter själva). Det fungera bra så länge alla djur är friska…  

Skulle ju önska att det var lite lättare att sälja till rätt köpare, för de köparna växer ju tyvär ej på träd. Jag lever i tron på att det är lättare att sälja väl-hanterade och grun körda/ridna russ än råa.. men det bästa hade nog varit att vara lite mera upp date med travet. så är icke fallet för oss.

Annons:
MagganS-B
2009-12-25 00:50
#14

Ja, hur har vi råd?

Vi har egen liten gård och betesmark, om än inte så mycket. Vi har numera eget hö, betalar bara slåttern och pressningen, jättebillig halm. Det som kostar är hovvård på fölen som vi är jättenoga med, maskmedel, kraftfoder och några pallar spån. Hittills har det gått jämt upp faktiskt eftersom vi haft turen att få sälja hela tiden. Vi har haft varmblodstravare också, men där går det verkligen massor av slantar!Jag har haft russ i snart 50 år, så jag skulle verkligen sakna dom om jag var tvungen att göra mig av med dom. Jag räknar mig lite som en kulturarbetare faktiskt…..

Om man inte la en del pengar på russen, så skulle man säkert göra nåt annat som också kostar pengar…..

StuteriSolo
2009-12-25 15:30
#15

Vi gör som många andra, har en egen gård, har eget foder och lyckas sälja någon häst då och då. Vi tar inte så många föl per år och försöker hålla hästantalet under tio. Kostnader är hovslagare, veterinär och försäkringar. Men glädjen att hålla på med hästarna kan aldrig mätas i pengar, så vi går med vinst!

Att föda upp och hålla russen blir ett sätt att leva.

PROS
2009-12-26 08:50
#16

Hur har vi råd?

Det här med att födaupp hästar/ponnyer är inget som går ihop ekonomiskt

även om jag har egen gård, tar eget hö och halm.

Vi har ett annat heltidsjobb hjälper till att  betalar hästarna. 

Det här med att födaupp,träna och tävla med hästarna är inget vi ekonomiskt tjänar något på(snarare tvärt om),det gör vi  för nöjes skull,

Vi annordnar dess utom ridläger(till självkostnads pris) på sommare för barn/ungdommar som inte har råd att åka på ett ridläger tex. på en ridskola. detta gör vi frivilligt och för nöjes skull.

ingen ekonomi i det här med russ har vi sett än, men det är kul. Glad

kristina-axtorp
2009-12-26 20:39
#17

Vi har egen gård med egna beten men köper hösilage. men det är oerhört små inkomster på detta ändå så vi betalar vår hobby med andra inkomster. Blir dock en liten slant på betäckningsavgifter och på de som vi säljer varje år. Målsättningen för oss är att 3- åringar ska kunna säljas och stå för det mesta av kostnaderna.  Fodrar också nästan enbart med hösilage men kompletterar vissa år med kraftfoder eftersom vi valt att ha ett sämre gorvfoder för att de ska kunna äta mycket. på vårt förra ställe där hösilaget togs på vår egna mark med höga värden så fick vi ofta för mycket protein och hästarna var lösa imagen och de fick för lite gorvfoder…

#12 …fick då tipset en gång att ge kol till hästar som har diarré, precis som vi människor gör. Du kan köpa vanligt grillkol men gå på en svensk- producerad så du vet vad det är i. De utländska kan innehålla en hel del konstiga kemikalier har jag läst.

Anna-Uppsala
2009-12-27 13:41
#18

Jag föder inte upp russ, eftersom jag inte har egen gård, men siktar på att flytta ut på landet inom några år, och då …. Skrattande ….

HJ bor gratis eftersom jag gör stallets hemsida http://www.stallsurmulen.se. Hon är dessutom oskodd och gör ingenting som kostar pengar, typ tränar, tävlar eller så.

Gerda är utlånad på helfoder till ett jätteduktigt ponnybarn ute på landet, så den enda som kostar är nordisen Silla, och henne rider vi ju och gör saker med - så det får kosta som det gör.

Hade jag råd skulle jag betäcka HJ vartenda år, men det går inte när man har hästarna inackorderade. Få se dock om det kan bli av till våren, för en häst till borde jag ha råd med … Oskyldig

juliapettersson
2009-12-27 13:43
#19

Jag skor inte mina hästar, spar jättemkt pengar på det. Så det är ju toppen om hästarna klarar av det (vilket de flesta verkar göra med lite tid).

skott
2009-12-27 13:43
#20

Har egen gård med mycket betes mark. En Sambo som är lantrbrukare så det enda jag köper är mineraler och Kraft grov. Sen Skotte hjälper till att betala en hel del på hans betäckningar. Har man lite tur sen har man en köpare som vill just ha den hästen eller de fölet så får man några slantar när man säljer oxå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: