Annons:
Etikettallmänt
Läst 8186 ggr
Fiffilura
2010-08-15 22:46

Valack som tror att han är hingst?

Min 5-åriga valack Arvak är som förbytt när det kommer ett nytt sto till stallet. Helbrorsan som är 3 bryr sig inte ett smack. Båda är snöpta innan året. Arvak får "fjong" och försöker t.o.m betäcka och blir allmänt jobbigt, gnäggar, kan inte stå still är svårhanterad mot i vanliga fall! Vi har på ganska kort tid fått 2 nya vuxna ston till stallet som båda börjat brunsta när de kommit. Nu sista gången är han som förbytt. Det är först nu som "problemet" (som kanske inte ens är nåt problem utan kanske bara en engångsföreteelse) börjat.

Finns det nåt man kan göra? Inte ha ston kanske. Men jag tänker att även om man själv inte har ston kan det ju finnas brunstiga ston på tävlingar och träningar? Eller då kanske det inte är nåt problem? Kanske lägger det sig när stoet blivit "hemtamt"?

Tips?

Annons:
PernillaJ
2010-08-15 23:52
#1

Testa att ge munkpeppar, kanske? Finns att köpa från diverse örtförsäljare, t ex Hippo K9.

MUNKPEPPAR - Vitex agnus castus - frön.
Verkan: Hormon balanserande/normaliserande.
Användning: Vid hormonell obalans som leder till beteende störningar och psykiska problem. Vid infertilitet, skendräktighet och/eller hingstigt beteende. Traditionellt använd för att regulera brunstperioderna, öka mjölkproduktion och balansera hormonnivån.

Zondell
2010-08-16 01:40
#2

Ha separata hagar för valacker och ston

Fiffilura
2010-08-16 09:03
#3

#2 Du menar att han inte skulle bry sig om ett brunstigt sto då? En hingst kan ju känna lukten av ett brunstigt sto på långt håll.

Funderar i övrigt på varför det blir så här? Har Arvak mer "manliga" (hingstiga) hormoner än t.ex. sin helbror? Varför är det så? Hur hade han varit om han hade varit hingst? *funderar*

#1 Har hört talas om munkpeppar, ska prova. Har för mig att det smakar väldigt starkt.

Zondell
2010-08-16 09:17
#4

# 3 Han skulle kanske börja bry sig mindre och skaderisken på stona, och honom själv, minskar ju mycket. Det är jättefarligt för ett sto att bli betäckt av en valack. Förutom risken för skador om han håller på och rider kan de bli infekterade och sterila. Jag skulle aldrig låta mitt sto gå med en hingstig valack.

PernillaJ
2010-08-16 09:36
#5

En hingstig/betäckande valack får absolut inte gå i samma hage som ston - jag instämmer helt med Rebecka-Zondell.

einarsson
2010-08-16 10:57
#6

#0 Är ni HELT säkra på att han är valack? Det har hänt att klapphingstar bara blivit av med den testikeln som är i pungen, och haft kvar den som är i buken. Det kan även ha kvar någon liten rest av hormonbildande vävnad. Jag hade tagit ett blodprov på honom och kollat hormonhalten om han är mycket hingstig.

Vissa valacker är hingstiga och betäcker även om allt är som det skall, men jag tycker att detta brukar vara mest de som är sent kastrerade (efter tre års ålder).

Jag håller med #2 och #5 ha honom absolut inte med ston om han rider på/betäcker dem. Det är stor olycksrisk och han kan sprida infektioner/smittor.

Annons:
Fidelia
2010-08-16 11:35
#7

#3 Det finns en liten chans att om inte tillfälle ges så bryr han sig inte.

Min shettisvalack som blev kastrerad som 2-åring blev plötsligt jättehingstig när han var 11år. Innan var han hur cool som helst. Han kan inte betäcka för att han är impotent. Men får ändå inte gå med stona. Inga av mina ston får gå med NÅGON valack.

Alla ston jag haft till min hingst som varit infekterade har tidigare gått med valacker. Tre av dem har fått livmodersinflammation.

Linnea
2010-08-16 12:15
#8

#6 Min valack är också hingstig och han definitivt inte klapphingst, jag var själv med vid kastreringen. Det har gått 10 månader sen han blev kastrerad men det var först för en månad sen som han började lugna ner sig. Han var 5 år vid kastreringen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

hannibal-roll
2010-08-16 13:00
#9

Jag hade en hingstig valack, han var som förbytt varje vår när stona började brunsta. Han gick i blandad flock med både ston och andra valacker. Den valack som var mest dominant tillät inte att han uppvaktade stona i hagen, så det var oftast lugnt förutom att han blev tillrättavisad hela tiden. Således hoppade han aldrig på något av stona. Hade han gjort det hade vi särat på stona och valackerna i olika hagar.

Problemen började egentligen när vi fick en hingst till stallet, i närheten av hingsten skulle valacken alltid "hävda" sig och var riktigt jobbig, skrikig och sparkade med både fram och bakbenen. Hingsten däremot var helt cool och brydde sig inte. Valacken kastrerades innan vi köpte honom som treåring, han var hingstig till han var 6-7 år.

Numera är han en lugn och snäll valack som går ensam med min andra häst som är ett sto året runt. På våren kan hon vara riktigt brunstig och verkligen trycka upp baken i hans nos, men han bryr sig inte utan tycker bara att hon är jobbig och kör iväg henne. Så dom kan ändras med tiden :)

Hade en gång i tiden en valack som var hingst tills han var fem, han blev valack med en gång efter kastreringen i princip. Så det varierar verkligen mycket mellan individer.

Fiffilura
2010-08-16 18:46
#10

Som sagt är problemet helt nytt så jag har liksom inte funderat nåt på detta tidigare och har därför inte haft en tanke på det. Men när jag tänker efter så har han haft besvärliga perioder förut men inte sammankopplat det med nåt stos brunst.

Båda kulorna hade ju ramlat ner innan kastrationen så klapphingst är han inte. Däremot kan det ju ha blivit nån rest kvar. Visar blodprovet hormonhalten? Vad gör man om provet visar på för mkt hormoner?

Får fundera lite.

Tack snälla ni för era synpunkter!

Upp till toppen
Annons: