Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4316 ggr
juliapettersson
10/5/10, 6:47 PM

Vindskydd

Planerar att skaffa ett vindskydd här hemma till mina två pållar, men är lite osäker på hur det ska gå till, så jag eftersöker råd.

Antingen bygger man själv. Fördel: billigt. Nackdel: har ingen händig person i min familj.

Har också kollat på färdigbyggda vindskydd av en tillverkare här i närheten. Fördel: Enkelt, snabbt gjort. Går att flytta det och att sälja det igen. Nackdel: DYRT. Känns inget vidare att behöva punga ut nästan 30.000 för ett simpelt skjul liksom…

Eller så anlitar man en snickare. Hmm?

Vill jättegärna att ni andra som har vindskydd berättar lite om hur ni gick tillväga med att skaffa det. Vad det har kostat, bilder, eller andra nyttiga tips!

Annons:
EwaAngantyr
10/5/10, 7:26 PM
#1

Jag vill gärna vet det oxå. Sitter i samma sits som du.

Linnea
10/6/10, 6:40 PM
#2

Vi byggde av ett innertak som vi tog bort ur stallet och det gamla plåttaket från samma bygge. Dessa tjocka plank täckte hela vindskyddet. Vi köpte stolpar, reglar och plintar från woody. Sen målade vi det blått. Vi var 4 st (3 mer eller mindre bakfulla grabbar och jag som mest var arbetsledare) och vi gjorde det på en helg.

Om ni undrar hur det blev så kan jag säga att det står kvar fortfarande efter 4-5 år.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

crazycattiz
10/6/10, 6:58 PM
#3

kolla på blocket, där brukar det dyka upp vindskydd med jämna mellanrum!
Annars har vi gjort ett av sånt där plåttak som "går i fyrkantiga vågor" och bara haft själva stommen i trä. Vi satte det i hörnet av hagen så att två av sidorna sitter på utsidan av staketet så det är ingen risk att det blåser iväg!

alpros
10/6/10, 7:04 PM
#4

Är det någon här som har någon erfarenhet av Coverstores ligghallar?

ryttarn
10/6/10, 7:26 PM
#5

#4 Mistänker att det är denna som du funderar på.

Har själv funderat på en sådan, funkar det är det ju ett bra pris. Det jag är rädd för är ju att hästarna förr eller senare "masakerar" tältduken…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
10/6/10, 9:08 PM
#6

Precis min tanke. Eller om den står emot väder och vind. Såg ett exempel på Blocket som ligger ute nu, där man fotograferat det i vinter och det ser inte så bra ut. Å andra sidan var det väldigt mycket snö i vinter och kanske hade man kunnat ta bort snön ibland så att bygget inte rasat.

Annons:
palomia
10/6/10, 9:47 PM
#7

#5 & 6 Köp det absolut inte! Vi har haft ett och gudskelov inte till hästarna utan till allmänt förråd och till en bil. Bilen fick vi lacka om efter att blåsten tog tag i det och knäckte stolparna som repade halva bilen. Rent skräp…Skrikandes

Finns många prisvärda allternativ ute på blocket.

alpros
10/6/10, 10:02 PM
#8

#7 Ok. Tack för varningen.

Ylva_87
10/6/10, 10:42 PM
#9

Julia om du bygger själv så är ett tips att bygga det som ett "L"  med ingång på den på delen till höger, så det blir vindskyddat från alla fyra hållen. Hoppas att du förstår hur jag menar :P

Tusen
10/6/10, 11:16 PM
#10

Vi har plåttak på vår lösdrift men jag skulle rekomendera ett sånt där plasttak som släpper igenom ljus. Då behövs inga fönster i lösdriften. Det är också lättare och billigare att byta ut om det skulle behövas. Vår lösdrift består av 9 grova pålar som är fästa i cementplålar. Taket slutar åt ett vilket gör att snön faller från öppningen.

Bruksbosse
10/7/10, 5:49 PM
#11

Jag har tält eller hall köpt på coverstore.se för 3 år sedan både för virke & häst så jag håller inte med Palomia.Funkar alldeles utmärkt för mitt behov & hästarnas,fast dom står inte där så mkt…Då 2007 valde jag "snik" modell & visst man får sopa snö ibland och sträcka duken men det är hel ok för dom pengarna.Grannen har en PRO modell från dom med en båt under som stått med snö på taket 2 vintrar så det finns tydligen olika varianter som är starkare.Prisvärt hursom och framför allt snabbt att bygga enl mig

silarp
11/6/15, 9:20 AM
#12

Blåser liv i denna gamla tråd… jag har funderingar på ett vindskydd till mina russ och en NF. Jag har sneglat på ett vindskydd av myrby.eu, men  har några frågor…

Jag  vill kunna dela av det på mitten så jag kan ha hingstar/häst som behöver mer mat på ena sidan, (tanken är att den står i delningen av vinterhagen och att man har grind/skiva mellan. MEN hur stort behöver då vindskyddet vara isåfall…? Jag har ca 2 el max 3 på vardera sidan (aldrig mer…) i dagsläget är det två vuxna russ, och en vuxen NF på 145 i manken, samt något föl, TOTALT. Inga planer på att utöka hästantalet något nämnvärt, utan snarare minska i framtiden…

Eftersom mina hästar är ston har jag svårt att föreställa mej att alla kommer stå därinne samtidigt och "mysa" vintertid.. tänker ha en halmbal ute som dom kan käka fritt av, och hö tänker jag ev antingen dela ut ett par gånger om dagen eller ha i ett badkar /liknande med finmaskigt nät över… dom är MYCKET lättfödda…
Tänker att man har detta en bit ifrån vindskyddet och kanske att man byter plats för detta under vintern om det blir kladdigt…

Skulle gärna vilja kunna flytta det oxå med lastmaskinen, eftersom jag har dom på olika åkrar olika vintrar, och tänker oxå på om det skulle bli kladdigt någon vinter, så kan man flytta det någon gång oxå om det skulle behövas…

Dom trivs så bra ute och i år svettas dom om jag tar in dom över natten, så om dom kunde få vara ute tror jag det vore optimalt.. som det är nu tar jag in extremt sent på kvällarna dom kvällar jag gör det… det är INTE hållbart att springa ute o ta in hästar vid 22-23 när man ska upp 05,30 igen… iaf inte för mej!

Tips och råd mottages taxamt!

Linnea
11/8/15, 10:11 AM
#13

Tänker du ligghall alltså att dom inte står på stall så ska dom ha lika mycket plats som i en box per häst. Mer om dom blir utfodrade i ligghallen. Rena vindskydd vet jag inte om det finns några minimimått på men minst en halv box per häst skulle jag säga. Mitt var inte så stort men de åt sällan där och det var precis att båda kunde ligga ner samtidigt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Lena90
11/8/15, 10:55 AM
#14

Här är vad som står på jordbruksverkets hemsida, dvs minst 80 % boxyta för vuxen häst utan utfodring i ligghallen och 100 % boxyta vuxen häst med utfodring i ligghallen. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Jag har lösdrift till mina med vindskydd/ligghall. Vi (mest min sambo 😉) har byggt ett själva som är fast med betongplintar i hörnen och i mitten på varje sida. Träväggar och plåttak. Kostnaden vet jag inte exakt. 

#12 Hade det inte varit att man behövde flytta det så kunde man byggt ett som är mer rektangulärt med två öppningar på långsidan och i mitten inne kunde man sätta upp avskiljare vid behov. Dock vet jag inte vilka som finns som man kan flytta 🤔 Gör man ett bra underlag runt skyddet så tror jag inte det blir så kladdigt heller.

Carpe diem!

silarp
11/9/15, 7:58 AM
#15

nja, jag har inte tänkt ha dom på stall, eftersom jag då åker på att mocka o bära foder på två ställen, så ett av ställena får dom vara på. tänker inte utfodra där dom ska ligga, utan tänker ha typ foderhäck/plats med tak över…
#14, i ditt nedersta stycke där … så tänker jag oxå typ,,, en skiljevägg som man kan välja att ta bort tänkte jag…
om jag har ett flyttbart, ute på en vall som ska plöjas, så tänkte jag att jag kan flytta runt det efter behov… jag tror man får göra detsamma även med matplatserna…? beror såklart på väder o nederbörd från år till år… 

jag har läst på jordbruksverkets hemsida ang måtten, får se vad jag lyckas få ihop eller få tag på, och hur många som kan vara ute när det är "klart"!
Har inte hittat någon återförsäljare som säljer flyttbara i rätt storlek eller material, som är lösbara för rimliga pengar… jag tänker att kostar det 50 000 el mer så kan jag mocka ett antal timmar inne i mitt befintliga stall för dom pengarna i några år istället… 😎

Upp till toppen
Annons: