Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 6936 ggr
tuttan94
2010-11-21 18:26

Valack

En fråga till alla kunniga har fått lite olika svar på frågan förrut.

Kan en kastrerad hingst försöka betäcka ett sto och spruta i henne ?

Många har svarat att en valack inte kan få upp den och än mindre spruta men nu har det hänt så vad stämmer ??

Annons:
Tusen
2010-11-21 21:03
#1

Klart en valack kan betäcka! Det är därför man ska hålla nykastrerade hingstar skilda från ston i början då spermier kan finnas kvar i sädesledaren. Även äldra valacker kan betäcka men då blir det ju förstås inga föl.Skrattande

tuttan94
2010-11-21 23:51
#2

vad räknas som ny kastrerad ? och är det farligt att stona blir betäckta av en valack ?

Tusen
2010-11-21 23:56
#3

Är hingsten nykastrerad så brukar veterinären tala om hur länge man bör hålla dessa åtskillda. Kommer inte ihåg nu men några veckor tror jag att det behövs för att vara på den säkra sidan.

Många säger att tt sto som betäcks med en valack löper större risk att få in bakterier.

PernillaJ
2010-11-22 10:40
#4

#2 En valack som betäcker får aldrig gå med ston. Valackbetäckning innebär stora risker, läs t ex den här Buke-tråden.

Tusen
2010-11-22 12:38
#5

#4 Får och får. Det är väl upp till stoägarna.Glad Det är ju inte drekt straffbart. Även om det inte är ett önskvärt beteende.

PernillaJ
2010-11-22 13:42
#6

#5 Det borde vara straffbart Foten i munnen

Annons:
Tusen
2010-11-22 14:07
#7

#6 Vem skulle då straffas. Stoet, valacken, stoägaren eller valack ägaren? Flört Eller kanske den som äger hagen? Tyst

PernillaJ
2010-11-22 15:54
#8

#7 Skjut valacken, prygla hästägarna, och behandla stoet.

sjofreden
2010-11-22 17:38
#9

Blir riktigt snopen när jag hör detta? Är det ett vanligt problem?

Jag har aldrig under mina 25 år som hästtjej stött på problemet…

Visst har man hört och därmed hållit sina ston ifrån nykastrerade hingstar de första månaderna. Men att säga att ston och valackar ALDRIG ska gå tillsammans?

Min erfarenhet är nog snarare att det  ofta är av godo att ha en eller fler valackar tillsammans med stona, förutsatt att valackarna tål varann. De fungerar som ett slags rogivare i flocken och kan tillsammans med stona bilda mindre familjegrupper och därmed minska "tjaffset" mellan stona isynnerhet om man har fler ranghöga ston.

Men det här är min åsikt men jag har iofs bara haft sådana fullständigt avsexualliserade valackar som mest ser besvärade ut när stona brunstar och "gör sig till".

Hur ser det ut ute i landet, har de flesta alltså valack/hingst(givetvis) och ston för sig?

Tusen
2010-11-22 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Ja, Mille är ju riktigt hingstig som du vet. Nej skojade bara. En mer könlös (positivt) varelse får man nog leta efter. Men go´är han och visst håller han ordning på stoflocken som flockens enda av "hankön". Ingen av de andra russvalackerna har heller inte varit några problem trots att de kastrerades som 3 resp. 5-åringar.

GranoStall
2010-11-22 22:54
#11

Jag jobbade på en hästgård på Azorerna förra året där det var vanligt förekommande. Det speciella med dem här hästarna var att de gick i en stor flock men var uppdelade i par (frivilliga) och banden mellan dessa var väldigt starka. Många av dem här hästarna hade farit illa tidigare och hade som sagt mycket starka band till varandra och valackerna var sent kastrerade. Hästarna mådde väldigt bra och stona betäcktes inte mot sin vilja.

//Cecilia

Emmma
2010-11-22 22:56
#12

#9 Nitro kan inte gå med ston, han betäcker då. Han går därför med en valack. (kasterades sent som 4åring.)
Annars har vi aldrig haft några problem att ha ston o valacker tsm.
I vårt stall har vi en minishettis valack som håller ordning på sin flock (3ston). Han är en jäkel på att slåss med andra valacker om de kommer för nära, men han betäcker inte stona :) (jo, han försökte på russet men han nådde inte).
Han tror han är större en han är, kaxar upp sig mot nordisarna.

sjofreden
2010-11-22 23:24
#13

Ni som har erfarenhet av "betäckande valacker" finns det ngn röd tråd på dessa? Kastrerade sent?, Tidigare haft lov/tillfälle att betäcka? Väldigt dominanta eller dyl?

Det finns ju ston som kan drista sig till att "rida" på andra hästar precis som hundar kan göra för att försöka visa sin dominans

Jag har haft valacker som varit dominanta ledarhästar, hållt ordning på sin flock och absolut inte tolererat ngn annan valack men aldrig ngn betäckare. Vill gärna höra vad ni som har erfarenhet av detta tycker!

Trodde faktiskt i min okunnighet (tydligen) att en korrekt kastrerad valack skulle vara oförmögen att få till den fysiskt, nödvändiga aspekten, och då menar jag inte att stå på bakbenen.Flört

Annons:
Stoodyear
2010-11-23 11:48
#14

Jag kan förstå problemet i att ha betäckande valacker bland ston, inte minst ur den synpunkt att de inte ska vara uppe och klättra på stona i onödan och på så vis belasta ryggarna. Sen om de dessutom är smutsiga så är det direkt olämpligt.

Men min upplevelse är att det är hyfsat få valacker som håller på sådär, det jag klart upplevt mest är att de låtit stona vara, hur mycket de än kråmat sig. Sant som nämdes innan, de har fungerat som upprätthållare av friden, när ston flyger ihop och tjurar så har de gått emellan osv.

Skulle nästan vilja påstå att har man en extremt hingstig kille, och han inte ska användas till avel så ska han kastreras så fort som möjligt. De blir mycket mer nollställda då, än en hingst som varit hingst i 10 år och gått på betäckning, fast det är väl underförstått kanske.

silarp
2011-01-22 18:09
#15

ang hur länge man ska hålla isär, och vad vetrinärerna säger,, så sade min vetrinär 3 veckor till 3 månader. MEN det kan ta mindre, eller LÄNGRE tid oxå, beroende på hur hingsten och stona är till sättet.

För min hingst som vid kastrering var 3, så tog det 4 månader innan han började lugna ner sig och kunde låta bli att hoppa på mitt lilla sto. Således tog det lång tid innan jag kunde släppa ihop dom… har för mig jag kastrerade i april, och släppte ihop dom i augusti….

(Rasen på dom var saddlebred-förmodligen helt ovidkommande i detta sammanhang ieof.)

silarp
2011-01-22 18:09
#16

ang hur länge man ska hålla isär, och vad vetrinärerna säger,, så sade min vetrinär 3 veckor till 3 månader. MEN det kan ta mindre, eller LÄNGRE tid oxå, beroende på hur hingsten och stona är till sättet.

För min hingst som vid kastrering var 3, så tog det 4 månader innan han började lugna ner sig och kunde låta bli att hoppa på mitt lilla sto. Således tog det lång tid innan jag kunde släppa ihop dom… har för mig jag kastrerade i april, och släppte ihop dom i augusti….

(Rasen på dom var saddlebred-förmodligen helt ovidkommande i detta sammanhang ieof.)

savrarpstuteri
2011-01-22 19:28
#17

# 8 Det var klara besked Flört!

Du e´ju för störtskön Glad!

PernillaJ
2011-01-22 19:41
#18

#17 Litet våldsbenägen kanske…  :spank:

savrarpstuteri
2011-01-23 00:47
#19

# 18 hahahahahaha….kanske det Glad men kul var det Flört!

[Croneld]
2011-01-23 10:47
#20

# 8 Håller med! Lite skämt piggar upp stämningen även i mitt hus.

Jag har träffat på en valack som ständigt hoppade på alla ston i hagen, i stallet där jag höll till i som liten. Han var kastrerad tidigt och hade alltid varit sådan. Slutade aldrig att betäcka, men flyttade till ett annat stall.
Sen finns de ju de som hoppar upp men som aldrig kommer till i rätt bemärkelse.

Annons:
savrarpstuteri
2011-01-23 11:17
#21

Det är ett ofog när valackerna är betäckningslystna och det är stor risk för infektioner etc.

Har vi en sån här hos oss så tar vi bums bort dem från stohagen.

Jag har hört att man kan ge dem munkpeppar för att ta bort/minska betäckningslustan.

Nån som vet hur det fungerar/har erfarenhet av det?

Upp till toppen
Annons: