Annons:
Etikettur-spår
Läst 8630 ggr
PernillaJ
12/1/10, 7:33 PM

Mulkalendern 2010

Kan du knäcka de knepiga julnötterna Gotlandsruss iFokus serverar i årets Mulkalender? Varje dag 1-24 december kommer det en bildgåta med listig ledtråd. Mularna på bilderna tillhör mer eller mindre kända gotlandsruss. Frågan är: vem är hästen?

Viktigt: INGA GISSNINGAR ELLER SVAR HÄR I TRÅDEN - skicka ditt svar i PM till lekledare PernillaJ eller Tittut.

Rätt svar kommer i morgondagens tråd, och då är det också försent att gissa på dagens mule.

Pris till den som har inkommit med flest rätt svar t o m 24/12!

Här kommer den första bilden och ledtråden:

"Jag är stark som en brunbjörn,
snygg som en vild örn,
har charmat danska brudar,
jojo - man är en syn för gudar!
Har en godkänd son i senaste stamboksband*,
båda är vi uppfödda i Västra Götaland."

*XVII

Lycka till allesamman Skrattande

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tittut
12/2/10, 4:12 PM
#5

Ungefär kl 18,00 idag kommer nästa mule, så nu har några timmar kvar att grunna på mulen och rimmet.

Vi har två priser till dem som lyckats bäst fram till jul.

En mugg med lojstamotiv och ett ex av boken "RUSS" av Birgitta Elmlund.

Segraren får välja pris och tvåan får det andra.

Lycka till!
Pernilla och Liselotte

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Tittut
12/2/10, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mule nummer 2:

Född på en ö uti öster

snart lika duktig som sin "söster"

passerar så fort

varendaste port

se nu till att få iväg era röster"

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/2/10, 7:42 PM
#9

Rätt svar på Mule 1 var förstås Ursus 512. Ursus är latin för "björn", han gick etta i sin klass på Elmia vid Generalmönstringen 2007 (där bilden togs), har varit utleasad till Danmark 2005-2006, och är precis som sin son Juvel KL 602 uppfödd hos familjen Larsson i Björketorp.

Det var tydligen ganska lätt. Hela sjutton rätta svar har inkommit, från: alpros, cancan, crazycattis, Croneld, Egedal, GAJarhult, Impulz, janehellen80, Jarhultdenyngre, juventus, Lisa-trollet, mellanbyns, Norrveda, Pernilla-N, Russlena, Tjiwi och Wruss.

Lycka till med Mule 2 allesamman!

Tittut
12/3/10, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mule nr III kommer här, lite sen eftersom dotra lyckades vrida bilden på skärmen ett kvarts varv och jag hade all sjå i världen att få den rätt…

Nåja, dagens fantastiska rim låter så här:

Detta sto var född -75

och västkusten blev hennes hem

var vacker som få

och hingstmor ock-så

till en guling, till allt råga på!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/3/10, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mule nr 2 var förstås Exact 630, vilket alla gissade rätt på! 24 stycken rätta svar har kommit in.

cancan, Impulz, Lisa-Trollet, Sa-An, Tjiwi, Florence S (så klart!), alpros, Pernilla-N, mellanbyn, garrilina, 911viktig, Croneld, Egedal, GAJarhult, hannibal-roll, janehellen80, Jarhultdenyngre, juventus, MagganS-B, Norrveda, Russlena, Saiop, Stuteri-Ekslatt och Wruss

Exact är född på Lojsta, på ön i öster, är lika duktig som sin syster Pärlemo 4545, i precision och i maraton bla (portar!).

Lycka till med nästa, som kanske är lite klurigare. I morgon återkommer Pernilla med nästa mul-nöt.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/4/10, 7:02 PM
#12

Här kommer Mule nr 4:

"Det var en gång en svart liten häst,
en sagolik kämpe - fast inte bäst.
Hans trav var av en magisk sort,
så kvick att han tycktes flyga bort.
Till ett halvdussin godkända söner blev han far,
men det är främst genom döttrarna arvet finns kvar."

Rätt svar på Mule 3 och vilka som svarat rätt på den lägger Liselotte in när hon är hemma igen.

Tittut
12/5/10, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer Fröja 2196 i helt porträtt-mor till den gulbrune Jutard 387, föddes 1975 på Kolhammar, Odensala, men flyttade som ung till Älvängen där hon blev kvar. BIS vinnare flera gånger om.

Massor av rätta svar:

lisa-Trollet, Wruss, Egedal, garrilina, cancan, Mixie, Pernilla-N, Impulz, Tjiwi, mellanbyns, GA Jarhult, Croneld, hannibal-roll, janehellen80, Norrveda och Stuteri ekslatt.

Bra jobbat!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
PernillaJ
12/5/10, 7:05 PM
#14

Här kommer Mule nr 5:

Mule 5

"Opera eller rock?
Varför inte både - och!
En tuff men munter tjej,
att förlora gillade hon ej.
Numera låter denna guld-dam
barnen för sig göra reklam…"

PernillaJ
12/5/10, 7:15 PM
#15

Rätt svar på Mule nr 4 var gamle hingsten Peter Pan 137, född 1956. En hingst döpt efter en sagofigur med flygförmåga. Russhingsten Peter Pan var en elittravare med rekord 1.52,9, men han fick aldrig stå överst på prispallen i SM: han slutade tvåa i SM tre gånger på 1960-talet. Han blev far till sex godkända söner: Tito 196, Pascal 239, Rossi 248, Palle Pan 255, Snoddas 256 och Titan 260. Den ende som representerar Peter Pans hingstlinje idag är Stuves Monopol 546 (e Filur 331 e Pascal e Peter Pan).

Peter Pan 137

Det här var tydligen en svår Mule. Jag har fått en del gissningar på Ponte 230. Sex rätta svar på Mule 4 har i alla fall inkommit: crazycattis, Egedal, hannibal-roll, Norrveda, Russlena och Wruss.

PernillaJ
12/6/10, 7:10 PM
#16

Liselotte bad mig lägga in Mule nr 6, så här kommer den:

"En lintottig kille med stil,
var i Dalarna en välkänd profil.
En idol han blev,
för mången elev,
när han med Göran sprang som en pil!"

PernillaJ
12/6/10, 7:23 PM
#17

Rätt svar på Mule nr 5 var Aida Roll 4563 (född 1990 e Munter 326). "Aida" är namnet på en känd opera av Verdi. Aida Roll var en drottning på travbanorna. Hon segrade i Derbyt 1994, Femårsmästerskapet 1995, Guldstoet 1998, 2000, 2002 och 2003, samt SM 2004, m fl storloppssegrar. Hennes rekord blev 1.43,3a. Hon är även guldbelönad på utställning. Aida är numera avelssto hos Smedens Stuteri, familjen Seppälä, i Fjärdhundra, där bilden är tagen en mulen (!!) dag i juli 2007.

Aida Roll 4563, foto: Pernilla Jobs©

Det var många som kände igen Aidas nos. 17 rätta svar har inkommit från: Croneld, Egedal, GAJarhult, garrilina, Jarhultdenyngre, Jennie_A, MagganS-B, mellanbyns, Norrveda, Pernilla-N, Russlena, Stuteri-Ekslatt, StuteriSolo, Tjiwi, Tusen, Vikasstuteri och Wruss.

PernillaJ
12/7/10, 7:14 PM
#18

Här kommer Mule nr 7:

"Kan ni gissa vem jag är?
Mitt skinn var rött men tungan skär.
Premierad A på ålderns höst*,
född i väst men dog i öst.
Min far såg ljuset i Lojstas skock,
där min son har gått två somrar på flock."

*eller inte så gammal, han fick A som 12-åring - men det blev ett bra rim…

Tittut
12/7/10, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är rätt svar på förra mulen:
Mario 351

Bodde på Svedens Gård i Falun där det också var ridläger, och många elever gillade vackre Mario.

Han ägdes av Helene och Göran Knutsson, och Göran och Mario var ett välkänt par i utställningsringen.

Rätta svar har kommit från GAJarhult, Impulz, garrilina,alpros, Croneld, Egedal, Jarhultdenyngre, Jennie_A, MagganS-B, mellanbyns, Norrveda, Pernilla-N, Russlena, Scillajsa, Stuteri-Ekslatt, StuteriSolo, Tjiwi och Wruss

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/8/10, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Mule nr 8 kommer här, med ett långt rim.

Där den här hingsten bor, har månget russ gått,

och han är av en tämligen oblandad sort.

Har en son som är döpt efter starkare sprit,

men det tog en god stund innan han fick respit.

För att det för er alla ska bli mera sport,

vill jag säga att såväl hans stam som hans namn är kort.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
PernillaJ
12/8/10, 7:46 PM
#21

Rätt svar på Mule nr 7 var Kanyl G 399. Märkte ni att jag inledde ledtrådsrimmet med "Kan…"? Subtilt, va. Kanyl var en liten fuxhingst uppfödd i Svenljunga 1984, han dog på Gotland 2009. Hans pappa Porter 343 var född på Lojsta, och Kanyls son Othello G 431 är pappa till Lojsta-årgångarna födda 1993 och 1994. Peter Pan 137 som var med i Mulkalendern den 4/12 är morfar till Kanyl.

Kanyl G 399, GM Gotland 2007. Foto: Pernilla Jobs©

Vi har fått 19 st rätta svar på Mule 7, från: alpros, CAinerud, cancan, Croneld, Egedal, GAJarhult, garrilina, hannibal-roll, janehellen80, Jennie_A, Lisa-trollet, MagganS-B, mellanbyns, Norrveda, Pernilla-N, Russlena, Stuteri-Ekslatt, Tjiwi och Wruss

PernillaJ
12/9/10, 7:14 PM
#22

Här kommer Mule nr 9:

"Hela jag var egentligen en gåta.
Med massa meriter kunde jag ståta,
jag travade fort och vann Derbyt lätt,
var vackrast på Riks* och fick guldplakett.
Avlade ändå rätt få barn, tyvärr,
men sonen på Lojsta fick mången märr!"

*två gånger!

Tittut
12/9/10, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Rätt svar på gårdagens gåta var Najk 486, vilket också många kunde:GAJarhult, Hagelberg, C AInerud, Pernilla-N, Egedal, Tjiwi, Russlena, mellanbyns, Lisa-Trollet, Croneld, hannibal-roll, MagganS-B, Norrveda och Wruss

Född på Rungegårds Stuteri där det fötts många russ och de har också hållt sina stammar relativt oblandade. Har sonen Gin som inte kunde godkännas första året pga oklar identitet. Har en sk generationsstam med tre kända generationer på mödernet.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/9/10, 9:16 PM
#24

# 23 Garrilina hade också svarat rätt- Förlåt att vag missade dig bland dem alla, men du var för snabb! Flört

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/9/10, 9:19 PM
#25

Och Jennie_A hade också lämnat rätt svar. Nu får jag ta på mig skämsansiktet. Förlåt! Skäms

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/10/10, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Mule nummer 10 kommer här!

Den här grabben har nu blivit stor,

betydligt större än sin lilla mor.

Återväxten i linjen är dock klen,

han sitter rätt ensam där på sin gren.

Och han är faktiskt född hos min mors bror.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/10/10, 7:25 PM
#27

Rätt svar på Mule nr 9 var Rebus 224 (född 1966). Rebus vann Derbyt 1970 och fick så småningom det egna travrekordet 1.54,3. Han var en utmärkt travförärvare med fem avkommor under 2.00. Den snabbaste var Reblina 2769 som hade det dåvarande svenska rekordet för ston med 1.50,6, även dottern Ripadals Rebusita 2537 innehade ett svenskt rekord (för treåriga ston). Rebus fick sonen Rebell 369 som är far till fölårgången på Lojsta född 1992, men totalt finns bara 19 Rebus-avkommor i Blå Basen. Vid 1971 och 1973 års Riksutställningar blev Rebus Bästa Hingst, jag är osäker på om det utsågs någon Best In Show och hur det i så fall gick? Rebus är morfar till avelshingstarna Raider 448 (u Ripadals Rebusita 2537), Clant 454 (u Omega 2692) och Stig-Helmer 461 (u Brö-Smulan 3017).

Rebus 224

Jag fick ett par gissningar på Grane 253, men 16 st rätta svar på Mule 9 kom från: Croneld, Egedal, FridaMariedahl, GAJarhult, garrilina, hannibal-roll, Jennie_A, linnri, Lisa-trollet, MagganS-B, mellanbyns, Norrveda, Pernilla-N, Russlena, Tjiwi och Wruss.

Annons:
Tittut
12/10/10, 7:51 PM
#28

Även C_Ainerud och Hagelberg har gissat rätt på Rebus 224.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/10/10, 9:22 PM
#29

Svar på mule nr 10 kommer att komma sent i morgon eller söndag morgon, då jag ska på möte i morgon och kommer att bli sen hem.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/11/10, 5:13 PM
#30

Här kommer Mule nr 11:

"Född gute gav trygg attityd,
tog med mig den och drog till syd.
Är täckt av gyllene hår,
ruskigt snyggt, som ni förstår.
Tidigare en travande grabb
(fast syster var ännu mer snabb)."

Tittut
12/11/10, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Rätt svar på mule 10 var Vidar 521.

Hans mamma Vanilj 3351 var stambokförd på 115 cm, Vidde är ensam på sin gren från Piccolo-Marino-Janus-Kej-Vidar.

Han är född hos min morbror Olle Andersson, men ägdes av mig sedan födseln.

Rätt svar har kommit in från Croneld, garrilina, Hagelberg, russlena, Egedal, mellanbyns, Cancan, Tjiwi, Pernilla-N, Jennie-A, Maggan S-B ocg Norrveda.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/12/10, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mule nr 12 kommer här:

"En rödhårig 80-talist,

som sluta´i Stockholm till sist,

hans far blev emigrant,

och söner likadant,

det var nog så, att han hade nå´t visst!"

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/12/10, 7:24 PM
#33

Rätt svar på Mule nr 11 var Rusch 456 (född 1988). En gulbrun hingst född på Gotland, sedan några år baserad i Skåne. Rusch har själv rekordet 1.57,5, och han är lillebror till stjärnan Cesita 3909 som travade tio sekunder fortare (Cesita vann Derbyt 1987, Guldstoet 1990, 1991 och 1992, och var trea i SM). Rusch har lämnat avelshingstarna Juping 517 och Qluring 610, han är även en bra travförärvare med 9 st avkommor i Tvåminutersklubben.

Rusch 456, Elmia 2007. Foto: Pernilla Jobs©

Vi har fått 12 st rätta svar på Mule 11: cancan, Croneld, Egedal, garrilina, Jennie_A, Lisa-trollet, MagganS-B, mellanbyns, Norrveda, Pernilla-N, Tjiwi och Wruss

PernillaJ
12/13/10, 7:16 PM
#34

Här kommer Mule nr 13:

 

"Lusse lelle - elva nätter före julen
är vår stjärngosse svart om mulen.
Inte alls allierad med mörksens makter,
nej - mellan skaklar visade han prima takter.
Sprungen ur talrik västlig släkt,
emigrerade själv som ung, direkt."

Annons:
Tittut
12/13/10, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Mule nummer 12 var Jardin 389, förstås!

Bilden är tagen på utställning i Odensala 1986, då han med andra ord var 3 år gammal.

Föddes 1983 och hans sista ägare var Christin Ohlsson i Nynäshamn, Stockholms län.

Fader Furur såldes till Finland. Sonen Dinar fanns i Danmark och Pirat Pan 436 såldes till Norge.

Inte så svårt väl?

Rätt hade egedal, Croneld, Wruss, Jennie-A, Norrveda, GA JArhult, Tjiwi, Pernilla-N och Lisa-trollet.

Nu var det sista gången vi meddelar vilka som svarat rätt. Allt för att hålla spänningen uppe….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/13/10, 7:56 PM
#36

Tätställningen i 2010 års Mulkalender ser ut så här vid halvtid, efter 12 avverkade Mular:

Egedal och Norrveda, 12 rätt (respekt!)

Croneld, Pernilla-N, Tjiwi och Wruss, 11 rätt

mellanbyns, 10 rätt

GAJarhult, garrilina och Russlena, 9 rätt

Jennie_A, Lisa-trollet och MagganS-B, 8 rätt

cancan och hannibal-roll, 6 rätt

(har jag missat någonstans? - hör i så fall av dig till mig)

Bra jobbat allihop - ni är så himla duktiga! Det är som synes tätt i toppen, spännande. Nu blir vi hemliga och talar i fortsättningen inte om vilka som svarat rätt… Cool

Tittut
12/14/10, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jisses! Jag har missat mule nr 14!

Här kommer den!

"Den här hingsten var född uti skogen,

och blev hela livet sin ägare trogen,

fick för avelsmässigt flit,

motta' Elit,

och fick ett fint slut när tiden var mogen"

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/14/10, 10:53 PM
#38

Rätt svar på Mule nr 13 var såklart Lucifer 414 (född 1985) - vem annars på Lucia-dagen? Lucifer är latin (lucem ferre) och betyder ljusbringaren.

Lucifer 414, GM Elmia 2007. Foto: Pernilla Jobs©

Lucifer var den första avkomman till Mona II 2516, fertilt Super-ELIT sto som även lämnade de tre godkända helbröderna Enets Gordon 555, Enets Stewart 562 och Enets OP Andersson 604. Lucifer exporterades efter godkännandet 1989 till Danmark och verkade där tills han återimporterades 1994. I dansk avel har Lucifer lämnat den godkände sonen Tarpans Alto GRH 11, och är morfar till Django GRH 20, Djumper GRH 25, Uranus GRH 27 och United GRH 29 (samtliga undan June GR 40). I kristen mytologi har Lucifer identifierats med Satan. Russhingsten Lucifer var dock en trevlig kille som tävlades en del i körning. Lucifer var A-premierad, han slutade sina dagar hösten 2008. Bilden är från Generalmönstringen på Elmia 2007.

Nu mörkar vi ju vilka som svarat rätt, men jag kan avslöja att jag har fått ett dussin korrekta svar Glad

PernillaJ
12/15/10, 7:42 PM
#39

Här kommer Mule nr 15:

"Jag har två godkända bröder,
av dem bor jag längst i söder.
På utställning har man fått mången medalj,
guld förstås! och vunnit BIS-batalj.
Min mormorsmor köptes från Lovén,
vi har inte vansläktats i denna gren."

Tittut
12/15/10, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Här är rätt svar på mule nr 14, en sim ställde till trassel för många.

Herman 266.

Han föddes 1971 på Lojsta Hed och köptes som mycket ung fölunge av Kurt Graaf som ägde honom hela hans liv. En del har tolkat det som att han ska ha varit född hos sin ägare, och kanske är det en tolkningssak, men han var hur som helst ägd av Kurt Graaf hela livet, något som inte Jesper eller Nomad G var, vilket några har gissat på.

Han fick ELIT blev mycket gammal, drygt 30 år, kommer faktiskt inte ihåg nu, men fick sluta hemma hos Graaf i hög ålder.

För att citera Hans G, korsdrag i kuponghögen…..

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/16/10, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Eftersom jag varit sen ned ett par mular, tjyvstartar jag lite idag, men ni kan förstås rösta till att Pernilla avslöjat svaret på nr 15.

Dagens gåta lyder så här:

Den här fölmulen satt på en hingst som också blev stor,

som godkändes med, precis som sin bror,

fast där var det lite mer dramatik,

två som fick växla, den var ju så lik…

han har några systrar av prima sort,

trots att sagan är slut, kommer han ej glömmas bort.

(ps. hoppas ni står ut med mina snarlika rimgåtor… )

Ta fram förstoringsglaset, för mulen är liten!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
PernillaJ
12/16/10, 7:04 PM
#42

Rätt svar på Mule nr 15 är Emanuel 578 (född 2002).

Emanuel 578, SkåneRuss 2005. Foto: Pernilla Jobs©

Emanuels mamma Dahlia 2955 höjdes i år till Super-ELIT, hon har även lämnat Emanuels helbror Engelbrekt 520 och Theodor 631. Emanuel är också ¾-bror med Didrik 557, Dahlia är helsyster med Dardel 441, och Dahlias mamma Duchess 1788 är helsyster med Tokai 280. Alla de här russen är uppfödda på Millomgårdens Stuteri i Falköping, där russaveln startade 1967 när stamstoet Danni 1104 som tvååring inköptes från Ylva Lovén-Swärd. Emanuel ägs av Axtorps Stuteri i Skåne (matte Kristina fyllde förresten år igår). Emanuel är flerfaldigt guldbelönad på utställning och vann BIS vid SkåneRuss jubileumsutställning 2005, där också bilden togs (inte exakt samma bild som mulbilden, men tagen samma dag).

Tio rätta svar har det kommit in.

Tittut
12/17/10, 7:21 PM
#43

Mule nr 16 satt förstås på en liten Tejas Monljus 540.

Bilden som kommer senare när jag kommit hem, är tagen på Mälar Russ utställning när Tejas Monela 3165 visades med sina fina avkommor Tejas Monljus, Tejas Monzun 532 , Tejas Monita och Månskära. Det var dessa ston jag tänkte på när jag skrev om systrarna. Guldbelönade flera gånger om, och snabbtravande bla. Brodern Tejas Monzun förväxlades som unghingst, vilket märktes först när härstamningskontrollen på Herrgårdens Hannibal som han visades som , inte stämde. Först efter lång tids rotande upptäcktes att det egentligen var Tejas Monzun som visats fram och han fick året efter visas åter med rätt identitet.

Som vi alla tagit del av, fick Tejas Monljus olyckligtvis avlivas i år pga skada, men vi kommer att minnas honom länge, för den fina individ han var.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/17/10, 7:40 PM
#44

Här kommer Mule nr 17:

 

"Min far var liten, brun och stark,
född i en svensk, såld till en dansk, djurpark.
Trots jag gick flera säsonger i Lojstas skog,
fick massor av föl - var det ändå inte nog?
Ett halvdussin söner bland stambokens blad,
ändå darrigt för hingstlinjens överlevn-ad."

Tittut
12/18/10, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här kommer bilden på Tejas Monljus och hans familj.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/18/10, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Gåtan till mule nr 18 låter såhär!

Kanske inte jämt så lätt att fånga,

har vi läst i historierna många,

rapp och lurig,

dessutom klurig.

Skratten blir gärna höga och långa"

Klart som korvspad, eller hur?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/18/10, 7:55 PM
#47

Rätt svar på Mule nr 17 är Sven 195 (född 1963). De två första raderna i rimmet handlar om Svens pappa Balder 140. Balder föddes 1945 på Skansen i Stockholm och exporterades som unghingst till Odense Zoologiske Have i Danmark. Eftersom Balder representerade ovanliga blodslinjer återköptes han 1960 av Svenska Russhingstföreningen, där bl a Kurt Graaf var aktiv.

Sven 195

Sven 195 var uppfödd av Sven Svensson i Degeberga, och två år yngre helbror till Rabalder 174. Sven kom att användas flitigt i aveln, bland annat är han pappa till alla föl födda på Lojsta 1971-1974. Sven blev far till sex godkända hingstar: Svensson 241, Lymmel 263, Herman 266 (mule nr 14), Fridolf 273 (exporterad Finland), Brio 276 och Glokar 293. Sven är morfar till Axel 318, Hero 324 och Junisorken 484. Trots alla insatser har det tyvärr varit svårt för Balders hingstlinje, sedan Nino 488 (e Läns G 407 e Herman e Sven) dog för ett par år sedan finns ingen representant. Vi får hoppas att det dyker upp några hingstämnen snart.

Nio rätta svar har inkommit.

PernillaJ
12/19/10, 6:54 PM
#48

Här kommer Mule nr 19:

 

"Hårremmen skiner som ebenholts,
blank som ett lyxåk - fast inte Rolls.
Pappa var en avelsgigant,
jag blev rasens fryste debutant."

Annons:
PernillaJ
12/19/10, 7:03 PM
#49

Rätt svar på Mule nr 18 är förstås Hjördis 4483 (född 2002), bitsk kändiskrönikör känd från Gotlandsrusset och förekom förra julen även på Ridsports hemsida (vi hoppas på repris!). I ledtrådsrimmet kan man läsa "rapp och lurig", rapp är en äldre benämning för en svart häst.

Bilden är ett "Porträtt av konstnären som valp", eller med andra ord fölet Hjördis i en karakteristisk livsnjutar-pose hemma hos uppfödaren Liselotte i Odensala.

Tittut
12/20/10, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Dags för ytterligare ett rim av värdsklass… Skäms

Och långt är det också,

Med andra ord, dags för mule nr 20!

"Det här är en riktig fägring,

med gyllene man, nästan som en hägring,

förklaringen till tecknen du hittar i hans stam,

men han har främst för egen del, fört genen längre fram,

hans telningar var få,

det artade sig så,

men vaskar du dig fram i led,

så kan du få besked"

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/20/10, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Och därmed dags att avslöja mule nummer 19, som enligt lekprofessor Jobs rätt många hade knäckt.

Det var förstås Jagga Ess 583:

Pernilla tänkte så här: ebenholts = svart träslag, lyxåk fast inte Rolls = jagga/Jaguar, pappa Vagabond = elitpremierad linjebildare och suverän travförärvare, och Jaggas sperma i Jordbruksverkets genbank.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/21/10, 7:41 PM
#52

Här kommer Mule nr 21:

"Planen var inavel på en populär guling,
trots det blev jag en fuxig kuling.
Ur mödernelinje från Slottsskogen,
själv blev jag östgötarna trogen."

PernillaJ
12/21/10, 7:56 PM
#53

Rätt svar på Mule nr 20 var Donald S 257 (född 1970). Donald hade ett originellt utseende, han var en tigrerad isabell; kolla hans fräkniga mule! Man kan följa det tigrerade anlaget (enkel dominant nedärvning) i Donalds härstamning ända tillbaka till gamle Khediven 1 (född 1876) som introducerade tigreringen i rasen. Donalds mamma Edla 1281 var tigrerad, båda hennes föräldrar var tigrerade:

e Prick 123 u Puppi 350 e Kurre 83 e Ivan 39 u Bella 4 e Khediven 1

u Sara 380 e Kurre 83 e Ivan 39 u Bella 4 e Khediven 1

Donalds mormor Sara 380 var helsyster till kändisen Fredag (född 1948), en tigrerad valack som vann SM i hoppning 1960 och även var en väldigt snabb galoppör. Hans matte Eva Boëthius har skrivit flera böcker om sitt liv med Fredag.

Donald S 257, foto: Liselotte Erixon©

Donald S ägdes i stort sett hela livet av Barbro Hedberg i Enköping. Han har inte lämnat stora spår efter sig i aveln, sonen Odon 455 och tre stambokförda ston.

Tittut
12/22/10, 9:45 AM
#54

Misstänker att en del tyckte Donald S var lite klurig, men det är inte så många gula tigrerade hingstar, Max och Donald S. Sedan hade jag tänkt att ordet vaska skulle få er att tänka på Norrvedas Guld, som har Donald S som morfarsfar.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/22/10, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Det närmar sig final!

Här har ni mule nr 22!

"Detta är en hingst med yta,

brorsan fick sitt hemland byta.

Den här lämnade en del rabalder på kuppen,

hade han levt idag, hade han nog hamnat under luppen.

Även här är det glest i leden,

trots att de var utbredda, härförleden"

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
PernillaJ
12/22/10, 8:04 PM
#56

Rätt svar på Mule nr 21 var Caravelle 259 (född 1970). Caravelle var uppfödd av Valla Fritidsområde i Linköping och användes i verksamheten där. Han fick ett travrekord på 2.13,7. Tjiwi-Ia berättar att hon både ridit och kört Caravelle mycket och även hopptävlat med honom! Den "populäre gulingen" i rimmet syftar på isabellfärgade matadoren Gullding 108, som är farfar och morfarsfar till Caravelle 259. Caravelles mormor Carmensita 501 och mormorsmor Greta 267 var uppfödda på Slottsskogen i Göteborg.

Om man tittar i Blå Basen har Caravelle summa en (1) registrerad avkomma, Divelle 2720.

Caravelle 259

Det här var en svår Mule! Inte många rätta svar… Några gissade på Caravelles pappa Greven 202, vilket ju var nära. Jag klämde in ordet "plan" i rimmet som en ledtråd till Caravelle, som ju är namnet en flygplanstyp. Ordet "kuling" däremot var i sammanhanget närmast ett nödrim: jag behövde ett rim på "guling" och tyckte det verkade brutalt att använda "fuling", Caravelle var ju en kul kille, en "kul-ing"…

Tittut
12/23/10, 10:04 AM
#57

"22:an kan tyckas svår,

men om ni läser vad som står,

så tror jag att det går"

Glad

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/23/10, 7:06 PM
#58

Här kommer Mule nr 23 - den näst sista!

Mule nr 23

"Startade som sork och slutade som påg,
A-premierad tack vare sin avkommekatalog.
Mödernet stammar från Ejmunde gård,
där baggarna frodades i "russmammans" vård.
De premierade bröderna var en kvartett,
en blev matador - så blodet är utbrett."

Tittut
12/23/10, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Mule nummer 22 hör förstås till den ganska okände Fasad 353, vilket till slut några stycken klarade av att lista ut.

Fasad är en yta, hans bror Loman 410 exporterades till Finland.

Rabalder var pappa till Fasad, så använde man Fasad fick man förstås lite Rabalder på kuppen,,,, och hade han levt idag hade han varit synnerligen intressant och kanske hamnat under luppen på Rodga  där spermasamlingen skett.

Polly 1584 lämnade fyra söner, förutom de ovan nämnda också Brokad 323 och Nicolas G 423, men ingen är idag särskilt väl representerad. Hon lämnade också tre diplomston.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
12/24/10, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Här kommer sista mulen:

"Till sist har vi sparat en av de störste,

vi skulle kunna kalla honom russavelns furste.

Skön att skåda på sina snabba hovar,

en mästare som kring de andra löpte lovar.

Trots att det nu gått många år,

hans arv och stora värde består"

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
12/24/10, 10:06 PM
#61

Rätt svar på Mule nr 23 var Pysen IV 141 (född 1956). Pysen IV var undan Isabella 299 som även lämnade Lasse-Dollman 96, Raketen 102 och Fröjdis 146. Raketen 102 blev en av rasens mest använda beskällare, han gick på Lojsta 1958-1964. Isabella 299 var uppfödd av Fanny Sjöberg, Ejmunde i Gerum, strax utanför Hemse - Fanny kallades för "russmamman". Pysen IV var alltså född "sork" (gotländska för pojke). Han såldes till Skånes Djurpark, Frostavallen i Höör, och verkade där till sin död 1978. Pysen IV blev far till Primus 306 och Platin 307, och morfar till Cedrik 275, Esebio 300 och Fido 305 (helbröder u Lolly 1218), samt Ripadals Basti 345 (u Balett 1952). ELIT-hingsten Juventus 468 (e Göte 411 e Primus e Pysen IV) som gått på Lojsta 1997-1999 är kanske den mest kände hingsten ur Pysen IVs linje. Den tigrerade Linus 506 (e Primus e Pysen IV) har Pysen IV redan som farfar.

Pysen IV 141©

Jag fick sju svar på Mule nr 23, och alla hade rätt.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
PernillaJ
12/25/10, 7:22 PM
#63

Rätt svar på Jul-Mulen nr 24 var Dröm 131 (född 1952).

Dröm 131©

Dröm var en fantastisk individ, rastypisk och vacker, en utmärkt travare som travade 1.56,9 och vann Svenskt Mästerskap 1965 (då togs bilden ovan, se även omslagsbilden på band XI av stamboken), och framförallt en mycket stark förärvare. Han blev far till sex 2.00-travare, där Dröm Junior är den snabbaste med 1.51,1a. Dröm blev far till 10 godkända söner: Pinocchio 158, Dröm Junior 212, Nimrod 225, Jonte 228, Rute 231, Sverker 249, Grane 253, Nepturn 308, Garribaldi 311 och Björn 315. Dröm är morfar till Lill-Brunte 310, Munter 326, Cyklon 333, Konstantin 341, Kasper 370, Ripadals Jecell 382, Jutard 387, Fridhems Jonatan 401 och Ripadals Jinnic 409. Arvet efter Dröm är i högsta grad närvarande i dagens gotlandsruss.

Vi har fått in nio stycken rätta svar på den sista Mulen.

PernillaJ
12/25/10, 7:53 PM
#64

Nu undrar väl ni alla: men hur gick det - vem vann?

Först måste jag berätta att Liselotte och jag beslutat att på grund av faktafel utesluta Mule nr 4 ur tävlingen. Det är helt och hållet mitt fel, jag virrade till Peter Pans SM-resultat när jag påstod att han aldrig vann utan blev tvåa tre ggr. I själva verket var Peter Pan 137 1960-talets SM-kung med hela tre SM-segrar 1964, 1966 och 1967, och han var 2:a efter Dröm 1965. Jag ber om ursäkt för min klantiga tabbe.

Turligt nog gör Mule nr 4 varken till eller från för toppresultatet, som ser ut så här:

  1. Norrveda, Helena Jansson - 23 rätt
  2. Croneld, Christina Croneld - 22 rätt
  3. Pernilla-N, Pernilla Nilsson och Egedal, Julie Christiansen - 21 rätt

Stort grattis till alla duktiga Mul-knäckare, och förstås en speciell fanfar för Helena som var helt suverän med 100% rätt - bravo! Dubbelseger till Roslagen. Segrarinnan Helena får välja mellan mugg eller bok, och tvåan Cicki får det som Helena inte valt.

Resultattabell över alla som haft 10 eller fler rätt, se bifogad pdf-fil.

Ungefär 40 olika medlemmar på sajten har deltagit i Mulkalendern. Mest antal rätta svar fick vi på Mule nr 2, där 24 personer identifierade Exact 630. Svårast var Mule nr 21, där bara 2 lyckades klura ut att det var Caravelle 259 som det syftades på. Vi har generellt fått fler svar på de mer nutida mularna än på "arkivmularna".

Liselotte och jag tackar för oss. Kanske återkommer vi om ett år med Mulkalendern 2011?

Tittut
12/25/10, 11:53 PM
#65

Eftersom jag bommat att rapportera ett rätt på Egedal, är tredjeplatsen delad mellan Pernilla N och Egedal.

Jag är ledsen Julie, du har dessutom slitit med våra mer eller mindre knasiga rim på främmande språk.

Det är värt en extra eloge!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
1/9/11, 5:20 PM
#66

Tackar för det fina priset, jag fick boken i fredags, Glad

Upp till toppen
Annons: