Annons:
Etikettkör-travsport
Läst 59636 ggr
[Croneld]
4/12/11, 5:31 PM

ATT FÖRBEREDA SIN HÄST FÖR INKÖRNING

Att köra in en häst är en utmanande uppgift. Här presenterar Pernilla Nilsson, en av våra medlemmar hur hon tränar sina unghästar.

Att förbereda sin häst för den dagen den ska sättas i vagn kan man göra på många sätt. Här kommer jag att beskriva i korta drag hur jag fått lära mig att gå tillväga.

Att köra in sin häst är inget man bör ge sig på om man inte har några erfarenheter av körning tidigare, hästar kan reagera snabbt och oväntat och allt blir mycket svårare att reda ut när man befinner sig bakom hästen istället för på den. Har du dessutom något hängande efter den kan konsekvenserna bli allvarliga. Ha alltid tillgång till medhjälpare helst 1-3st beroende på vad som ska göras.

Att starta med en outbildad unghäst:
Om man börjar med en helt outbildad unghäst, förutsatt att den är van vid ledövningar och kan uppföra sig vid hand så måste den först vänja sig vid selen och träns när man går promenader. Jag lägger på ett träns men i början har jag en grimma under som jag fäster grimskaftet i. När jag sedan ska gå över till att tömköra fäster jag tömmen i grimmans sidoringar eller har jag en remontgrimma som sätts lite högre upp och fäster tömmen i de små ringarna. Jag är rädd om känsligheten i hästens mun och innan den har lärt sig acceptera bettet och förstår tömtagen vill jag inte riskera att behöva dra i den.

Till att börja med drar jag inte tömmen genom selens tömring utan jag vill ha ett lägre fäste som gör att man ramar in hästen bättre och den söker sig lättare neråt i rätt form. Om jag använder en remsele eller en giggdäckel låter jag tömmen löpa genom skakelöglan istället. På remselen spänner jag skalmremmen också genom skakelöglan så att öglan fixeras. Kör du med loksele eller fast brösta kan du göra en ögla av en skakelrem som du sätter fast i skakelfästet och drar tömmen där igenom Så här har jag tömmen fäst ända tills det är dags att sätta draglinor eller annat i selen. Även vid uppvärmningen är det lämpligt att fästa tömmen lågt.
Här har tvååriga Kronobackens Embla tömmen fäst i nosgrimman.

Tömkörning rakt fram:
I början tömkör jag bara rakt fram längs vägen och lär hästen att göra halt och stå still. Använd gärna ett speciellt ljud för halt och ett annat för sakta av. Ha en medhjälpare som går framme vid huvudet i början, det är inte roligt när hästen blir rädd och plötsligt befinner sig uppjagad och intrasslad i tömmen, det kan komma både snabbt och oväntat! Eller ha en rutinerad häst som sällskap framför.
Embla går längs vägen och man ser att tömmen löper genom skakelöglan.

Börja svänga:
När den kan start och stopp och går stadigt ensam är det dags att börja svänga på allvar. Har du tillgång till en skog är det perfekt att svänga och snurra mellan träden. Du kan markera portar mellan träden och försöka gå en uppgjord bana. När du är klar med detta moment ska hästen mjukt följa tömmen och böja sig i sidan. Denna övning är alldeles utmärkt att sedan starta med varje gång som uppvärmning och lösgörande.
Jag kör Embla mellan träden.

Vänja hästen med draglinor:
Nu är det dags att vänja hästen vid draglinorna! Lite grövre rep med en stor hake änden eller som jag använder gammeldags arbetslinor av kätting. Huvudsaken är att det är lite tyngd i linan. Använder jag linorna av kätting brukar jag till att börja med hålla dem i handen och låta dem släpa i marken så hästen är van vid ljudet. Sedan hänger jag en på var sida i selen och låter hästen gå. Det är bara bra om den råkar trampa på en lina eller få in den mellan benen. Allt sånt kan hända vid körning och hästen måste lära sig att det är helt OK och inget farligt. När man är ute och tömkör längs vägen är det nyttigt att ha ett annat ekipage med som man byter position med, står still och blir omkörd osv. Den får gärna ha något efter sig som låter.
Här fick redan inkörda Idunn ställa upp och visa de löst hängade linorna.

Svängel i linorna:
Nästa steg är att fästa en svängel i linornas ände. Har du ingen lös svängel går det lätt att tillverka av tex en träregel. Krokar eller ringar i var ände och en ring riktad bakåt i mitten. Använd ordentligt starkt material, det får inte gå sönder vid påfrestning. Jag hänger på svängeln och låter min medhjälpare hålla upp den en bit över marken med hjälp av ett grimskaft som är fäst i mittringen. När vi sedan går sänker medhjälparen försiktigt ner svängeln i marken. Ha helst en ledare framme vid huvudet också. Linorna bör vara så långa att du befinner dig mellan hästen och svängeln, givetvis på utsidan. Så småningom kan medhjälparen hålla emot lite grann så hästen får lite motstånd i selen.
Denna bilden togs 2009 när Kronobackens Elliot var två år och gick på inköringskurs.

Bildäck i svängeln:
När detta fungerar fäster jag ett bildäck utan fälg i svängeln. För att vara på den säkra sidan kan man montera en ring eller en ögla i däcket som man låter medhjälparens grimskaft löpa genom. Skulle hästen bli rädd kan medhjälparen släppa grimskaftet och däcket lossnar snabbt. När jag känner mig säker på att hästen accepterat däcket fäster jag det i svängeln med en krok eller stor karbinhake. Så småningom går jag över på ett tyngre däck med fälg och då får hästen börja dra lite mer.

Första bilden är  på enbart ett däck med grimskaft genom öglan till svängel. andra bilden med enbart däck fastsatt i svängeln.

Träna med skaklar:
Nu har turen kommit till skaklarna. Jag använder mig av en släpa gjord av två gamla träskaklar som suttit på en kälke. Dem har jag förbundit med en lagom bred planka. Du kan ta vanliga björkslanor som du borrar hål i för skakelfästet och skruvar fast en lämpligt bred slana där bak. Fäst den bakre slanan ovanpå skaklarna. Backar hästen kommer skaklarna att tränga ner i marken (inte i asfalten förstås) och det blir ett motstånd. Nu är det bra om du har en medhjälpare på var sida den första gången som håller skaklarna mot selen och kan släppa om hästen får problem. Snart kan hästen förhoppningsvis dra släpan både i skritt och trav utan hjälp. Jag brukar även fästa det tunga däcket i släpan för att få lite tyngd.

Här fick Idunn ställa upp igen med släpa.

Dags för vagn:
Nu bör hästen vara väl förberedd för att sättas i vagn och om allt har gjorts rätt och hästen är trygg med linor, skaklar och oljud bakom sig ska det inte vara några problem att köra den.

När du ska dra däck eller släpa är det lämpligast att använda en loksele eller en sele med fast brösta. Det går att använda lös brösta så länge man kör med linor men släpan blir problem att fästa.

Kom ihåg att skynda långsamt och var uppmärksam på hur hästen klarar uppgiften. Vissa behöver längre tid på varje moment än andra, viktigast är att allt är befäst innan du går vidare med nästa steg. Sluta träningspasset när hästen har förstått vad du bett om eller när du tycker den gjort ett framsteg. Hästen måste hållas positiv till arbetet och kan behöva tid att smälta nya steg. Värm upp hästen med lite volter och övergångar innan du hänger något efter och skritta av den en stund utan någon tyngd bakom.

Vill du läsa mer om körning och tömkörning kan jag varmt rekommendera Anders Erikssons bok Körning eller DVDn om hästens utbildning på töm.

Text(c): Pernilla Nilsson
Foto(c): Marielle Johansson

Annons:
Linnea
4/13/11, 1:47 PM
#1

Jättebra artikel! Nu fick jag några bra tips. Nu ska jag bara ha en sele också..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lena90
4/13/11, 6:43 PM
#2

Jätte bra artikel Skrattande Är precis så jag kör in mina med :P

Carpe diem!

[Russ-park]
4/14/11, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bra artikel - vi kör in på stort set samma sätt.

Mvh. Bj / dk

www.russ-park.dk

Upp till toppen
Annons: